De Aventurijn Emmen

Sparrenlaan 4 7822 EM Emmen

Schoolfoto van De Aventurijn Emmen

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Als een leerkracht ziek is, of om een andere reden niet aanwezig is, wordt er zo goed mogelijk voor gezorgd dat de lessen ( in aangepaste vorm ) doorgaan. Het streven is er voor te zorgen dat een groep een vervanger heeft. Lukt dit niet, dan kan besloten worden om leerlingen te verdelen over andere groepen. De school heeft een vaste medewerker aan de locatie gekoppeld. Deze leerkracht zal de vervangingen gedurende het schooljaar zoveel mogelijk op zich nemen.

Wanneer er geen vervanger of alternatief voor handen is, kan als uiterste maatregel besloten worden om leerlingen thuis te laten blijven. In verband met vervoer maken wij dit waar mogelijk een dag van te voren bekend.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Uitgangspunten organisatie van het onderwijs

Bij het realiseren van het onderwijsaanbod gebruikt onze school onderstaande uitgangspunten:

  • Het onderwijsaanbod past binnen de beleidskaders van RENN4.
  • Het onderwijsaanbod is regionaal geformuleerd.
  • Het onderwijsaanbod is gericht op schakeling naar regulier basis- en voortgezet onderwijs, speciaal basisonderwijs en praktijkonderwijs. 
  • Het onderwijsaanbod geeft een uitwerking van de kerndoelen voor speciaal onderwijs.
  • In het aanbod taal en rekenen/wiskunde zijn de referentieniveaus taal en rekenen ijkpunten voor wat betreft de voor de leerlingen te halen eindniveaus.
  • Voor leerlingen die niet in staat worden geacht referentieniveau 1f (leerroute 2 en 3) of 1s (leerroute 1) te halen, zijn de te behalen niveaus aangegeven in passende perspectieven voor rekenen en taal.
  • Het onderwijsaanbod sluit aan op de programma’s van het regulier basis- en voortgezet onderwijs, speciaal basisonderwijs en praktijkonderwijs.
  • Taal en communicatie hebben een centrale rol in het aanbod, zowel bij de leergebied specifieke als de leergebied overstijgende vakken.

Doelgroepenmodel

Onze school maakt gebruik van landelijk doelgroepenmodel (doelgroepenmodel.lecso.nl) waarmee onderbouwd en transparant het maximaal haalbare eindniveau en het benodigde onderwijsaanbod en ondersteuning goed in kaart wordt gebracht. Daardoor is onze school in staat om planmatig te kijken wat de leerling nodig heeft. Met dit model wordt verder gekeken dan IQ-scores. Nadrukkelijk worden ook andere factoren van het kind betrokken. Deze brede interpretatie is van groot belang, zeker als de cognitieve mogelijkheden en de sociaal-emotionele vaardigheden ver uit elkaar liggen.

Het instroomprofiel en de uitstroombestemming vormen het begin- en eindpunt bij de vaststelling van de doelgroep van een leerling. Om de uitstroombestemming te bereiken heeft de leerling specifieke ondersteuning nodig. De factoren van een leerling worden in het doelgroepenmodel ingevuld om zo te komen tot een “leerlingprofiel”. Daarmee wordt zowel de eindbestemming, leerroute en ondersteuningsbehoefte van de leerling inzichtelijk gemaakt. Met name bij leerlingen met een gedifferentieerd profiel zal het vaststellen van een leerroute niet gemakkelijk zijn.

Het doelgroepenmodel kent zeven leerroutes. Leerlingen kunnen geplaatst worden wanneer zij een uitstroomperspectief hebben passend bij leerroute 4-7 en onderwijsbehoeften die te realiseren zijn in een groep van 12 leerlingen met één leerkracht en eventueel een onderwijsassistent.

Leerlingen geplaatst op leerroute 4 stromen uit naar het VSO-ZML (met uitstroomniveau 9 op de leerlijn ZML), het VSO (arbeid) of het Praktijkonderwijs (PRO). Voor uitstroom naar het VSO of PRO wordt als einddoel functioneringsniveau M5 gesteld. Leerroute 5 bereidt leerlingen voor op uitstroom naar het PRO of V(S)O VMBO-BB. 2 Het onderwijs 2.1 Organisatie van het onderwijs 6 Functioneringsniveau E5-E6 is het uitstroomniveau voor deze leerlingen. Leerlingen in route 6 stromen uit naar het V(S)O VMBO-KB en VMBO-GT met als uitstroomniveau M7-M8 (= referentieniveau 1F). Tenslotte bereidt leerroute 7 leerlingen voor op uitstromen naar het V(S)O, HAVO of VWO. Zij stromen uit op functioneringsniveau hoger dan M8 (=referentie niveau 1S/2F).

Jonge kind

We spreken over ‘het jonge’ kind als het gaat over leerlingen in de leeftijd 4 – 7 jaar (kalenderleeftijd). Het jonge kind kent een gedifferentieerde ontwikkeling, waardoor het vaststellen van een uitstroombestemming en bijbehorende leerroute geen recht zou doen aan ontwikkelingsmogelijkheden van deze leerlingen. Hoge verwachtingen zijn altijd het uitgangspunt. De leerroutes voor deze leerlingen worden als volgt vastgesteld Leerjaren 1 en 2 (kleuters): Alle leerlingen volgen het reguliere aanbod.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen
  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Het kleuteronderwijs wordt vormgegeven in De Klimtoren. Deze kleuterobservatievoorziening is een nauwe samenwerking tussen de scholen voor gespecialiseerd onderwijs in Emmen. Naast de leerkracht is er wisselend een pedagogisch medewerker vanuit Cosis of een onderwijsassistent aanwezig.

Overige leerjaren

Toelichting van de school

De Aventurijn biedt onderwijs dat past bij de ontwikkelingsmogelijkheden van de leerlingen, zodat zij een ononderbroken ontwikkeling kunnen doormaken. De Aventurijn heeft het onderwijsaanbod aan de hand van de leerroutes uitgewerkt. Bij het invullen van het onderwijsaanbod zijn de door de overheid geformuleerde kerndoelen speciaal onderwijs richtinggevend. De kerndoelen speciaal onderwijs beschrijven wat de overheid vindt dat leerlingen minimaal moeten kennen en kunnen.

Voor een volledige omschrijving van de kerndoelen speciaal onderwijs kunt u kijken op: https://www.slo.nl/sectoren/so/kerndoelen/

Binnen de leerroutes wordt onderwijs gegeven in de volgende leergebieden:      

  • Nederlandse taal
  • Engels
  • Rekenen/wiskunde
  • Oriëntatie op jezelf en de wereld
  • Burgerschap en levensbeschouwing
  • Kunstzinnige oriëntatie
  • Bewegingsonderwijs
  • Sociaal-emotionele ontwikkeling
  • Leren Leren
  • Praktische redzaamheid

Bewegingsonderwijs

Het bewegingsonderwijs wordt gegeven door de vakleerkracht in de op school aanwezige gymzaal of op het veld naast de school. Wij verwachten dat alle leerlingen sportkleding dragen tijdens de lessen bewegingsonderwijs:

  • korte broek
  • t-shirt
  • zaalschoenen

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Doelgroep

De school geeft onderwijs aan leerlingen met gedragsproblemen en/of psychiatrische problematiek in principe van 4 tot 12 jaar. Wij richten ons op een positief ortho-pedagogisch en -didactisch leerklimaat voor al onze leerlingen met als doel een positieve beïnvloeding van het gedrag van de leerlingen, zodat hun kansen binnen het onderwijs nu en in de toekomst toenemen. Centraal uitgangspunt voor de Aventurijn is dat alle leerlingen schakelleerlingen zijn en dat er in het kader van passend onderwijs vooral gekeken moet worden naar nauwe samenwerking met de andere scholen en ketenpartners. Het doel is de leerlingen na een korte of langere tijd te schakelen naar een reguliere school, semi-reguliere school of andere vormen van (voortgezet-) speciaal onderwijs.

Instroom

RENN4 De Aventurijn werkt met een formele toelatings – en intakeprocedure waarbij betrokkenheid van hulpverlening voorwaarde is (integrale intake). Wanneer er geen hulpverlening betrokken is zal de (school)maatschappelijk werker aanwezig zijn bij de intake. De ouders/ voogd van de leerling zijn/is formeel verantwoordelijk voor de aanmelding, de school kan een aanmelding alleen verwerken als onomstotelijk vast staat dat het gezag rondom de leerling/ pupil ligt bij de aanmelder. Tijdens de aanmeldprocedure is de informatie van de school van herkomst ondersteunend. Daarom is contact met deze school vanzelfsprekend.   Voor het plaatsen van leerlingen in een groep nemen we het doelgroepenmodel van LECSO als uitgangspunt (zie onderwijsmodel). Leerlingen kunnen geplaatst worden in een groep wanneer zij ten minste ondersteuning op het niveau van route 4 ondersteuningsbehoeften hebben (met name in leren en ontwikkelen, sociale- en emotionele ontwikkeling en communicatie). Wanneer dit niveau nog niet behaald is óf wanneer zorg voorliggend is dan wordt er gekeken naar een alternatief onderwijsaanbod in de vorm van een maatwerktraject of onderwijszorgarrangement. De school streeft er naar om binnen zes weken na schriftelijke aanmelding de leerling te laten starten. In uitzonderlijke gevallen kan deze termijn worden verlengd met vier weken.

De CVB van de school stelt bij plaatsing voor iedere leerling binnen zes tot acht weken een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) vast in overeenstemming met ouders. In het OPP staan:

  • Algemene leerlinggegevens;
  • Onderzoeksgegevens;
  • Leerlingprofiel met ondersteuningsbehoeften;
  • Integratief beeld;
  • Perspectief;
  • Handelingsdeel met onderwijsaanbod van didactisch- en vakoverstijgende leergebieden;
  • leren leren en sociaal emotionele ontwikkeling;
  • Gespreksnotities en handtekeningen;  

Doorstroom

De school gebruikt een samenhangend systeem van genormeerde instrumenten en observaties om de ontwikkeling van de leerlingen te volgen, te weten: o.a. Cito, Leren Leren en Zien!. Naar aanleiding hiervan wordt bepaald of de leerlingen zich conform het ontwikkelingsperspectief ontwikkelen en worden beredeneerde keuzes gemaakt met betrekking tot het onderwijsaanbod.

Gespecialiseerd onderwijs

Alle kinderen hebben recht op thuisnabij onderwijs. De fundamenten van ons onderwijs zijn gestoeld op een kleine setting (groepsgroottes van 10 leerlingen in groep 1-2 en 12 leerlingen in groep 3-8). De klassen worden grotendeels bemenst door zowel een leerkracht als een onderwijsassistent. Alle leerlingen zijn goed “in beeld” bij het gehele team. Binnen het onderwijs is veel aandacht voor het gedrag en de sociale en emotionele ontwikkeling. We werken vanuit een veilig pedagogisch klimaat en maken gebruik van de methodiek ‘Leren & Leven’ en ‘Leren Leren’ (CED groep) om dit vorm te geven. Deze leerlijnen vallen onder de vakoverstijgende kerndoelen van het SO. Binnen de school bieden we de ruimte om naast het lesgeven ook behandeling vanuit hulpverlening te laten plaatsvinden.  Eventueel kan in samenwerking met hulpverleningspartners een specifiek programma ten aanzien van leergedrag en sociale- en emotionele ontwikkeling worden geboden. We streven naar een frequent, open en gelijkwaardig contact met de ouders/verzorgers van onze leerlingen. 

Onderwijstijdverkorting

Indien een leerling wegens lichamelijke of psychische redenen niet volledig aan het onderwijs kan deelnemen, wordt gekeken of onderwijstijdverkorting noodzakelijk is. Middels evaluaties wordt afgesproken wat wenselijk en haalbaar is voor de leerling.

Gespecialiseerd kleuteronderwijs

In samenwerking met ander scholen voor gespecialiseerd onderwijs en zorgpartners in Emmen, is onderwijsobservatievoorziening “De Klimtoren” gekoppeld aan de kleutergroep van De Aventurijn. Deze groep is bedoeld voor leerlingen van 4 tot 7 jaar met een intensieve ondersteuningsvraag op het gebied van gedrag en leren waarbij tijdens de observatieperiode de best passende onderwijsplek wordt gezocht.

SO+

De SO+ klas is een samenwerking tussen De Aventurijn en Yorneo. De klas is opgericht voor (dreigende) thuiszitters en leerlingen die nog niet toe zijn aan groepsgewijs onderwijs. Daarbij wordt gewerkt aan  opbouw, dagroutine en het vergroten van de zelfredzaamheid. In de klas zijn een leerkracht van SO De Aventurijn en een ambulant hulverlener vanuit Yorneo aanwezig. Elke leerling heeft een individueel rooster waarbij rekening wordt gehouden met de draagkracht en draaglast. Er zitten maximaal vier leerlingen tegelijkertijd in de klas. De ontwikkeling van de leerling wordt structureel gemonitord door middel van evaluaties die om de vier weken plaatsvinden met betrokkenen. De termijn plaatsing op SO+ is 12 weken, met een mogelijke verlengingen tot maximaal 24 weken. Per leerling wordt in die periode gewerkt aan de persoonlijke doelen en gezocht naar een passende onderwijsplek.

Uitstroom

Leerlingen kunnen tussentijds uitstromen naar een ander type onderwijs. Leerlingen die ondersteuningsbehoeften hebben op afroep en/of een ontwikkelingsniveau met zeer geringe achterstand, zoals beschreven in het doelgroepenmodel, worden besproken met het oog op schakelen. Voor schoolverlaters (leerjaar 8 of 9) volgen we het schoolverlatersprotocol.  Op basis van de leerontwikkeling en de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerling wordt bij uitstroom een concreet, volgens de onderwijsinspectie bindend, schooladvies geformuleerd. De adviezen worden met de ouders/verzorgers besproken. Zij besluiten op welke school zij hun kind vervolgens aanmelden. Door de klas voor gespecialiseerd kleuteronderwijs en de SO+ klas, heeft de Aventurijn Emmen een bovengemiddelde tussentijdse uitstroom.

Contra-indicaties voor plaatsing

  • De leerling gebruikt ernstig fysiek en/of verbaal geweld;
  • De onderwijsbehoeften van de leerling vragen om individueel onderwijs;
  • Het leerlingprofiel van de leerling geeft weer dat er geen onderwijsperspectief gesteld kan worden binnen de leerroutes 4-7;
  • Ouders/verzorgers staan niet achter de plaatsing;
  • Ouders/verzorgers staan niet open voor een samenwerking met hulpverlening;
  • Er is sprake van een onvolledig dossier (aanmeldformulier, TLV, onderzoeksverslagen).  
  • Leerlingen met dyscalculie, dyslexie, TOS en leerlingen die meerbegaafd zijn kunnen worden toegelaten, maar de school beschikt (nog) niet over de expertise op deze gebieden.


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

  • De komende jaren staan in het teken van nieuwbouw van een gespecialiseerd kindcentrum waarin SBO Toermalijn, SO De Aventurijn en Cosis dagbehandeling intensief samenwerken voor kinderen met een specifieke vraag aan het onderwijs.
  • De Aventurijn Emmen participeert actief in samenwerkingsverband PO2202 ten behoeve van een dekkend netwerk, waarin ieder kind een plek heeft waar het zich kan ontwikkelen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Binnen het samenwerkingsverband SWV 22.02PO (Emmen & Borger-Odoorn) wordt "gespecialiseerd kleuteronderwijs" vormgegeven. Dit is een samenwerking tussen de scholen voor gespecialiseerd onderwijs (SO + SBO) en zorgpartners. De ambitie is om ook voorschoolse partijen in dit initiatief te betrekken.

Terug naar boven