Openbare basisschool De Esdoorn

Chopinstraat 3 6661 CZ Elst (Gelderland)

  • Schoolfoto van Openbare basisschool De Esdoorn
  • Schoolfoto van Openbare basisschool De Esdoorn
  • Schoolfoto van Openbare basisschool De Esdoorn
  • Schoolfoto van Openbare basisschool De Esdoorn
  • Schoolfoto van Openbare basisschool De Esdoorn

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Onze school neemt de IEP- eindtoets af. Het resultaat van iedere leerling wordt vergeleken met die van alle leerlingen die aan deze toets hebben meegedaan. Aan de hand hiervan wordt een score berekend.
Onze gemiddelde schoolscore lag in 2023 boven het landelijke gemiddelde.

De behaalde percentages op het 1F niveau zijn bij Taalverzorging 100% (landelijk is dat 97%), bij Lezen 97% (landelijk is dit ook 97%) en bij Rekenen 94% (landelijk is dit 91%). 
Kijk je naar het 2F/ 1S niveau dan is dit in het schooljaar 2022-2023 bij Taalverzorging behaald door 57% van de leerlingen (landelijk is dit 64%), bij Lezen door 69% van de leerlingen (landelijk is dit 74%) en bij Rekenen door 57% van de leerlingen (landelijk is dit 45%).

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij nemen na ieder blok/ hoofdstuk de toetsen af die horen bij de verschillende methodes. Naar aanleiding van de resultaten zal de leerkracht extra en/ of nieuwe instructie aanbieden aan de kinderen die dat nodig blijken te hebben.

Daarnaast nemen wij de halfjaarlijkse toetsen van het IEP leerlingvolgsysteem af bij onze leerlingen. Na de toets afnames worden de resultaten door de leerkrachten en de Intern Begeleidsters geëvalueerd en worden er analyses gemaakt.
Deze analyses leiden tot een uitgebreid plan van aanpak.

Daarnaast maken de Intern Begeleidsters, in samenwerking met de directie, een schoolbrede analyse.

Zorgleerlingen worden planmatig gevolgd door de leerkracht. Deze wordt, waar nodig, hierin ondersteund door de Intern Begeleidster.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Door de invoering van een centraal aanmeldmoment (tussen 25 maart en 31 maart 2024) maken alle leerlingen evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur, passend bij het schooladvies.
Onze school neemt de IEP doorstroomtoets af. (Voorheen de eindtoets)

Voor zowel het voorlopig advies in groep 7 als het definitieve advies in groep 8 worden de volgende criteria gehanteerd:

  • Motivatie en competentie (“Ik doe mijn best op school om iets te begrijpen”).
  • De ontwikkeling in de vaardigheidsscores op de IEP toetsen. De resultaten bij rekenen en begrijpend lezen zijn de beste voorspellers van het succes in het voortgezet onderwijs.
  • Aanvullende informatie over de sociaal-emotionele ontwikkeling, werkhouding en dergelijke op meerjarige observaties.
  • Bij leerlingen met specifieke onderwijsbehoeftes, relevante informatie verzamelen om het advies te onderbouwen.

Groep 7:
De leerlingen ontvangen in juni een voorlopig advies. Deze worden voorbereid door de adviescommissie (leerkrachten groepen 7 en 8, IB-er en directeur).
Tijdens het rapportgesprek in juni/ juli bespreken we samen met de ouders en de leerlingen de te verwachten uitstroom. We hebben dan voldoende data om ons voorlopig advies te onderbouwen.  We geven tijdens dit gesprek aan in welke richting u moet denken als het gaat om het voortgezet onderwijs. Gaat uw kind de praktische- of de theoretische kant op? 
Door het voorlopig advies op deze manier vorm te geven en op dit moment te bespreken willen we ouders en leerlingen ook bewust maken van de groeimogelijkheden van het kind en samen kijken naar de eventuele onderwijsbehoeften die het kind heeft. Zo kunnen we er samen voor zorgen dat de leerling uiteindelijk het juiste advies in groep 8 krijgt. 

Groep 8:
De leerlingen en hun ouder(s) ontvangen in januari het definitieve schooladvies. Dat is dit keer ook weer voorbereid door de adviescommissie.
Op grond van dit advies kunnen de leerlingen worden aangemeld bij de VO school naar keuze, passend binnen het gegeven advies.

Heroverweging advies:
Als een leerling op de eindtoets een hogere score haalt dan op grond van het gegeven advies verwacht mocht worden, zal het advies heroverwogen worden door de adviescommissie. De ouders en de betreffende leerlingen worden hier zo snel mogelijk na het ontvangen van de behaalde score van op de hoogte gebracht.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze school wil zorgen voor een veilig pedagogisch klimaat. De kenmerken hiervan zijn: rust, weinig incidenten en problemen worden snel opgelost. We willen daarbij vooral preventief met leerlinggedrag omgaan. Daarom werken wij vanaf het schooljaar 2022-2023 met de methode Kwink aan een gedragsaanpak voor de hele school. Met deze gedragsaanpak willen wij verstorend gedrag en pesten voorkomen, zorgen voor sociaal veilige groepen en de leeropbrengsten verhogen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veilige leef- en leeromgeving
  • Besef hebben van jezelf
  • Besef hebben van de ander

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het schoolbestuur is verantwoordelijk voor de onderwijskwaliteit op de scholen. Daarom begint en eindigt het toezicht door de inspectie bij het bestuur. Elke vier jaar worden het bestuur en een aantal scholen van het bestuur onderzocht en beoordeeld, of vaker wanneer daar aanleiding toe is.

Het laatste bezoek aan onze school is in 2014 geweest. Daarom is er ook geen actueel eindoordeel over onze school beschikbaar.
Op de website van de onderwijsinspectie kunt u hier meer informatie over vinden: Homepagina van de Toezichtresultaten Onderwijsinspectie website.

Terug naar boven