De Ark

Kruisakkers 7 6662 DV Elst (Gelderland)

  • Schoolfoto van De Ark
  • Schoolfoto van De Ark
  • Schoolfoto van De Ark
  • Schoolfoto van De Ark

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om de ontwikkeling van onze leerlingen en de geplande en ingezette interventies vast te leggen zetten we de volgende stappen:  

  1. We werken schoolbreed vanuit een onderwijsplan. Het onderwijsplan is een uiteenzetting van de manier waarop wij ons onderwijs organiseren, welke opbrengstambities wij hebben gesteld en welk passend onderwijsprogramma hiertoe leidt. Naast een beschrijving van ons onderwijsprogramma zijn de opbrengsten die hieruit voortvloeien van belang. We gebruiken daarom een monitor die een beeld geeft van hoe het staat met ons streven naar de schoolambities. We hanteren hiervoor een tweetal monitors:  de schoolrapportage  het groepsoverzicht. 
  2. De schoolrapportage is de uitwerking van onze data-analyse. Hiermee stellen we de schoolambities vast en meten we periodiek of we deze ook hebben bereikt. In de schoolrapportage zien we de schoolambities in schoolnormen, de resultaten van de hele schoolpopulatie (schoolopbrengsten), de resultaten van de afzonderlijke groepen (groepsopbrengsten) en de resultaten van de eindtoets in referentieniveaus.  We gebruiken hiervoor de toetsen van het IEP Leerling Volgsysteem, de eindtoets in groep 8 en de modules behorende bij het programma ‘Mijn schoolplan’.  
  3. Als we alleen naar opbrengstgegevens zouden kijken, doen we leerlingen tekort. Daarmee kunnen we niet volledig meten of er sprake is van opbrengstgericht en passend onderwijs. Iedere leerkracht maakt daarom een groepsoverzicht waarin de gemeten respons op instructie wordt vastgelegd: vaardigheidsgroei, opvallende zaken in de leerlijnen (foutenanalyse op doel-niveau), methodetoetsen en onderwijsbehoeften. Dit overzicht wordt gebruikt voor de screening van elke leerling, voor de selectie van leerlingen voor wie interventies noodzakelijk zijn en voor de analyse die moet leiden tot de concrete invulling van de interventie. Deze worden ook omschreven in het groepsoverzicht.  
  4. Naast bovengenoemde rapportage, analyse en overzicht, werken we met een schoolbespreking. Deze bespreking vindt twee keer per jaar (februari en juni) plaats en gaat over de kernactiviteit van de school: het realiseren van opbrengstgericht en passend onderwijs. (Omdat in groep 8 de B8/M8 toets wordt afgenomen worden de resultaten van deze groep eind november besproken.) We bekijken de opbrengsten en ondersteunen elkaar in het bepalen van de juiste interventies op individueel leerlingniveau, groepsniveau of schoolniveau.  
  5. Driemaal per jaar vindt er een groepsbespreking/ leerlingbespreking plaats. De leerkracht bespreekt met de intern begeleider de groepsoverzichten waarbij de nadruk ligt op ondersteuningsbehoeften op groepsniveau en op individueel niveau.  
  6. De analyses, de schoolbespreking en de groepsbespreking leiden tot interventies op school-, groeps- en leerlingniveau. Een interventie heeft een structureel karakter en overspant de termijn van maximaal een halfjaar. De concrete invulling hiervan wordt afgeleid van de onderwijsstrategie die het meest passend is. Een interventie op schoolniveau kan leiden tot een wijziging van het onderwijsplan of een schoolontwikkeling. Een interventie op groepsniveau gaat over een halfjaarlijkse aanpassing op het onderwijsplan. Een interventie op leerlingniveau kan echter gaan over een halfjaarlijkse aanpassing op het groepsoverzicht, maar kan ook een korte aanpassing zijn in het aanbod van instructie en materiaal.  

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Elk jaar is het opstellen van een advies voor een kind dat naar het voortgezet onderwijs gaat een verantwoordelijke taak. Wij willen hier  zorgvuldig mee omgaan. Bij het opstellen van dit advies nemen we de volgende gegevens mee: 

  • gegevens Cito leerlingvolgsysteem 
  • gegevens methodegebonden toetsen 
  • observatiegegevens Sociaal-emotionele ontwikkeling en werkhouding van de leerling 

Bij het opstellen van het advies: 

  • Hebben we hoge verwachtingen van leerlingen, gericht op de potentie van de leerling. 
  • Bespreken we wat er moet gebeuren om de verwachting waar te maken. 
  • Voeren we gesprekken met ouders en kind waarin we de procedure en beslissingen transparant maken.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze kernwaarden dragen bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op de Ark, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • veiligheid
  • vertrouwen
  • wederzijds respect

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven