Kindcentrum Aelse

Bandkeramiekersstraat 8 6181 CL Elsloo (Limburg)

  • Op onze locatie bovenbouw aan de Bandkeramiekersstraat zijn de groepen 6 t/m 8 gehuisvest. Dit is ook onze hoofdlocatie.
  • Op onze locatie onderbouw aan de Mgr. d'Arbergstraat zijn de groepen 1/2, 3 en 4 gehuisvest.
  • Aan de Joannes Riviusstraat zijn onze kindpartners van MIK en Spelenderwijs gehuisvest.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Bovenstaande opbrengsten betekenen dat KC Aelse op bijna alle terreinen boven de landelijke norm scoort. Alleen op het gebied van rekenen voor de kinderen die naar de meest theoretische vorm van voortgezet onderwijs doorstromen is er nog winst te behalen. Deze trend herkennen we Kindante-breed en hier wordt aandacht aan besteed.   Belangrijk! Doordat iedere school wordt vergeleken met een voor haar vergelijkbare leerlingpopulatie is het alleen mogelijk om scholen uit dezelfde groep met elkaar te vergelijken. Dit is de verklaring voor het waardeoordeel (van de Inspectie) dat bij iedere school aan een score wordt gekoppeld. Verder zegt het waardeoordeel niet automatisch iets over de kwaliteit die de school biedt. Er zijn meerdere factoren die van invloed zijn op de score. De school maakt hier ieder schooljaar een analyse van.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De extra zorg aan kinderen met specifieke onderwijs- en ondersteuningsbehoeften wordt gegeven door de groepsleerkracht en gecoördineerd door de interne begeleider (IB-er). We willen ieder kind de zorg geven die het nodig heeft. Hoe we dit doen, wordt in deze paragraaf uitgebreid beschreven.  

Het volgen van de ontwikkeling van de kinderen in de school (leerlingvolgsysteem)

De leerkrachten, daarbij ondersteund door de IB-er, volgen de kinderen dagelijks op diverse manieren.

  • Observaties -      
  • Gesprekken -      
  • Bespreking van het werk -      
  • Methodegebonden toetsen -      
  • Het volgsysteem van de methode Speelplezier (groep 1-2) -      
  • Landelijk genormeerde toetsen (Cito en Iep)  

Onze school gebruikt de volgende landelijk genormeerde toetsen:

  • Drie Minutentoets en AVI toets t.b.v. technisch lezen -      
  • Begrijpend lezen 3.0 voor de groepen 5 t/m 8 -      
  • Spelling 3.0 voor de groepen 3 t/m 7, spelling oud groep 8 -      
  • Rekenen 3.0 voor de groepen 3 t/m 7, rekenen oud groep 8 -      
  • SCOL voor de groepen 3 t/m 8, ook voor de jaarlijkse monitoring sociale veiligheid.

Vanaf dit schooljaar gaan we gebruik maken van de opvolger van LOVS, namelijk CITO Leerling In Beeld.

Hierin ligt de focus op de brede ontwikkeling en de groei van iedere leerling. Er is aandacht voor:de cognitieve ontwikkeling (lezen, spelling, woordenschat, rekenen-wiskunde en Engels)werkhouding en leerhouding, sociaal-emotionele ontwikkeling en de executieve functies. Bij Leerling in beeld horen uiteenlopende toetsen, die de leerkracht goed inzicht geeft in de groei van uw kind. Zo weet de leerkracht precies waarbij uw kind misschien wat extra hulp of juist meer uitdaging nodig heeft. Zo krijgt jouw kind de beste kans om zijn of haar talenten te ontwikkelen

Ons streven is, dat niet enkel de leerkrachten de ontwikkeling van de kinderen volgen, maar ook de kinderen zelf. Op deze manier kunnen zij eigenaar zijn van hun eigen ontwikkeling, iets dat past bij onze visie. Dit doen wij met behulp van Mijn Rapportfolio. Dit is een digitaal document dat met uw kind meegroeit.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wijze van en procedure bij advisering

Vanaf groep 6 ontvangen het kind en zijn/haar ouders een uitstroomprofiel. Dit uitstroom profiel is gebaseerd op resultaten en de geobserveerde kindkenmerken tot dan toe. In het begin van groep 8 wordt een voorlopig schooladvies gegeven. Het definitieve advies voor het vervolgonderwijs dat rond februari wordt gegeven is een schooladvies dat door de leerkracht van groep 8 wordt opgesteld in overleg met de directeur op basis van de verzamelde gegevens, nadat ook de groepsleerkracht van groep 7 en de Intern Begeleider om advies gevraagd is.

Wat wordt er verstaan onder de verzamelde gegevens?

  • De sociaal-emotionele ontwikkeling: gegevens over de samenwerking met de leerkracht en de andere kinderen, het tempo, de werkverzorging, de zelfstandigheid, de concentratie, het doorzettingsvermogen, huiswerkverzorging, e.d.
  • De gegevens van het leerlingvolgsysteem en dan met name de scores van de vakgebieden begrijpend lezen, rekenen, spelling en technisch lezen.

Dit advies wordt met de ouders besproken. Zowel de school als de ouders hebben een eigen verantwoordelijkheid met betrekking tot de schoolkeuze. De school heeft de verantwoordelijkheid om te komen tot een verantwoord advies. De ouders nemen uiteindelijk de beslissing bij welke school hun kind aangemeld wordt.School verstuurt deze gegevens middels het OSO-formulier. Hiervan ontvangen de ouders een kopie. Het bevat gegevens over de schoolloopbaan, het schooladvies, een overzicht van de schoolvorderingen en het leerlingprofiel. Toelating op scholen van het voortgezet onderwijs vindt in principe altijd plaats wanneer het advies van de school voor primair onderwijs positief is. De groepsleerkracht van groep 8 bespreekt de plaatsing van de kinderen vooraf met de brugklascoördinator van het voortgezet onderwijs.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Pedagogisch klimaat

‘Wij zijn een school met een hart’ 

Dit motto omvat twee betekenissen. Kinderen, teamleden en ouders vormen het hart van de school. Samen zijn wij de school.
Wij weten in ons  hart wat nodig is, om een gezond pedagogisch klimaat op school te waarborgen. 
Vanuit dithart geven wij  samen vorm aan zes kernwaarden.  

  1. respect: Een school waar wij respect hebben voor elkaar, de omgevingen de spullen.  Waar we elkaar vertrouwen. Dit blijkt uit:
  2. veiligheid: Een school waar wij ons (letterlijk) veilig voelen, onszelf kunnen, durven en mogen zijn, waar verschillen worden geaccepteerd.
  3. verantwoordelijkheid: Een school waar wij samen zorgen voor onszelf, de ander en de omgeving.
  4. openheid: Een school waarin wij gehoord worden, waar alles bespreekbaar is.
  5. eigenheid: Een school waar we vertrouwen hebben in ons eigen kunnen en onze ontwikkeling, onszelf durven zijn. We hebben waardering en oog voor elkaars talenten.
  6. saamhorigheid: Een school waar wij leren van en met elkaar door samen tevieren, te spelen, te werken en praten.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Verantwoordelijkheid
  • Saamhorigheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Dit betreft een inspectierapport van een van de vier basisscholen voordat wij gefuseerd zijn tot Kindcentrum Aelse.

Terug naar boven