Kindcentrum Aelse

Bandkeramiekersstraat 8 6181 CL Elsloo (Limburg)

  • Op onze locatie bovenbouw aan de Bandkeramiekersstraat zijn de groepen 6 t/m 8 gehuisvest. Dit is oo
  • Op onze locatie onderbouw aan de Mgr. d'Arbergstraat zijn de groepen 1/2, 3 en 4 gehuisvest.
  • Aan de Joannes Riviusstraat zijn onze kindpartners van MIK en Spelenderwijs gehuisvest.

Het team

Toelichting van de school

Het team van de school bestaat uit een directeur, een locatieleider, een kwaliteitscoördinator (aangevuld met een kwaliteitscoördinator in opleiding), ongeveer dertig leerkrachten, een aantal onderwijsassistenten, twee conciërges, een managementassistente, een interieurverzorgster en enkele vrijwilligers.



De directie is eindverantwoordelijk en belast met onderwijskundige zaken, personeelsbeleid, beheer en organisatie. Het stuurteam, bestaande uit directie, kwaliteitscoördinatie en stuurgroeplid voeren regie uit op onderwijskundige ontwikkelingen, zoals omschreven in ons koersplan. De kwaliteitscoördinatie omvat o.a. het coördineren en vormgeven van de zorg rondom onze leerlingen. De ICT-er coördineert de ontwikkeling van het gebruik van ICT binnen ons onderwijs.



De managementassistente ondersteunt de stuurgroep bij het uitvoeren van administratieve taken. De conciërges voeren ondersteunende werkzaamheden uit, die onder andere gericht zijn op huishoudelijke, onderhouds- en reparatiewerkzaamheden. De interieurverzorgers zorgen voor het schoonhouden van de gebouwen.



De groepsleerkrachten en onderwijsassistenten hebben vooral een lesgevende taak. Daarnaast hebben zij ook andere specifieke taken, zoals mentor van de stagiaires, cultuurcoördinator, schoolvertrouwenspersoon, preventiemedewerker (arbeidsomstandigheden) en VEBO-coördinator (verkeer). De leerkrachten op onze school onderzoeken, maken en evalueren onderwijskundige onderwerpen (op gebied van o.a. taal, lezen, rekenen, thematisch werken etc.) vanuit zogenaamde regiegroepen. 



 


Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Richtlijnen afwezigheid leerkracht

Uiteraard kan het voorkomen dat een leerkracht ziek wordt of onverwacht verlof op moet nemen. Bij afwezigheid van een leerkracht kan de directeur gebruik maken van vervangers uit een vervangerspool. In de praktijk blijkt echter dat deze groep leerkrachten in de vervangerspool niet altijd voldoende is om alle vervangingen op te vangen. Indien er geen vervangers meer beschikbaar zijn uit de vervangerspool, gelden de volgende richtlijnen voor alle scholen van Kindante:  

Er wordt altijd eerst gekeken of (parttime) collega’s bereid zijn extra te komen werken.  

Richtlijnen indien er geen vervanging beschikbaar is op school 

Indien het niet lukt om vervanging te krijgen kan het zijn dat er gebruik gemaakt moet worden van het volgende noodscenario:  

  1. De leerlingen van de groep van de afwezige leerkracht worden de betreffende eerste dag binnen de school opgevangen. Iedere leerkracht zorgt ervoor dat er een mapje klaar ligt om leerlingen op te vangen tijdens zo’n dag zodat de leerlingen aan het werk kunnen; 
  2. Indien in de loop van de dag blijkt dat er nog geen vervanging beschikbaar is, worden de ouders/verzorgers middels een noodoproep via Social Schools ervan in kennis gesteld dat de betreffende leerlingen tot nader order thuis moeten blijven; 
  3. Voor die ouders/verzorgers die geen opvang kunnen regelen, biedt de school de mogelijkheid tot opvang op school. Dat betekent niet dat de leerlingen lessen volgen, maar er wordt gekeken bij welke andere groepen de leerlingen aan kunnen sluiten; 
  4. Mocht blijken dat vervanging alsnog geregeld kan worden, dan worden de betreffende ouders/verzorgers hiervan via Social Schools op de hoogte gebracht en komen die leerlingen de daarop volgende dag weer naar school; 
  5. Het voorgaande geldt ook als de afwezige leerkracht gemeld heeft dat het werk weer hervat kan worden; 
  6. Er blijft niet steeds dezelfde groep thuis; de groepen op school zullen rouleren.  
  

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op onze school worden de kinderen (vooralsnog) naar leeftijd ingedeeld in groepen. Kinderen van dezelfde leeftijd zitten bij elkaar in een jaargroep. Binnen deze jaargroepen zijn kinderen verbonden aan hun eigen thuisgroep. Deze thuisgroepen zijn gemiddeld tussen de 25 en 30 leerlingen groot. De kinderen starten en sluiten de dag in hun thuisgroepen en ze lunchen er ook samen. Tussentijds zwermen de kinderen uit binnen hun eigen jaargroep (tussen de 50 en 75 leerlingen). Hierdoor leren ze alle kinderen en teamleden van hun jaargroep goed kennen. In wisselende groepen wordt onderwijs gegeven dat aansluit bij het verstandelijk vermogen en sociaal emotioneel niveau van de kinderen. Binnen de groepen wordt gewerkt met verschillende niveaus. Kinderen die vóór 1 januari zes jaar worden, plaatsen wij in principe in groep 3, tenzij de ontwikkeling van het kind een andere beslissing noodzakelijk maakt.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Bewegingsonderwijs

Kinderen vertrekken 15 minuten voor de gymles naar de gymzaal, zodat ze in totaal 90 minuten gym hebben. Hoewel het advies is om dit op te splitsen in twee keer 45 minuten, lukt dat niet vanwege het delen van de gymzaal en de beschikbaarheid van onze vakdocenten. Naast de gymles proberen we elke week ook extra beweegmomenten buiten te organiseren, naast de gewone pauzes. Hierin combineren we bewegen met ons onderwijs (buitenonderwijs).

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij proberen als school altijd te kijken naar dat wat wel mogelijk is. We bekijken dit met realisme én met een blik op wat er nog meer voor nodig is vanuit onze partners.

Zo hebben we al veel expertise opgedaan op het gebied van kinderen met het Down-syndroom.

Dit is ook de wijze waarop we hierin vooruit kijken. We werken binnen Kindante toe naar meer inclusief onderwijs en we willen als school en cluster hier onze rol en verantwoordelijkheid in nemen, zodat kinderen zoveel mogelijk thuisnabij onderwijs krijgen in contact met alle kinderen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Op de derde locatie van ons kindcentrum zijn het kinderdagverblijf ‘KDV Aelse en BSO ‘Aelse’ gevestigd. Dit team bestaat uit ongeveer 13 pedagogisch medewerkers. Meer informatie treft u aan op www.mik-kinderopvang.nl



Ook vindt u op deze locatie de peuterspeelzaal Peyuteropvang Aelse. Hier bestaat het team uit ongeveer 5 pedagogisch medewerkers. Meer informatie treft u aan op https://www.spelenderwijs.nl/locaties/peuteropvang-aelse-elsloo Zowel kinderdagverblijf, BSO als peuterspeelzaal zijn onderdeel van MIK-PiW en hebben gezamenlijk één locatieleider.

Terug naar boven