De doelen en activiteiten in de groepen 1 & 2
Onze school werkt met gecombineerde groepen 1/2. Deze keuze hebben we weloverwogen genomen, vanuit zowel didactisch als organisatorisch oogpunt. Het werken met een combinatiegroep 1/2 heeft de volgende voordelen:
- De verstandelijke ontwikkeling krijgt veel aanbod;
- Het helpen van elkaar krijgt veel stimulans;
- We kunnen beter aansluiten bij de individuele niveaus;
- Ieder kind krijgt optimale ontplooiingsmogelijkheden;
- Kinderen van groep 1 kunnen al meedoen met activiteiten die ook voor groep 2 geschikt zijn, daardoor worden ze eerder gestimuleerd om zich te ontwikkelen;
- De kinderen van groep 2 die dit nodig hebben, krijgen ongemerkt herhaling;
- De kinderen van groep 2 krijgen één ochtend per week aparte aandacht (vrijdagochtend) specifiek gericht op de overstap naar groep 3;
- Binnen de methode “Speelplezier” kunnen we ieder kind op zijn eigen niveau aanspreken binnen het lopende thema.
Speelplezier is een methodiek voor actief leren en ontwikkelingsgericht begeleiden voor peuters en kleuters. Jonge kinderen leren door te manipuleren en te imiteren (verbeeldend spelen en construeren). De methodiek geeft leerkrachten duidelijke handvaten om:
- Kinderen te laten spelen, praten en denken in een georganiseerde uitnodigende speelleeromgeving met een atelier, een lees/schrijf/kwebbelhoek een vertel/speeltafel, een bouw-constructiehoek, een huis-en/of thematische rollenspelhoek, een hoek met een exploratiebak gevuld met steeds wisselend materiaal om mee te manipuleren en een hoek met spelletjes, puzzels en compositiematerialen;
- Kinderen te leren spelen, praten en denken door een wekelijks terugkerend aanbod van voorbeeldspel, gezamenlijk ‘net-alsof-spel’ en klankspel met de hele groep en door dagelijks ingeplande begeleide spelactiviteiten met een kleine groep;
- Betekenisvolle geletterde en gecijferde begeleide spelactiviteiten in kleine groepen te relateren aan de volgende fases in ontwikkeling;
- Manipuleren, betekenis geven of het spelen van rolgebonden handelingen en het daarbij benoemen en eenvoudig beschrijven van objecten en handelingen;
- Het spelen van eenvoudig rollenspel of het bewust iets maken en het daarbij al handelend redeneren;
- Het maken van een plan voor (een onderdeel van) een thematisch rollenspel of voor constructies door te redeneren op voorstellingsniveau;
- Het aanbod en het ontwikkelingsniveau per kind te volgen.
De methode dekt alle gestelde kerndoelen en werkt vanuit een beredeneerd aanbod. De Begeleide Activiteiten (BA’s) in de kleutergroepen worden genoteerd in een digitaal volgmodel(groeiwijzer) waarmee we zowel individuele kinderen als de groep kunnen volgen. In het volgmodel zijn betekenisvolle motorische, geletterde, gecijferde en wiskundige activiteiten in samenhang met spel en taal in drie niveaus beschreven. Iedere leerling heeft een eigen digitaal groeiboek. Hierin wordt beschreven hoe het kind zich ontwikkelt door middel van anekdotes en foto’s.
De gegevens uit de groeiwijzer, de gegevens uit het groeiboek en de observatiegegevens van de leerkracht geven een duidelijk beeld van de ontwikkelingen van ieder kind.
De doelen en activiteiten in de groepen 3 t/m 8
Lees-en taalonderwijs
Lees-en taalonderwijs gaan hand in hand, waarbij wij onderscheid maken tussen technisch/begrijpend lezen en gesproken/geschreven taal (met als deelgebieden woordenschat, spreken, luisteren, schrijven, grammatica en spelling).Voor het aanvankelijk technisch lezen, dat eigenlijk al begint in de kleutergroepen (beginnende geletterdheid), gebruikt men in de groepen 3 de Kim-versie van de methode ‘Veilig Leren Lezen’. Voor voortgezet technisch lezen hanteren we t/m groep 6 de methode ‘Estafette’, waardoor ook het technisch lezen in de hoogste groepen een duidelijk fundament heeft. In de hoogste groepen verhuist het leesaccent nadrukkelijk naar begrijpend lezen, waarbij leestechniek ondersteunend wordt aangeboden voor leerlingen die dit nog nodig hebben. Voor het vakgebied begrijpend lezen maken we vanaf groep 4 gebruik van de didactiek vanuit de methodiek Lezen, Denken, Begrijpen, waarbij we gebruik maken van een gevarieerd aanbod aan teksten vanuit wereldoriëntatie (4xwijzer), nieuwsbegrip, ABCDE-kaarten, enzovoorts. Het lees-en taalonderwijs is in de onderbouw gericht op het leren lezen, het spreken (uitbreiden woordenschat), het schrijven en het luisteren. Hierbij worden veel werkvormen ingezet die aansluiten bij de behoeften van de kinderen. Als uitgangspunt voor het taalaanbod kiezen we verschillende bronnen, waarbij we steeds de doelen die voor het betreffende leerjaar van toepassing zijn als leidraad gebruiken. We beschikken voor taal o.a. over de methode “Taal inBeeld” en voor spelling over de methode “Staal”. Alle gebruikte lees-en taalmethodes werken vanuit de leerlijnen en de gestelde kerndoelen. Deze methodes worden ondersteund door de daarbij passende educatieve ondersteuning van Gynzy.
Schrijfonderwijs
In groep 1/2 wordt aandacht aan schrijfonderwijs gegeven met de methode Krullenbol. We gebruiken van groep 3 t/m groep 6 de methode Pennenstreken hiervoor. Deze methode biedt een doorgaande lijn voor het technisch schrijven. Vanaf groep 2 is schrijven ter voorbereiding op het schrijfonderwijs in groep 3. Met als inhoud zinvol eenvoudige schrijfvormen te oefenen. Deze schrijfvormen vormen samen de grondslag van alle cijfers en letters uit onze taal. In groep 3 start het schrijfproces door bij elke aangeleerde leesletter meteen de schrijfletter aan te bieden. Schrijfmethode Pennenstreken loopt hierin parallel met onze leesmethode VLL in groep 3.Vanaf groep 4 worden de hoofdletters aangeleerd en ligt de nadruk op de verbindingen tussen de letters. Ook wordt de liniering vanaf groep 4 steeds kleiner en wordt het schrijfonderwijs verder gecontinueerd en verfijnd.
Rekenonderwijs
In groep 1 t/m 3 wordt de methode Semsom gebruikt. In de groepen 4 t/m 8 wordt de methode Pluspunt als leidraad gebruikt. We volgen de doelen die in Pluspunt beschreven staan. Deze doelen zijn gebaseerd op de kerndoelen voor rekenen/wiskunde. Er wordt veel geoefend, goed geautomatiseerd en er is extra aandacht voor taalzwakke kinderen, zorgkinderen en de betere rekenaars. Er wordt veel met materialen gewerkt om oplossingsmanieren te verduidelijken. Daarnaast wordt er wekelijks gewerkt met de iPad op Gynzy. Daarnaast worden doelen aangeleerd door buitenlessen en werken met materiaal. In groep 3 t/m 8 wordt er ook iedere dag aandacht geschonken aan automatiseren en memoriseren. Voor de betere rekenaars wordt er gebruik gemaakt van verdiepings-en verrijkingsmateriaal. Ook hiervoor wordt de iPad, werkboekjes en materiaal ingezet.
Wereldoriënterende vakken
Hieronder vallen de vak-en vormingsgebieden die te maken hebben met de wereld om ons heen: aardrijkskunde, geschiedenis, natuuronderwijs, wetenschap en techniek, maatschappelijke verhoudingen en geestelijke stromingen, staatsinrichting, bevordering van gezond gedrag en sociale redzaamheid, waaronder verkeer. Deze vakgebieden worden thematisch aangeboden. Het lesmodel dat hiervoor schoolbreed wordt gebruikt is VierKeerWijzer. Dit lesmodel draagt zorg voor aanbod waarmee alle kerndoelen van ´oriëntatie op jezelf en de wereld ´aan bod komen.
Expressie-activiteiten
Dit zijnde vakken handvaardigheid, tekenen, dans, muziek en dramatische expressie. Deze worden in alle groepen gegeven. Uitgangspunt bij de expressie activiteiten zijn beeldelementen: de manier waarop het kind kijkt naar een bepaald voorwerp. Daarnaast speelt decreativiteit een belangrijke rol. We gebruiken onder andere de methodes ‘Moet je doen’ en ‘Dansspetters’ als bronmateriaal. Verder is er in de middaguren tijdens ‘VierKeerWijzer’ eveneens aandacht voor creativiteit. De basistechnieken die nodig zijn voorde expressie activiteiten zoals knippen, plakken e.d. worden niet los aangeboden maar ten dienste van het vak. Incidenteel worden er externe deskundigen ingehuurd voor het verzorgen van workshops. De bekostiging hiervan wordt gedaan middels de subsidie cultuureducatie die alle scholen krijgen van het ministerie van onderwijs.
Sociaal emotionele ontwikkeling
De sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen is voor ons van wezenlijk belang. Wij streven naar een prettige sfeer in het kindcentrum en naar een sociaal en veilig gevoel bij kinderen. Wij zien een goede werksfeer als belangrijkste voorwaarde voor het goed kunnen leren op school. Door de kinderen het samen gevoel te laten ervaren in allerlei situaties, ontstaat er vanzelf een preventieve werking metbetrekking tot eventueel pestgedrag. Wederzijds respect, tussen welke betrokken partijen dan ook, staat voorop. Een gezond pedagogisch klimaat begint elk jaar weer bij een mooie, gezamenlijke start van het schooljaar: De drie gouden weken. Tijdens deze gouden weken werken we schoolbreed vanuit een thema aan alle facetten die ten grondslag liggen aan een veilige en prettige sfeer om in te spelen en te werken. Dit thema blijft een jaar lang de rode draad, waardoor het samen gevoel gewaarborgd blijft. De werkgroep pedagogisch klimaat verzorgt de input voor deze gouden weken en blijft dit gedurende het schooljaar monitoren. De pedagogische visie blijft aan dit alles ten grondslag liggen.
Lichamelijke opvoeding
Hierbij worden de kinderen gestimuleerd zich te bewegen in door de leerkracht ingerichte situaties. De kleuters hebben hiervoor de speelzaal van de school ter beschikking en bij goed weer spelen ze buiten. De gymlessen worden verzorgd door vakleerkrachten van Ecsplore. We gebruiken voor het waarborgen van de doorgaande lijn en de kerndoelen de methode ‘Gymkids’ voor de kleuters en het ‘Basisdocument bewegingsonderwijs voor het basisonderwijs’ voor de groepen 3 t/m 8.De lessen vinden plaats in de gymzalen aan de Joannes Riviusstraaten de Mgr D’Arbergstraat. Tijdens deze lessen mogen er geen sieraden worden gedragen in verband met de veiligheid.
Levensbeschouwing
Ons kindcentrum heeft als denominatie: algemeen bijzonder. Dit houdt in, dat onze school niet gebonden is aan een levensbeschouwelijke of maatschappelijke stroming. We staan open voor alle geloofsovertuigingen waarbij respect het uitgangspunt vormt.
Burgerschapskunde & sociale integratie
Actief burgerschap is de bereidheid en het vermogen van de burger om deel uit te maken van de gemeenschap en daar een actieve bijdrage aan te leveren. Sociale integratie is een deelname van burgers aan de samenleving, in de vorm van sociale participatie, deelname aan de maatschappij en haar instituties en bekendheid met en betrokkenheid bij uitingen van de Nederlandse cultuur. Het onderwijs kan een belangrijke bijdrage leveren aan het vorm geven aan goed burgerschap en sociale integratie maar het onderwijs doet dit niet alleen of geïsoleerd van andere vormende instituten, waaronder in eerste plaats het gezin. Het belang van kennismaking en ontmoeting wordt in dit verband extra benadrukt. Het gaat hierbij om het kennismaken met de samenleving en de ontmoeting van kinderen van verschillende afkomst. De specifieke doelen van burgerschap zijn op school op te vragen. Activiteiten c.q. mogelijkheden binnen onze school
Gespreksmomenten in de groep
- Jeugdjournaal/schooljournaal
- Bespreking bij dagopening
- Gezond gedrag
- Aandacht voor de buurt
Sociale vaardigheidstraining: Omgaan met jezelf en de ander
Activiteiten met betrekking tot meervoudige intelligentie
- Herkennen van eigen kwaliteiten;
- Herkennen van de kwaliteiten van de anderen.
Zelfstandigheid
- Planbord,
- zelfstandig werken, kubus, timetimer
- Verantwoordelijkheid voor huishoudelijke taken (onder andere opruimen klas en speelplaats)
Goede doelen
Leerlingenraad
- Medeverantwoordelijkheid dragen voor afspraken op school;
- Meedenken samen met directeur/team
- Eigen ideeën naar voren brengen
Cultuuractiviteiten (zoveel mogelijk gekoppeld aan model van VierKeerWijzer)
- Bezoek musea, theater, bioscoop;
- deelname aan Kunstmenu
- Aandacht voor historisch & cultureel erfgoed (bijvoorbeeld bezoek aan kasteel, streekmuseum Elsloo, natuuractiviteiten in samenwerking met IVN)
- Vieringen 4 en 5 mei
- Vieringen op school
Sociale participatie
- De groepen 4 t/m 8 bezoeken gemiddeld 2x per jaar het verzorgingshuis La Famille en ondernemen hier samen met de bewoners diverse activiteiten.
Schoolzwemmen
De gemeenteraad van Stein stelt alle kinderen van de groepen 3 t/m 8 in de gelegenheid om deel te nemen aan het schoolzwemmen. Dit betekent dat alle kinderen van de groepen 3 t/m 8 jaarlijks een blok van circa vijf zwemsessies van één uur aangeboden krijgen onder schooltijd. Deze zwemsessies zijn niet gericht op het oefenen van zwemslagen –en daarmee dus niet gericht op het behalen van een zwemdiploma–maar gericht op het behouden van de reeds aangeleerde zwemvaardigheden en het opdoen van ervaring in het water. Wat vervoer betreft doen wij een beroep op de ouders om onder begeleiding van de leraren met auto’s kinderen te vervoeren van en naar het zwembad. Meer informatie (onder andere data, organiseren van vervoer, inhoud etc.) wordt jaarlijks aan ouders gecommuniceerd. Tijdens de zwemlessen wordt een protocol zowel door leerkrachten, als door zwembadpersoneel gevolgd. Dit protocol is op school op te vragen.
ICT
Binnen onze school worden verschillende ICT-middelen ingezet om ons onderwijs te versterken. Denk hierbij aan digiborden, iPads en laptops.