Agnietenschool

Hoekwant 45 8081 NB Elburg

  • Schoolfoto van Agnietenschool
  • Schoolfoto van Agnietenschool
  • Schoolfoto van Agnietenschool

Het team

Toelichting van de school

Op de Agnietenschool werken we met 9 groepen. Deze groepen bestaan uit onderbouw, middenbouw en een bovenbouw. Van deze 9 groepen, wordt er in 6 groepen regulier onderwijs geboden en in de overige 3 groepen Voltijds-HB onderwijs. Voor een actueel beeld van ons team willen we graag verwijzen naar onze website.

Professionalisering van onze leerkrachten en begeleiden van studenten in onze school. Wij zijn een opleidingsschool. Ieder jaar begeleiden wij meerdere studenten op onze school. Wij vinden het belangrijk om onze aanstaande collega’s een kans te bieden zich te professionaliseren en het vak van leerkracht in de praktijk te leren. Daarnaast wordt het steeds belangrijker om nieuwe professionals op te leiden vanwege het lerarentekort. Het is voor ons een goede bron om uit te putten wanneer wij op zoek zijn naar nieuwe collega’s. 
Maar ook is het leerzaam voor ons zelf omdat wij (het team) op de hoogte blijven van de nieuwste trends. Wij leren van- en met elkaar. 

Dit houdt in dat:

  • in meerdere klassen loopt er een student mee.
  • studenten geven lessen aan groepjes en / of de gehele klas. 
  • de eindverantwoordelijkheid blijft altijd bij de leerkracht van de klas.
  • we krijgen studenten van verschillende scholen.
  • alle leerkrachten zijn gecertificeerde mentoren.één collega is opleider in de school. Hij of zij zorgt naast de mentoren voor extra begeleiding van de student. De collega heeft hier een opleiding voor gevolgd.
  • De studenten leren samen en doen onderzoeken in een leerteam van studenten 

Beeldcoaching en IRIS Connect
Aandacht voor de blijvende professionalisering van onze leerkrachten vinden wij als school belangrijk. Als een leerkracht zich continue blijft ontwikkelen, wordt de kwaliteit van lesgeven immers verhoogd. In samenwerking met SKO, het bestuur waar wij als school onder vallen, worden gedurende het schooljaar in de groepen filmopnames gemaakt. Deze opnames worden gemaakt door een beeldcoach, met inzet van IRIS Connect, een systeem om filmopnames te delen. De beeldcoaches zijn opgeleid om leerkrachten binnen SKO te begeleiden. 

Reflectie en effectieve feedback op de eigen lespraktijk blijken krachtige methodieken om de vakbekwaamheid van leerkrachten verder te versterken. De beeldcoach maakt opnames van de leerkracht in allerlei situaties. Hoe verloopt het contact met de kinderen of met de kinderen onderling? Hoe verloopt de instructie? Hoe wordt omgegaan met verschillen, of hoe begeleid je kinderen? Beeldcoaching biedt ook mogelijkheden om in teamverband aan onderwijsvernieuwingen te werken. Te denken valt aan het invoeren van nieuwe methodes. 

Het creëren van een cultuur waarin continue professionele ontwikkeling kan plaatsvinden, kan alleen gebeuren door samenwerking. Door collegiale consultatie met behulp van beelden kunnen tips, tricks en feedback eenvoudig worden uitgewisseld.De filmopnamen die in de groep worden gemaakt worden uitsluitend ingezet ten behoeve van de verdere professionalisering van de leerkracht. Opnames worden dan ook direct verwijderd na gebruik. Beeldcoaches werken aan de hand van een gedragsconvenant beeldcoaching. Hierin staan afspraken over hoe om te gaan met persoonsgegevens (AVG).  Dit convenant kan bij de directie worden opgevraagd; eventuele bezwaren kunnen daar worden gemeld.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Op school is een vervangingsplan aanwezig waarin uitgebreid beschreven staat hoe er wordt omgegaan met het vervangen van leerkrachten tijdens verlof of ziekte. Met dit plan is door de Medezeggenschapsraad ingestemd. Een beknopte samenvatting hiervan:

  • Stap 1: Bij afwezigheid van een leerkracht wordt een vervangende leerkracht gezocht binnen de invalpool.
  • Stap 2: parttime werkende collega’s wordt gevraagd in te vallen.
  • Stap 3: Onderwijsondersteuner neemt de groep over.
  • Stap 4: Als uitzonderingen voor korte tijd kan een ambulante medewerker worden ingezet.
  • Stap 5: De leerlingen van de betreffende leerkracht/ groep worden verdeeld over de andere groepen.
  • Stap 6: Leerlingen worden naar huis gestuurd.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De inzet van de vakleerkrachten verschilt per onderwijsaanbod. Zo wordt er over de gehele school gebruikt gemaakt van de vakleerkrachten voor de vakgebieden gym en muziek (beperkt) en wordt er binnen het Leonardo-onderwijs structureel gebruik van de vakleerkrachten voor muziek, Engels en Chinees.

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Ons onderwijs aan kleuters kenmerkt zich door:
- thematisch werken;
- doelgericht werken;
- spelbegeleiding door leerkrachten;
- spelend leren;
- ontwikkeling wordt gemeten aan de einddoelen van groep 2;
- het werken in en aan een rijke leeromgeving;
- bewegend leren- geen toetsen in groep 1.

Naast de bovengenoemde vakken wordt er gewerkt aan de sociale en algemene ontwikkeling van kinderen.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Op de Agnietenschool:

  • wordt begrijpend luisteren en lezen aangeboden als vaardigheid en niet vanuit een methode;
  • vullen we ons rekenonderwijs aan met het programma rekentuin en studyflow,adaptieve programma's voor kinderen om extra te oefenen, waarbij het ons doel is om kinderen te motiveren;
  • bieden we taal- en WO-onderwijs aan vanuit thema's (Expeditie's).

Hoe om te gaan met onderwijstijd en lunchtijd? Lunchtijd mag niet altijd worden gerekend tot onderwijstijd. De inspectie hanteert hiervoor een aantal uitgangspunten, namelijk:

  • de onderwijsactiviteiten die tijdens de lunch worden uitgevoerd dienen in overeenstemming te zijn met de wettelijke opdrachten voor het onderwijs (art. 9 van de WPO);
  • de onderwijsactiviteiten die tijdens de lunch worden uitgevoerd dienen in overeenstemming te zijn met de eigen opdrachten voor het   onderwijs die de school zich stelt zijn uitgewerkt in een onderwijsprogramma en staan beschreven in het schoolplan van de school    (artikel 12, tweede lid van de WPO);
  • in de schoolgids is informatie opgenomen over de wijze waarop de verplichte onderwijstijd wordt benut (artikel 13, eerste lid, onder d van de Wpo);
  • het door de ouders of de leerlingen gekozen deel van de MR moet van tevoren hebben ingestemd met het aanmerken van lunchtijd als    onderwijstijd (artikel 13, eerste lid, onder h van de WMS) en met de vaststelling van de schoolgids (artikel 13, eerste lid, onder g van    de WMS). Bovendien moeten de ouders worden geraadpleegd voorafgaand aan het nemen van een besluit over het vaststellen van de  onderwijstijd (WMS, Art. 15 lid 3). 

Hieronder wordt puntsgewijs per onderdeel aangegeven hoe bovenstaande binnen de Agnietenschool is georganiseerd:

  • voor de Agnietenschool geldt dat er tijdens de lunch activiteiten worden uitgevoerd die passend zijn bij de doelstellingen van het        onderwijsaanbod. We kiezen er bewust voor om tweemaal per week voor te lezen (doelen op taalonderwijs), eenmaal per week het      jeugdjournaal (burgerschap, nieuws en actualiteit), eenmaal per week een educatief mediamoment passend bij de doelen van de          expeditie en we besteden eenmaal per week aandacht aan het (stimuleren) van gezond gedrag. Deze momenten zijn terug te vinden in  de dagplanning van de leerkracht;
  • de te behalen doelstellingen zijn terug te vinden in de dagplanning van de leerkracht en expeditie voorbereidingen van de  Agnietenschool;
  • in de jaargids is een onderdeel opgenomen waarbij de verdeling van de tijd over de leer-en vormingsgebieden is uitgewerkt. Dit is slechts een raamwerk van het aanbod op de Agnietenschool en bedoeld als onderlegger voor het inrichten van het onderwijs. Op basis van de zorgvraag en onderwijsbehoeften van de groepen kan er gekozen worden om af te wijken van het aantal uren per vakgebied;
  • in het schooljaar 2013-2014 is er door de MR en teamleden ingestemd met het invoeren van het vijf-gelijke-dagen model. Jaarlijks wordt de onderwijstijd en lunchtijd binnen de MR besproken en om instemming gevraagd.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In het schoolondersteuningsprofiel staat welk aanbod aan onderwijs, zorg en hulp de school kan bieden.Met de invoering van passend onderwijs is iedere school verplicht om een school-ondersteuningsprofiel (SOP) op te stellen.   

Hierin beschrijven wij:

  • dat wij aan de basiskwaliteit van de Inspectie voldoen;
  • welke extra hulp wij kunnen geven aan een leerling;
  • hóe wij die extra hulp aan een leerling geven;
  • wat een ouder mag verwachten als hun kind extra hulp nodig heeft;
  • onze ondersteuningsgrenzen. 

Hieronder leest u een korte samenvatting van het SOP:

De basisondersteuning;

De leerkracht biedt per leerjaar minimaal 3 niveaus aan voor rekenen, lezen en spelling (voor instructie-afhankelijke kinderen, voor kinderen met een gemiddelde instructie behoefte en voor instructie-onafhankelijke kinderen). 

De continuïteit van de onderwijszorg voor alle leerlingen wordt geborgd door een cyclisch proces van planperiodes, groeps- en leerlingbespreking en een analyse van de resultaten op individueel, groeps- en schoolniveau. 

Wij bieden in de groepen 3 t/m 8 verrijking binnen de groep aan meerbegaafde leerlingen(plusklas). We bieden vanaf groep 4 full-time Leonardo onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen. In ons beleid meer- en hoogbegaafdheid staat dat wij tegemoet komen aan de behoeften van deze kinderen door het bieden van full-time onderwijs met een aangepast curriculum. Daarnaast wordt voor meerbegaafde leerlingen binnen de reguliere groepen het standaard methode-aanbod compact aangeboden en wordt verrijkingsmateriaal geboden.

De mogelijkheden voor extra ondersteuning;

Leerlingen met een meer specifieke onderwijsbehoefte worden besproken in het basisteam om te kijken welke ondersteuning zijn nodig hebben en wie die ondersteuning kan bieden.Het basisteam brengt de kernpartners regelmatig bij elkaar om op een preventieve en laagdrempelige manier kinderen te ondersteunen. Op deze manier krijgen we een dekkend aanbod door een duurzame en interprofessionele samenwerking tussen onderwijs, kernpartners en jeugdhulp. Denk aan de Jeugd Gezondheidszorg van de GGD, de schoolmaatschappelijk werker, schooldirecteur, intern begeleider en orthopedagoog.

De grenzen aan de ondersteuning;
Op de Agnietenschool kunnen wij onderwijs verzorgen voor kinderen met maximaal 2 jaar leerachterstand. Het doel is altijd dat kinderen minimaal uitstromen op het niveau van eind groep 6. Vanaf eind groep 6 kan er een individuele leerlijn opgestart worden (op basis van de referentieniveaus). Deze leerlijn wordt vastgelegd in een ontwikkelingsperspectief (OPP). Grenzen bij het begeleiden van het jonge risicokind hebben te maken met het niet kunnen garanderen van veiligheid, het niet kunnen begeleiden bij ernstige zindelijkheidsproblematiek (medische oorzaak) en het niet kunnen begeleiden van kinderen die de leerkracht de hele dag door volledig nodig hebben. Ook is de Agnietenschool handelingsverlegen als het gaat om kinderen die zich niet verbaal kunnen uiten en beschikken over een zeer geringe woordenschat. 

Tot slot hebben we ervaren dat we handelingsverlegen zijn als het gaat om het begeleiden van kinderen met een ontwikkelingsproblematiek die zich extern richt op de omgeving. In dit geval zullen we altijd het belang van de groep en een veilige schoolomgeving moeten waarborgen. Dit kan betekenen dat we kinderen met externaliserend gedrag geen passende begeleiding kunnen bieden op onze school.

Niveaus van ondersteuning

Basiszorg
Niveau 1: algemene preventieve zorg in de groep

Breedtezorg
Niveau 2: extra zorg in de groep
Niveau 3: speciale zorg i.o.m. IB
Niveau 4a: speciale zorg i.o.m. IB en gedragswetenschapper SKO

Dieptezorg
Niveau 4b: speciale zorg i.o.m. IB en externe ondersteuning

Verwijzen
Niveau 5: verwijzing S(B)O of V(S)O

Binnen de groep krijgen de leerkrachten te maken met verschillende niveaus van ondersteuning; het ene kind heeft geen extra begeleiding nodig, het andere kind juist wel.Samen met de IB-er proberen de leerkrachten voor alle kinderen een zo optimaal mogelijk ontwikkelingsproces voor de hele basisschoolperiode te bieden. In de groep zelf kunnen verschillende ondersteuningsniveaus onderscheiden worden.

Ondersteuningsniveau 1: Algemene ondersteuning in de groep

Dit is de algemene ondersteuning die de leerkracht biedt in de groep, namelijk hulp bieden in instructiegroepen binnen de leerstof die wordt aangeboden. De leerkracht is verantwoordelijk en neemt zelf beslissingen over deze algemene zorg.In principe wordt de methode gevolgd. Vier keer per jaar bespreekt de leerkracht met de IB-er zijn/haar groep. Door middel van de agenda groepsbespreking bereidt de leerkracht het gesprek voor. Waar nodig worden individuele kinderen besproken of meegenomen naar de leerlingbespreking. De signalering gebeurt met behulp van methode-gebonden toetsen, methode-onafhankelijke toetsen, ZIEN (registratie sociaal-emotionele ontwikkeling) en observaties.De groepsoverzichten worden opgeslagen in het digitale leerlingvolgsysteem Parnassys. Vijf keer per jaar worden de ontwikkeling en resultaten van het kind gedeeld met de ouders tijdens portfoliogesprekken.

Ondersteuningsniveau 2: Extra ondersteuning in de groep

Hierbij gaat het om de extra ondersteuning in de groep. Het betreft hier een kortdurende ondersteuning, waarbij een handelingsplan door de leerkracht kan worden opgesteld. De leerkracht kan hierover desgewenst informatie inwinnen bij de IB-er.Bij onvoldoende resultaat bij een toets of observatie krijgt het kind extra ondersteuning van de eigen leerkracht binnen de groep. Het kind blijft de methode en het groepsprogramma volgen.Incidenteel worden aanpassingen in het programma gemaakt. Het kan bij het bieden van deze extra ondersteuning gaan om individuele hulp bij e´e´n of meer vakken, om begeleiding van het gedrag of de motoriek of om een combinatie hiervan. De leerkracht kan advies inwinnen bij de IB-er.Vier keer per jaar worden de kinderen en de groepsresultaten met de IB-er besproken in de groepsbesprekingen. De signalering vindt plaats met behulp van methode-gebonden toetsen, methode-onafhankelijke toetsen en observaties. De resultaten komen in de groepsoverzichten en worden opgeslagen in het digitale leerlingvolgsysteem. De resultaten van de methode-onafhankelijke toetsen worden eveneens in het digitale systeem geregistreerd.Bij gedragsproblemen besteedt de leerkracht regelmatig extra aandacht aan het kind: gesprekjes, observaties, groepsgesprekken, een prikkel reducerende plaats in de klas, etc. Op dit niveau wordt het gedrag van het kind onder de aandacht van de ouders gebracht.

Ondersteuningsniveau 3: Speciale ondersteuning in overleg met IB

Op dit niveau wordt speciale ondersteuning geboden na intern onderzoek. Het kind wordt door de eigen leerkracht of door bijvoorbeeld de IB-er geobserveerd en geanalyseerd. Er wordt daarna een plan opgesteld, waarin wordt beschreven wat het probleem is, welk doel bereikt moet worden, wanneer het doel bereikt is, wie het uitvoert en waar, met welke frequentie op welk moment.Beslissingen over de voortgang van deze speciale ondersteuning worden met de IB-er genomen en vastgelegd in het dossier van het betreffende kind.Als het kind op grond van de bovenstaande acties niet voldoende ontwikkeling laat zien gaat de leerkracht onderzoeken waar de knelpunten liggen. Samen met de IB-er kan worden gekeken of meer onderzoek nodig is. Verder onderzoek kan gedaan worden door de IB-er of gedragswetenschapper van de school. De uitkomst van dit onderzoek is het startpunt voor een koersplan of handelingsplan. Met dit plan wordt in de groep, soms met ondersteuning, verder gewerkt. Het plan hangt in Parnassys aan het leerling dossier van het kind.De interventieperiode is 10 weken en er wordt minimaal vier keer per jaar gee¨valueerd tijdens de groepsbespreking met de IB-er. De voortgang van koersplannen en handelingsplannen wordt bij de groepsbespreking bewaakt. Hier kunnen de leerkrachten ook de expertise van andere collega’s inroepen. Daarnaast kan de leerkracht advies inwinnen bij de IB-er.De leerkracht evalueert vooraf aan de groepsbespreking en de jaaroverdracht de handelingsplannen. Van tussentijdse gesprekken met ouders wordt door de leerkracht een kort verslag gemaakt, deze worden ondertekend door de gesprekspartners en in het dossier van het kind opgeslagen. Wanneer de zorg na het handelingsplan niet afneemt, wordt toestemming van de ouders gevraagd om externe deskundigheid in te schakelen.

Ondersteuningsniveau 4: Speciale zorg in overleg met IB en gedragswetenschapper SKO

Als intern onderzoek vragen oproepen, die niet door de eigen schoolorganisatie beantwoord kunnen worden, kan de hulp ingeschakeld worden van de eigen gedragswetenschapper of andere externe ondersteuning . Op basis van een nauwkeurig omschreven hulpvraag wordt het onderzoek door haar gedaan, waarbij zo concreet mogelijk antwoord wordt gegeven op de onderzoeksvraag in de vorm van hulpverlening - of begeleidingsvoorstellen. Dit alles kan en mag pas gebeuren nadat de ouders schriftelijk toestemming hebben gegeven.Het kind laat op dit ondersteuningsniveau onvoldoende ontwikkeling zien en de uitgevoerde handelingsplannen hebben geen effect gehad. Er wordt aan ouders toestemming gevraagd om het kind te bespreken met de externe deskundige.De leerkracht stelt een heldere hulpvraag en benoemt de beschermende en belemmerende factoren rond het kind, de groep, de school en het gezin. Er wordt een voorlopige probleemverklaring opgesteld en er worden gerichte adviezen voor in de groep gegeven. Er wordt besloten of er verder onderzoek moet plaatsvinden. De begeleiding bestaat uit observaties en adviezen. Ook kan er op dit niveau besloten worden tot een ontwikkelingsperspectief voor het kind. Hiervoor wordt per jaar een prognose vastgelegd en van de te verwachten resultaten voor dat jaar of er wordt, vanaf groep 6, een uitstroomprofiel berekend. Dit wordt vastgelegd in document ontwikkelingsperspectief in Parnassys bij het leerling dossier van het kind. Dit wordt minimaal vier keer per jaar geëvalueerd door de leerkracht met ouders en besproken tijdens de groepsbespreking/overdracht. Als voor kinderen een ontwikkelingsperspectief wordt opgesteld betekent dit dat zij getoetst worden met de cito-toetsen op hun eigen niveau.

Ondersteuningsniveau 5: de ondersteuning in de speciale school voor Basisonderwijs (sbao)

Als uit het dossier en uit het onderzoek van niveau 4 blijkt, dat het kind op onze school niet voldoende specifieke hulp kan krijgen, wordt er met behulp van de gedragswetenschapper geadviseerd om het kind te plaatsen op een sbao- of so-school.Mogelijkheden zijn: 

  • Dit wordt met de ouders besproken en er worden afspraken gemaakt over de periode tot de plaatsing op de sbao-/so-school.
  • Bij de directeur van het samenwerkingsverband wordt een Toelaatbaarheid Verklaring (TLV) gevraagd, waarmee het kind op de sbao/so-school geplaatst kan worden.
  • De ouders gaan niet akkoord met plaatsing op een sbao-/so-school. In een breed overleg met de ouders, de leerkracht, de IB-er en de directie worden afspraken gemaakt over de verdere schoolloopbaan van het kind. Daarbij worden duidelijk mogelijkheden en grenzen aangegeven. Van dit overleg wordt een verslag gemaakt en aan de ouders ter goedkeuring voorgelegd. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Ambities binnen de basisondersteuning.       

  • Evalueren en borgen (Protocollen die binnen de lichte ondersteuning vallen, HB beleid, werken met portfolio’s).     
  • HGW (Handelingsgericht werken) 2.0 verkennen en vervolgen van het optimaliseren van de inhoud, de uitvoering, de analyse en de evaluatie van de groepsplannen. 
  • Gedrag van kinderen nog beter leren begrijpen en ons verder bekwamen in de begeleiding hiervan.   
  • Diepgaande opbrengstanalyse in samenspraak met kinderen kunnen maken. Wat we nu op school- en groepsniveau doen, vervolg geven op leerlingniveau.
  • Signaleren en diagnosticeren in de onderbouw uitwerken en komen tot cyclische leerlijnen voor groep 1/2.
  • Doorgaande lijn VE naar BAO, vroegtijdig signaleren zorg

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Wat is voor- en vroegschoolse educatie?
Kinderen met een risico op achterstanden krijgen via speciale programma’s extra aandacht voor hun ontwikkeling. Zo kunnen ze goed van start op de basisschool. Vóórschoolse educatie wordt aangeboden op de peuterspeelzaal of op de kinderopvang. Vróégschoolse educatie wordt gegeven in groep 1 en 2 van de basisschool. Schoolbesturen werken hiervoor samen met het gemeentebestuur. Bij zowel voor- als vroegschoolse educatie is het betrekken van ouders zeer belangrijk.

Onze school is een VVE-school. We werken voor de voor- en vroegschoolse educatie samen met een peuterspeelzaal in de buurt.Als school werken we samen met Stichting Prokino. Gezamenlijk dragen we zorg een een vloeiende doorgaande lijn van PSZ naar basisschool. Dit geldt voor iedere leerling die een start maakt op de basisschool. Indien er sprake is van inzet van VVE dragen we er gezamenlijk zorg voor dat de inhoud zorgvuldig wordt overgedragen middels een overdracht, zodat we de start van een basisschoolperiode zo goed als mogelijk kunnen laten zijn. Uiteraard wordt u als ouders geïnformeerd over, zowel de wijze als de inhoud van , de overdracht. 

Terug naar boven