Wij zien de ouder niet als klant die voor zijn kind een kwalitatief goed onderwijsproduct verwacht. Wij zien de ouders als partner. School en ouders hebben een gezamenlijk belang: de optimale ontwikkeling van het kind. Ouders zijn de deskundigen bij uitstek als het gaat om de opvoeding van hun eigen kind. In een samenwerkende relatie kunnen leerkracht en ouders elkaar versterken.
De school zorgt voor heldere en adequate informatie met betrekking tot de leervorderingen, zowel in kennis en vaardigheden als in sociale competenties. Ouders communiceren met de school vanuit hun eigen bevindingen en verwachtingen. Op basis hiervan vindt, binnen de mogelijkheden van beide partijen, afstemming plaats met betrekking tot de pedagogische en/of didactische aanpak
Informatievoorziening
Het team van de Agnietenschool draagt zorg voor de communicatie tussen ouders en de school. De school voorziet alle betrokkenen iedere twee weken van nieuws aangaande de school via de nieuwsbrief. Deze nieuwsbrief wordt standaard digitaal via de mail verzonden.Via incidentele mailberichten zullen wij ouders van actuele informatie voorzien. Alle geledingen van de school hebben hun eigen mailbox en maillijsten. De school beschikt over een intern informatiesysyteem (Parro) waar ouders geïnformeerd worden over nieuwsberichten aangaande school en groep, schoolactiviteiten en gespreksmomenten. Tevens ontvangen ouders een login voor het ouderportaal om de cognitieve resultaten van de leerling in te kunnen zien. Er is een informatieavond gepland in de derde week van het schooljaar. Tijdens deze avond informeren wij ouders over klasgebonden, maar ook over schoolgebonden aspecten die in het betreffende schooljaar aan bod komen.
De Oudervereniging organiseert op avond van de informatieronde structureel haar algemene ledenvergadering.
Rapportage
Bij binnenkomst op onze school worden alle leerlingen eerst in kaart gebracht. Er wordt bij de kleuters na zes weken een (intake)gesprek gehouden met de ouders en leerlingen. De leerkracht maakt onder andere gebruik van de Cito gegevens van het leerlingvolgsysteem gebruikt, die wij in het geval van instroom vanaf groep 2 in veel gevallen al hebben ontvangen in de vorm van een onderwijskundig rapport. Daarnaast geven wij een overzicht aan de ouders betreffende de leervorderingen van hun kinderen. Per jaar voeren wij vijf portfoliogesprekken. Het portfolio bestaat uit leervraag van de leerling, de gegevens die op het portfolio staan vermeld, zoals de gegevens van het Cito Leerling- en onderwijsvolgsysteem (LOVS). Bij het portfoliogesprek is het kind vanaf groep 1 altijd aanwezig. Het gaat tenslotte over de verantwoordelijkheid vanhet kind zelf. Dit komt de transparantie ten goede en er zal meer draagvlak zijn voor beslissingen die worden genomen. Indien het noodzakelijk is, kan er een aparte afspraak met de leerkracht worden gemaakt om zonder de leerling in gesprek te gaan. Een portfoliogesprek bestaat voornamelijk uit het bespreken van het portfolio. Het kind kan dan zijn verhaal kwijt over zijn eigen leerproces en waar hij trots op is en waar hij aan wil werken de komende weken.
Tevens worden de Cito LOVS-gegevens en de cijfers van de leerkracht weergegeven. Natuurlijk mogen ouders en leerlingen ook zelf punten naar voren brengen. Een gesprek neemt een half uur per kind in beslag. Er wordt ongeveer twintig minuten gebruikt om te praten/te presenteren. Zo kunnen afspraken tussen ouders en de leerkrachten meteen digitaal weggezet worden en worden de gemaakte afspraken niet vergeten.
Vijf rapportage momenten
In de portfolioweken worden na schooltijd, vanaf 14.30u, de portfoliogesprekken gevoerd. Iedere expeditie wordt afgesloten met een portfolio. In de jaarkalender staan de portfolioweken ingepland en we zorgen dat u ruim van tevoren de planning van de gesprekken ontvangt. In de toekomst zal het zo zijn dat u zelf uw tijdstip van het gesprek kunt kiezen.Ter voorbereiding op het portfoliogesprek kunt u gegevens inzien in het ouderportaal van ParnasSys. Dit zijn onder andere gegevens met betrekking tot toetsen van rekenen, spelling en begrijpend lezen. Een portfoliogesprek is tevens een evaluatiemoment. Tijdens dit moment worden bijvoorbeeld (leer)resultaten, motivatie en sociale interactie met ouders en het kind besproken en geëvalueerd.
Informatieverstrekkking aan gescheiden ouders
Ouders die beiden het ouderlijke gezag hebben, hebben allebei recht op alle informatie over het kind. Er is automatisch sprake van gezag wanneer ouders getrouwd zijn, samenwonen, een geregistreerd partnerschap hebben of als het door de rechter bepaald is. Wanneer ouders gescheiden zijn of bij een ontbinding van een geregistreerd partnerschap, behouden zij allebei het ouderlijk gezag, tenzij door de rechter anders is bepaald.
We gaan er van uit dat ouders elkaar op de hoogte houden. Dit is zelfs een verplichting voor de ouder die belast is met het ouderlijk gezag. Hij of zij moet de andere ouder op de hoogte houden van gewichtige aangelegenheden die het kind betreffen ( artikel 1: 377 b Burgerlijk Wetboek). Gegevens over de schoolloopbaan van het kind moeten dus door de met het gezag belaste ouder doorgegeven worden. Helaas is dit niet altijd mogelijk. Om er als school voor te zorgen dat beide ouders voorzien worden van informatie over hun kind bestaat de mogelijkheid voor extra informatievoorziening. In een dergelijk geval kan de betreffende ouder het beste aan het begin van het schooljaar, of zo snel mogelijk na een scheidingsuitspraak, contact opnemen met de school om afspraken te maken over de informatieverstrekking. De schriftelijke informatie kan dan toegestuurd worden. Ook op de website van onze school is natuurlijk veel informatie te vinden (schoolgids, nieuwsbrieven e.d.)
Daar waar het gaat om portfoliogesprekken of gesprekken die voortvloeien uit speciale zorg voor het kind, gaan we er van uit dat er één gesprek plaats vindt met de beide ouders samen: het gaat om het kind. Op deze manier is er een waarborg dat dezelfde informatie op dezelfde manier gegeven wordt. Zo voorkomen we misverstanden. Hiervan kan alleen incidenteel, bij zwaarwegende omstandigheden van worden afgeweken om objectiviteit van informatie te kunnen waarborgen. In uitzonderlijke gevallen, denk hierbij bijvoorbeeld aan veiligheid, kan een school besluiten de gesprekken in aanwezigheid van de directeur te laten plaatsvinden of geen gesprekken te voeren met (één van de) ouder(s).
Als een ouder geen ouderlijk gezag heeft, moet de school die ouder, als hij daarom verzoekt, informeren over belangrijke feiten en omstandigheden die betrekking hebben op het kind of zijn verzorging en opvoeding. (artikel 1:377c BW). Het gaat dan om (schriftelijke) informatie over schoolvorderingen en eventueel sociaalpedagogische ontwikkelingen op school. Hieronder vallen niet een uitnodiging voor een ouderavond of andere activiteiten op school.Alleen als de vader het kind niet heeft erkend, heeft hij geen enkel recht op wat voor informatie dan ook (wel staat dan de weg van artikel 8 Europees verdrag voor de rechten van de mens (EVRM) open). Een verzoek om informatie kan ook geweigerd worden. Bijvoorbeeld als de rechter dit heeft gezegd. En ook als de informatie in het belang van het kind ook niet aan de ouder die met het gezag is belast, gegeven zou worden.
Daar waar de school gegevens over het kind door moet geven aan derden, voor bijvoorbeeld het aanvragen van nader onderzoek in het belang van de schoolloopbaan van het kind, wordt aan beide ouders toestemming gevraagd (indien er gezag is en de vader het kind heeft erkend). De verzorgende ouder wordt belast met het verkrijgen van toestemming van de niet-verzorgende ouder voor de bemoeienis van een derde. Ouders zijn zelfverantwoordelijk voor het doorgeven van wijzigingen aan school, als er bijvoorbeeld sprake is van wijzingen betreffende gezag, omgangsregeling, informatieverstrekking of adresgegevens. Zij moeten de school hiervan uit zichzelf op de hoogte stellen. Verlofaanvragen kunnen worden gedaan door de ouder bij wie het kind in huis woont. Ouders bij wie het kind niet in huis woont, kunnen alleen een verlofaanvraag indienen met schriftelijke toestemming van de andere ouder. In geval van co-ouderschap houdt dit in dat de ouders alleen verlof kunnen aanvragen voor de dagen dat het kind bij de betreffende ouder in huis woont. Voor de andere dagen kan alleen verlof aangevraagd worden met schriftelijke toestemming van de andere ouder. Ouders die geen ouderlijk gezag hebben kunnen geen verlof aanvragen.
Aan opa’s, oma’s, tantes, ooms, broers, zussen en buren die de kinderen komen ophalen, zal geen inhoudelijke informatie verstrekt worden, behalve wanneer het voor het kind noodzakelijk is dat de informatie verstrekt wordt. (Bijvoorbeeld als het kind pijn heeft gehad, of als het kind verdrietig is geweest). NB.: Elders in deze schoolgids vindt u de namen van de schoolcontactpersoon als ook van de vertrouwenspersoon en de contactpersoon van de Stichting, waar u terecht kunt in geval u een klacht heeft over de informatieverstrekking door de school. Tevens treft u het adres van de Landelijke Klachtencommissie aan.
De beleidsnotitie “Informatieverstrekking aan ouders” ligt ter inzage op de school of bij SKO. In uitzonderlijke gevallen kan van het beleid worden afgeweken.