De Borchstee

Achterweg 2 8081 RV Elburg

  • Vanaf groep 4 werken de leerlingen op Chromebook
  • Bewegen vinden wij belangrijk voor de ontwikkeling van leerlingen
  • Leerlingen weten zelf aan welke doelen ze moeten werken en maken hierin eigen keuzes
  • Samen met de leerlingen lezen wij uit de Bijbel en zingen wij christelijke liederen
  • Wij vinden het belangrijk dat leerlingen samenwerken om zo met elkaar tot een oplossing te komen

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Als we het onderwijsresultatenmodel toepassen op de resultaten van de afgelopen drie schooljaren waarin een eindtoets heeft plaatsgevonden (2020-2021, 2021-2022, 2022-2023) levert dat het volgende beeld op: Het percentage leerlingen dat 1F moet hebben behaald is 85%. Dat percentage ligt op basisschool De Borchstee in deze periode op 97,3%. Het percentage leerlingen dat 2F/1S moet hebben behaald is 50,6%. Het percentage leerlingen op De Borchstee dat dit referentieniveau in deze periode gehaald heeft ligt op 51,9%. Wij ambiëren op 1S/2F een gemiddelde score van 60%. Deze doelstelling is nog niet behaald en dat heeft onze aandacht. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op De Borchstee maken we gebruik van verschillende toetsen om de resultaten van de leerlingen te meten en de ontwikkeling van de individuele leerling in beeld te houden.

In de groepen 3 t/m 8 worden de methode onafhankelijke toetsen van BOOM afgenomen. De toetsen worden gespreid over het schooljaar afgenomen. De compacte toetsafnames van BOOM zorgen voor minder toetsdruk bij leerlingen en leerkrachten. De tijd die dat oplevert kan worden geïnvesteerd in de analyses van de toetsresultaten en het aanpakken van geconstateerde hiaten. 

In groep 1 en 2 worden geen toetsen afgenomen. De leerlingen uit groep 1 en 2 volgen wij in hun ontwikkeling door gerichte observaties, welke worden vastgelegd in het leerlingvolgsysteem Mijn Kleuterklas.

In groep 7 wordt de proef AMN afgenomen en in groep 8 wordt, met ingang van schooljaar 2023-2024, in februari de verplichte doorstroomtoets van AMN afgenomen.

De toetsen worden door en met leerkrachten geanalyseerd en waar nodig wordt het onderwijsaanbod voor leerlingen aangepast. Dit wordt besproken met de IB-er en zorgcoördinator tijdens de leerlingbespreking. Deze zijn 3 keer per jaar. Tijdens deze bespreking worden de leerlingen doorgesproken en gekeken of het aanbod passend is. Zo niet dan worden er aanpassingen gedaan.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op de Borchstee geven we een schooladvies op basis van verschillende instrumenten. Zo maken wij gebruik van het leerlingvolgsysteem (LVS) BOOM-toetsen. Daarin kunnen wij zien wat de ontwikkeling van een leerling gedurende de gehele schoolloopbaan is geweest. Daarnaast maken wij gebruik van de uitslagen van de AMN toetsen: in groep 7 de toets Aansluiting PO-VO en in groep 8 de doorstroomtoets. Observaties, werkhouding, taakaanpak en motivatie worden ook meegenomen in het advies. Er kan een verschil zitten tussen ons leerlingvolgsysteem en de AMN toetsen. Op basis van alle elementen hopen we te komen tot een gezamenlijk besluit en advies. 


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Een leerling die zich niet gewaardeerd of veilig voelt staat niet open voor leerstof. Dit is gebleken uit een wetenschappelijk onderzoek van Marzano & Pickering uit 2016. Zij ontdekten dat het leervermogen (cognitie) van de leerling zal verbeteren als het welbevinden (pedagogisch) hoog is. Het welbevinden van leerlingen is daarom een belangrijk speerpunt in ons onderwijs.

Binnen onze school hebben we een Zorgcoördinator (Linda Prins). Zij houdt zich (naast de eigen leerkrachten) dagelijks bezig met het welbevinden van al onze leerlingen op school. Samen met de leerkrachten werkt en begeleidt ze leerlingen of groepen die in sociale situaties niet competent genoeg zijn. 

Maandelijks wordt er in de groepen een sociale competentie gekozen die dan dagelijks aan de orde komt.

Er worden Paxze trainingen aangeboden aan de leerlingen van groep 5 t/m 8. Paxze trainingen heeft als doel het vergroten van de  weerbaarheid van de leerlingen.

Er is veel ruimte om conflicten vroegtijdig aan te pakken doordat de Zorgcoördinator 8 dagdelen aanwezig is in het zorglokaal of bij een leerkracht in de groep.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veilige leeromgeving
  • Je mag zijn wie je bent
  • Samenwerken

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven