De Borchstee

Achterweg 2 8081 RV Elburg

  • Vanaf groep 4 werken de leerlingen op Chromebook
  • Bewegen vinden wij belangrijk voor de ontwikkeling van leerlingen
  • Leerlingen weten zelf aan welke doelen ze moeten werken en maken hierin eigen keuzes
  • Samen met de leerlingen lezen wij uit de Bijbel en zingen wij christelijke liederen
  • Wij vinden het belangrijk dat leerlingen samenwerken om zo met elkaar tot een oplossing te komen

Het team

Toelichting van de school

Het team van De Borchstee bestaat uit ruim dertig personen. Wij hebben een jong en bevlogen team, die elke dag gemotiveerd aan het werk is om goed onderwijs te verzorgen voor uw kind. Naast leerkrachten bestaat het team uit onderwijsassistenten, leerkracht ondersteuners,  internbegeleider, schoonmakers, administratief medewerker, conciërge, tuinman en een directeur. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer we een leerkracht om wat voor reden dan ook moeten vervangen hebben wij op De Borchstee hiervoor het volgende stappenplan:

  • We kijken of er een vervanger beschikbaar is via de invalpool van De Meent
  • We kijken of de duo collega beschikbaar is
  • We kijken of een ambulante collega beschikbaar is
  • We kijken of een leerkrachtondersteuner beschikbaar is (onder supervisie van de directie)
  • We kijken of een onderwijsassistent beschikbaar is (onder supervisie van de directie)
  • We kijken of een pabo student (minimaal leerjaar 3) beschikbaar is ( onder supervisie van de directie)

Wanneer dit allemaal niet lukt dan zal de klas naar huis gestuurd worden. We informeren ouder(s) en verzorger(s) daar zo snel mogelijk over. Het kan voorkomen dat het zo acuut is dat u die dag geen opvang kunt regelen. Dan wordt uw kind opgevangen op school in een andere klas/groep.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De leerlingen van De Borchstee zijn in 12 groepen verdeeld en ingedeeld volgens het leerstofjaarklassensysteem. Wij hebben zowel enkele groepen als combinatiegroepen. De gemiddelde groepsgrootte is rond 27 leerlingen. De klas vormt de thuisbasis van de leerlingen. Dagelijks werken de leerlingen ook buiten de klas. In de hal en in de gangen zijn werkplekken ingericht om zelfstandig of in groepjes te werken. Bij enkele vakgebieden, bijvoorbeeld begrijpend lezen, wordt vanaf groep 6 groepsdoorbrekend gewerkt in niveau groepen.

De vakken aardrijkskunde, geschiedenis en biologie vallen onder Wereldoriëntatie. Deze vakken worden thematisch aangeboden waarbij wij gebruik maken van de methodiek van het programma GO. De thema's zijn voor de groepen 1 t/m 8 gelijk. Ook het onderdeel kunstzinnige en creatieve vorming worden zoveel als mogelijk gekoppeld aan het thema.

Alle groepen hebben 2 gymlessen per week. De gymlessen worden door gediplomeerde leerkrachten en vakleerkrachten bewegingsonderwijs gegeven. De groepen 1 en 2 gymmen in het speellokaal van school. De groepen 3 t/m 8 in gymzaal 'De Wimpel' op loopafstand van de school.

Bewegend en spelend leren vinden wij belangrijk, hiervoor wordt de ruimte in en om de school benut. 


Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Onderwijs in de groepen 1 en 2
Het uitgangspunt bij het onderwijs aan kleuters is spel. Wij zijn ervan overtuigd dat jonge kinderen leren door te spelen. In de groepen 1 en 2 wordt volledig thematisch gewerkt. De thema’s worden gekozen n.a.v. methodiek van 'GO'en passend bij de seizoenen, feesten en gebeurtenissen die leven onder de kinderen. Elke dag wordt gestart met een inloop waarbij de kinderen zelfstandig aan de slag gaan in hoeken. De leerkracht zit in een kleine kring en geeft een taal- of rekenactiviteit. Tijdens de ochtendkring zingen, bidden en lezen we uit de Bijbel. Dagritme neemt ook een groot onderdeel van de ochtendkring in beslag. Jonge kinderen hebben baat bij structuur en duidelijkheid. Tijdens het spelen en werken komt kunstzinnige vorming aanbod door middel van een verplichte activiteit en keuzeactiviteiten. In de hoeken en activiteiten komen de taal- en rekendoelen waaraan gewerkt wordt terug. Tijdens de grote kringen komen naast taal- en rekenactiviteiten, muziek, Engels en sociaal emotionele vorming aanbod. We gebruiken hiervoor methodes als bronnenboek. Jonge kinderen hebben baat bij veel beweging. Dit doen ze door buiten te spelen op ons plein waarbij de kinderen kunnen fietsen, klimmen en klauteren, tik- en renspellen kunnen spelen en kunnen construeren met water en zand. Twee keer per week is er een gymles waarbij toestellen en spellessen elkaar afwisselen. 


Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

'Zorg en ruimte voor ieder kind'

Zorg voor ieder kind
De zorg bestaat uit verschillende onderdelen. We onderscheiden zorg op sociaal emotioneel vlak en op didactisch/cognitief vlak. De leerkracht verdiept zich in de kinderen van zijn/haar klas. De leerkracht neemt onder schooltijd regelmatig de tijd voor een gesprekje met kinderen om een vertrouwensband op te bouwen en eventueel kwesties op het spoor te komen (b.v. verdriet, pesten, faalangst etc.) waarbij het kind geholpen kan worden. Alle kinderen worden gelijkwaardig behandeld, maar geen kind is gelijk. Daarom zijn er verschillen in de aanpak/zorg voor ieder kind. Zo krijgen kinderen gedifferentieerd instructie en werken zij op verschillende niveaus. Daarnaast zijn er ook mogelijkheden voor extra instructie en ondersteuning binnen en buiten de klas. Eveneens kan iedere leerkracht, in samenspraak met de IB-er, een beroep doen op een van onze interne specialisten. 

Ruimte voor ieder kind
Kinderen krijgen de ruimte om zich te ontwikkelen en te ontplooien. De klas is de thuisbasis van de kinderen. In de hal en in de gangen zijn werkplekken ingericht om zelfstandig of in groepjes te werken. Er is ook ruimte voor kinderen om zich te ontplooien naar de mate van begaafdheid. Kinderen die meer (of hoog-) begaafd zijn krijgen extra verrijkende leerstof aangeboden omdat ze de basisstof al (gedeeltelijk) beheersen. Kinderen die meer moeite met de leerstof hebben, krijgen extra instructie en tijd om zich dit eigen te maken. Voor deze kinderen is er meer ruimte en gelegenheid om een beroep op de leerkracht te doen. Als kinderen niet goed in hun vel zitten, is er ruimte om in de zorgklas daar extra ondersteuning en begeleiding op te bieden.

Ouder(s)/verzorger(s) als partners
Het spreekt voor ons als team voor zich dat ouder(s)/verzorger(s) goed op de hoogte worden gehouden van de ontwikkelingen van hun kind. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij de groepsleerkracht.  We delen informatie met ouder(s)/verzorger(s): Kennismakingsgesprek met ouder (liefst met het kind erbij) aan het begin van het cursusjaar. Drie keer per jaar tien minuten gesprekken. Aan ouders wordt inzicht in de ontwikkeling van het kind geboden door bespreking tijdens individuele gesprekken over de vorderingen van het kind en door opname van de toetsgegevens in het rapport. Indien kinderen extra ondersteuning of begeleiding krijgen wordt dit beschreven op de zorgkaart en wordt dit besproken met de ouder(s)/verzorger(s).Wanneer de leerkracht vragen of zorgen heeft over een kind wordt er direct contact opgenomen met de ouder(s)/verzorger(s) om deze zorg te delen. Ouder(s)/verzorger(s) zijn immers de experts van het kind. 

Basisondersteuning
De kinderen van De Borchstee zijn in jaargroepen ingedeeld volgens het leerstofjaarklassensysteem. De gemiddelde groepsgrootte is rond 27 leerlingen per groep. We maken onderscheid in de verschillende zorgniveaus in elke groep:

Niveau 1: Algemene zorg door de groepsleerkracht We maken gebruik van zorgkaarten waarin we het gedifferentieerd onderwijsaanbod beschrijven voor de gehele groep. De Intern Begeleider (IB-er) volgt de ontwikkeling van de groepen en maakt trendanalyses om ontwikkelingen op schoolniveau te signaleren en aan te sturen. Drie keer per jaar hebben de zorgleerkracht en de IB-er groepsbesprekingen met de leerkrachten. Maandelijks komt het zorgteam (directeur, zorgleerkracht en IB-er) samen voor een zorgoverleg.  

Niveau 2: Extra zorg in de groep. Kinderen die dat nodig hebben krijgen extra instructie in een kleine groep. Aansluitend oefenen zij de lesstof samen met de leerkracht. Indien nodig worden de overige leerlingen in de groep tijdens dit moment ondersteunt door een van onze leraarondersteuners. Deze extra zorg in de groep wordt afgestemd tijdens de groepsbesprekingen met de zorgleerkracht en de IB-er. De leerkracht beschrijft op de zorgkaart wat de onderwijsdoelen voor het kind zijn en hoe ze bereikt gaan worden. Deze doelen bespreekt de leerkracht met de leerling en met de ouder(s)/verzorger(s).  

Niveau 3: Extra zorg op schoolniveau door interne deskundigen. Als een kind meer zorg nodig heeft dan de extra zorg die geboden kan worden in de groep, dan wordt dit op aanvraag van de leerkracht afgestemd tijdens een extra overleg met de zorgleerkracht en de IB-er. Vanuit dit overleg wordt er gekeken naar passende hulp en ondersteuning door de interne deskundigen. Hierbij valt o.a. te denken aan de inzet van de gedragsspecialist, RT-er, coördinator sociale veiligheid, rekenspecialist, taalspecialist of specialist begaafdheid. Uiteraard gaat dit in nauw overleg met de ouder(s)/verzorger(s) van het kind. 

Niveau 4: Het raadplegen van externe deskundigen. Soms is het nodig externe deskundigen te raadplegen. Hiervoor hebben we op school verschillende contacten: Het Expertisepunt ondersteuning bij passend onderwijs, het Samenwerkingsverband Zeeluwe, Meerinzicht (leerplicht), het IB - dekkend netwerk Elburg, het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG), de GGD, de logopedist, de fysiotherapeut of de huisarts.  

Niveau 5: Plaatsing op een school voor speciaal (basis)onderwijs. Als het voor het welzijn van het kind niet meer verantwoord is om op een reguliere basisschool te blijven, en/of een veilig ontwikkelklimaat voor de groep onder druk komt te staan, kan een ToeLaatbaarheidsVerklaring (TLV)  aangevraagd worden. Hierna volgt een plaatsing op een school voor speciaal basisonderwijs (SBO) of een school voor speciaal onderwijs (SO). Het Samenwerkingsverband Zeeluwe en Het Expertisepunt ondersteuning bij passend onderwijs speelt hierin een grote rol.


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De Borchstee werkt intensief samen met het Centrum voor Jeugd- en Gezin (CJG). Maandelijks is er een CJG medewerker op school aanwezig voor ondersteuning met betrekking tot vragen rondom de opvoeding van uw kind. Zij is er primair voor ouders en leerkrachten om de samenwerking te optimaliseren. In de toekomst is het wenselijk dat deze medewerker twee wekelijks aanwezig is. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) is het beleid vanuit de overheid (gemeente) dat erop gericht is om mogelijke onderwijs- of ontwikkelingsachterstanden bij jonge kinderen van 2 tot 6 jaar te verminderen. Hierdoor kunnen deze kinderen een betere start maken aan het begin van de basisschool. Dat kan een positief effect hebben op hun verdere schoolloopbaan.  Wanneer een kind een VVE indicatie heeft gekregen (dit advies wordt gegeven door het consultatiebureau of peuterspeelzaal/kinderdagverblijf) start het VVE programma op de peuterspeelzaal/kinderdagverblijf.  

De Borchstee sluit met haar vroegschoolse aanbod in de groepen 1 en 2 aan bij het aanbod van de voorschoolse educatie op de peuterspeelzaal/kinderdagverblijf. Bij kinderen die een VVE indicatie hebben vindt er in de overstap naar de basisschool een warme overdracht plaats tussen de pedagogische medewerker en de leerkracht van de basisschool. Spelenderwijs is er meer aandacht voor bijvoorbeeld taal en sociaal emotionele ontwikkeling. Dit doen wij veelal in samenwerking met onze onderwijsondersteuners en de leerkracht van de betreffende leerling.Niet alleen kinderen met een VVE-indicatie krijgen deze zorg op maat, maar de ondersteuning geldt voor álle kinderen die hier behoefte aan hebben. 

We vinden de betrokkenheid van ouders daarin belangrijk, zodat we samen met ouders het kind vanaf de eerste schooldag, indien nodig, extra zorg en begeleiding kunnen bieden. Kinderen met een VVE indicatie worden zorgvuldig gevolgd in hun ontwikkeling. Er wordt op school een plan opgesteld om de ontwikkeling van het kind zo nauwlettend mogelijk te blijven volgen. Deze evalueren we elke 8 weken, waarna indien nodig het plan wordt bijgesteld met nieuwe ontwikkeldoelen.

Indien de ontwikkeling moeizaam op gang komt of stilstaat is het mogelijk om extra expertise in te schakelen. De leerkracht stemt dit af met de ouders en Intern Begeleider (IB-er) van de school. Te denken valt aan een hogere frequentie van de aangeboden hulp door onze onderwijsondersteuners, advies inwinnen bij de logopediste die op school werkzaam is of de orthopedagoog.Indien de ontwikkeling op niveau is of de leerling stroomt door naar groep 3 vervalt de VVE indicatie. 

De Borchstee heeft twee gediplomeerde Jonge Kind Specialisten binnen het team. 

Terug naar boven