Wat te doen bij conflicten?
We hopen het natuurlijk niet, maar het kan voorkomen dat u als ouder een probleem heeft aangaande zaken betreffende de school van uw kind(eren). We hopen dat u bereid bent om daarover in gesprek te gaan, om zodoende het probleem of de onduidelijkheid op te lossen. Uitgangspunt is daarbij dat de goede relatie, in belang van ons allen, behouden wordt.
Wat doet u als u of uw kind een probleem heeft met de school? Maak een afspraak met het direct betrokken personeelslid. Leidt het gesprek niet tot resultaat, maak dan een afspraak met de directeur. U kunt ook een beroep doen op onze interne vertrouwenspersonen(zie pag.9)
Komt u er ook met de schoolleiding niet uit, dan is het bestuur de laatste mogelijkheid om binnen de school het probleem op te lossen. Maak, als u er met het schoolbestuur ook niet uitkomt, gebruik van de externe vertrouwenspersonen. Hun contactgegevens zijn:
Nicole Wassink-Mijnders: 06-10045584 nwassink@centraalnederland.nl
Jeanet Drost-Crielaard:06-33141356 of jdrost@centraalnederland.nl
Heeft dit ook geen resultaat? Dan is het tijd om een formele klacht in te dienen bij de landelijke Geschillencommissie Bijzonder Onderwijs. De contactgegevens hiervan zijn:
T: 070-3861697 (tussen 10.00-12.30 en 13.30-16.00 uur)
E: info@gcbo.nl
W: www.gcbo.nl
Postadres: Postbus 394
3440 AJ Woerden
Elke school heeft een klachtenregeling. Dat is niet een vrijblijvend iets, maar een verplichting die is vastgelegd in de Wet op het Primair Onderwijs. U kunt deze op de website van De Meent downloaden.
Een klachtenregeling die goed werkt is belangrijk voor iedereen die betrokken is bij de school: ouders, leerkrachten, ondersteunende medewerkers, schoolleiding en schoolbestuur. De klachtenregeling dwingt de school serieus om te gaan met klachten en op die manier de communicatie met ouders en andere betrokkenen te verbeteren. Uit onderzoek blijkt dat veel klachten terug te brengen zijn tot een slechte communicatie tussen ouders en de school. Communicatie is het sleutelwoord in dit proces.
In de brochure 'Een goed gesprek' worden tips en adviezen gegeven ter verbetering van de communicatie. Deze brochure is een uitgave van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen. Deze brochure is te downloaden van onze site. Sinds januari 2003 is er ook een vertrouwensinspecteur voor het onderwijs. Deze kunt u bereiken via telefoonnummer 0900 – 111 3 111.
We willen nogmaals benadrukken dat we als teams, directies en Medezeggenschapsraden van De Meent de intentie hebben om ontstane conflicten, in goed onderling overleg, op te lossen.