Welke doelen staan in het schoolplan?
Missie van De Wildemaet:Ieder kind de juiste koers.
Daarbij werken we vanuit de volgende kernwaarden:samenwerken, groei, veiligheid, verantwoordelijkheid, respect en plezier.
Visie van de school op onderwijs:Pas als een kind goed in zijn vel zit en met plezier naar school gaat, komt het tot leren en ontwikkelen. We leren kinderen strategieën toe te passen die helpen bij het oplossen van vragen en problemen. We brengen ze verantwoordelijkheid bij voor hun eigen leren en vinden het daarbij belangrijk dat ze zelfstandig én samen kunnen werken. We weten dat duidelijke doelen stellen en gerichte feedback geven krachtige middelen zijn om de opbrengsten van ons onderwijs te vergroten.
Visie op lesgeven: Voorwaarde om tot leren te komen is een goed pedagogisch klimaat. Daar investeren we dagelijks in. We willen zoveel mogelijk aansluiten bij de onderwijsbehoefte van ieder kind. Door voor een groot deel thematisch te werken, willen we de ontwikkeling van nieuwe vaardigheden (21st C.S.) bij kinderen ontwikkelen. Daarnaast zoeken we voortdurend naar boeiende en gevarieerde didactische werkvormen zodat kinderen gemotiveerd werken aan hun eigen ontwikkeling waarin zij medeverantwoordelijkheid dragen.We werken klassikaal en differentiëren (bij instructie, verwerking, tempo, leerstijl en belangstelling) zodat de kinderen zich allemaal ontwikkelen op eigen niveau, uitgaande van de basisstof die hoort bij de groep waarin het kind zit.
Onze doelen: De Wildemaet is een gewone basisschool met ondersteuningsmogelijkheden voor kinderen die dat in sommige gevallen nodig hebben.
Onze hoofddoelen zijn: 1 persoonlijke ontwikkeling voor ieder kind (mede-eigenaarschap) 2 leerlingen ontwikkelen zich naar hun mogelijkheden (talentontwikkeling) 3 leerlingen leren op goede wijze met elkaar om te gaan (sociale vorming) 4 leerlingen leren maatschappelijk verantwoord te handelen (burgerschap) 5 leerlingen leren christelijke waarden en normen (praktisch Christelijk)
Visie op leren: Een belangrijke rol van de leraar is instructie geven. We doen dat gedifferentieerd: in tijd en in vorm. Door te modellen (modelleren) is de basisinstructie kort en effectief. Bij verlengde instructie wordt vaak teruggegrepen naar materiaal. Kinderen leren samenwerken vinden we ook belangrijk. Kinderen leren nl. veel van elkaar en door samenwerken ontwikkelen ze ook communicatieve vaardigheden. Een uitdagende leeromgeving motiveert kinderen om tot (spelend) leren te komen. In de klas is voldoende verschillend materiaal aanwezig zodat kinderen ook zelfstandig aan het werk kunnen.
Onze streefbeelden: Leraren werken in zelfstandige leerteams. Deze teams werken aan verschillende ontwikkelingen in de school op een onderzoeksmatige manier (onderzoeksvraag, deelvragen, bronnenonderzoek, uitproberen/bijstellen, vaststellen en borgen).Leerlingen zijn mede-eigenaar geworden van hun leer- en ontwikkelingsproces. Ze leren ontdekken aan welke leerpunten ze kunnen werken en bepalen i.o.m. de leraar hun leerdoelen. Kinderen ontwikkelen 21st Century Skills. Door te kiezen voor thematisch onderwijs bij Wereldoriëntatie werkt de leraar met de kinderen aan deze doelen. Belangrijk hierbij is dat er voldoende en eigentijdse middelen hiervoor aanwezig zijn. Leraren hebben kennis over en kunnen werken met: leerlijnen, leerstrategieën, didactische werkvormen. Dit maakt leraren minder afhankelijk van de methodes die we gebruiken, maar kunnen vaker het leerstofaanbod afstemmen op ieder kind afzonderlijk.