RK Basisschool De Leeuwerik

Boschweg 70 6142 AD Einighausen

  • Het boekennest, de bieb op school voorzien van prachtig nieuw aanbod voor alle kinderen.
In het boekennest staat leesplezier voorop!
  • Lekker buiten op de speelplaat, in de gymzaal en speelzaal. Alles, te vinden in en om ons gebouw!
  • In alle vormen door kinderen vorm gegeven!
Neem een kijkje en verbaas je over onze kunstenaars in spee!
  • Het kinderdagverblijf en de BSO zijn volop actief. De tussenschoolse opvang is geregeld door school. Een warm welkom voor elk kind!
  • Vanuit de groep kijken wij naar onze kinderen. Wat hebben ze nodig? De Pittige Plustorens, Levelspel en Levelwerk zijn hier voorbeelden van!

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In het afgelopen jaar zijn wij aan de slag gegaan met externen om te onderzoeken waardoor de leerlingen van de Leeuwerik op de tussenopbrengsten voldoende tot goed scoren en bij de Cito eindtoets de verwachtingen niet halen. De leerkrachten werken met de laatste nieuwe methodes, deze voldoen aan alle eisen van deze tijd. Wij zijn dan ook aan de slag gegaan met de verbetering van de aanpak binnen de lessen door de leerkrachten. Hierbij staat het directe instructiemodel (DIM) en het klassenmanagement centraal. Met een gedegen aanpak, Lesson study (gezamenlijke voorbereiding van de te geven lessen) klassenbezoeken, scholing en planningsgesprekken, waarin opbrengsten geevalueerd en bijgesteld worden hopen we de kwaliteit te verhogen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Dit is het percentage leerlingen dat met de eindtoets het basisniveau voor taal en rekenen behaalt. Dit wordt het fundamentele niveau of 1F genoemd. Iedere leerling zou dit niveau aan het einde van de basisschool moeten behalen. Voor alle basisscholen in Nederland is de signaleringswaarde (minimale waarde) voor het fundamentele niveau 85%. Dus: op alle scholen moet 85% van de leerlingen het basisniveau halen, anders is dat een signaal voor de inspectie.

Bron

Streefniveau

Dit is het percentage leerlingen dat met de eindtoets het hogere niveau voor taal en rekenen behaalt. Dit wordt het streefniveau of 2F (taal) en 1S (rekenen) genoemd. Het streven is dat zoveel mogelijk leerlingen dit niveau aan het einde van de basisschool behalen. Voor elke basisschool in Nederland is de signaleringswaarde (minimale waarde) voor het streefniveau apart bepaald. Hoeveel procent van de leerlingen het hogere niveau moet behalen, verschilt dus per school. De inspectie kijkt eerst goed naar kenmerken van de leerlingen (en van hun ouders) om de verwachting te bepalen. Heeft een school meer leerlingen die meer aandacht nodig hebben, dan ligt de signaleringswaarde van de inspectie lager.

Bron

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Heeft de leerling een hogere eindtoetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan kijkt de school hier opnieuw naar. Een eventueel nieuw advies mag wel hoger zijn, maar niet lager.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In het eerste jaar

Bron

In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven