Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Bij de indeling van onze groepen wordt rekening gehouden met didactisch niveau, leeftijd en sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen. De groepsgrootte is maximaal 16 leerlingen. Vanaf groep 6 kan het in sommige gevallen voorkomen dat kinderen in groepsdoorbrekende niveaugroepen werken voor de vakgebieden rekenen en taal. Dit gebeurt enkel als het kind op een ander niveau instructie behoeft dan de niveaus die in de groep worden aangeboden.
Gemiddeld drie dagen per week wordt de leerkracht ondersteund door een onderwijsassistent.
De leertijd van de JNS is conform de Wet op het primair onderwijs (Artikel 8.Uitgangspunten en doelstelling onderwijs, lid 9).
SALTO hanteert het 940-uur-model.
Er is sprake van een continurooster met twee keer een pauzemoment.
De kernvakken worden vooral in de ochtend aangeboden. In de middag wordt vooral aandacht besteed aan de leergebied overstijgende vakken (geen levensbeschouwelijk onderwijs) en creatieve vakken.
De leertijd van de JNS is conform de Wet op het primair onderwijs (Artikel 8.
Uitgangspunten en doelstelling onderwijs, lid 9).
SALTO hanteert het 940-uur-model.
Er is sprake van een continurooster met twee keer een pauzemoment. De kernvakken worden vooral in de ochtend aangeboden. In de middag wordt vooral aandacht besteed aan de leergebied overstijgende vakken (geen levensbeschouwelijk onderwijs) en creatieve vakken.
Het bewegingsonderwijs vindt 1x per week plaats in de gymzaal onder leiding van de vakleerkracht gymnastiek. Op de andere dagen gaan alle groepen naar buiten om onder leiding van de leerkracht te bewegen met behulp van de methode Natuurlijk Bewegen.
SBO Jan Nieuwenhuizenschool (JNS) biedt onderwijs aan leerlingen die op de reguliere basisschool geen /onvoldoende passend onderwijs kunnen krijgen. Voor elke leerling wordt er een ontwikkelingsperspectief (OP) opgesteld gericht op optimale ontwikkelingskansen en op een succesvolle uitstroom naar passend vervolgonderwijs. Jaarlijks worden leerlingen op basis van OP, onderwijsarrangement, leeftijd en onderwijsbehoeften ingedeeld. Dit zijn gecombineerde kleine groepen die begeleid worden door een leerkracht en een parttime onderwijsassistente.
De JNS biedt een gestructureerde leeromgeving en kleine groepen. We streven ernaar onderwijs te geven in heterogene groepen van maximaal 16 kinderen. We hebben naast onderwijsassistenten, een intern begeleider en een orthopedagoog in dienst. Zij adviseren de leerkracht en de orthopedagoog stelt het ontwikkelingsperspectief op hetgeen een leidraad biedt voor het onderwijsarrangement in de groep. Enkele dagen per week kunnen leerlingen gebruik maken van een logopediste op school.