SALTO-school Reigerlaan

Reigerlaan 3 5613 CD Eindhoven

Schoolfoto van SALTO-school Reigerlaan

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op onze school worden de leerlingen op verschillende manieren getoetst:

  • methodegebonden toetsen
  • BOOM toetsen 

Aan de hand van de resultaten van de toetsen worden er plannen voor de leerlingen opgesteld. De uitvoering van de plannen kan plaatsvinden in de jaargroep, in een kleine groep of individueel. De school heeft verschillende mogelijkheden om de leerlingen zo op maat te bedienen. We betrekken de leerlingen ook in hun leerproces, om ze inzicht te geven in wat ze goed kunnen en wat ze nog moeten leren. Zo maken we ze ook eigenaar van hun eigen ontwikkeling.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het schooladvies voor het voortgezet onderwijs wordt binnen onze school samengesteld door het bovenbouwteam, IB en directie. Hierbij wordt gekeken naar de volgende onderdelen:

  • Kindkenmerken, zoals werkhouding, huiswerkattitude & contacten met klasgenoten.
  • Resultaten methodetoetsen
  • Resultaten BOOM toetsen
  • Resultaat verwachtingstoets (eind groep 7)
  • Resultaat doorstroomtoets (afname februari, uitslagen maart groep 8)

De route in deze is als volgt:

  • Eind groep 7 worden er pre-adviezen opgesteld en besproken met de kinderen en ouders.
  • November groep 8 vindt er een tussengesprek plaats waarbij de kindkenmerken worden besproken n.a.v. de overdrachtsrapportage.
  • Januari groep 8 worden de voorlopige adviezen gevormd en besproken met de kinderen en ouders.
  • Maart groep 8 worden de definitieve adviezen vastgesteld en gedeeld met de kinderen en ouders.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen voelen zich veilig, gezien en gehoord in onze school. Een fijne, voorspelbare en positieve sfeer zorgt ervoor dat leerlingen (en ouders/verzorgers) graag naar school komen. Dit geeft een goede, ontspannen startsituatie om te leren. Kinderen en volwassenen in de school houden zich aan de regels en afspraken en spreken vanuit een positieve invalshoek elkaar erop aan. Er is een doorgaande lijn en eenduidig gedrag zichtbaar in het handelen van de leraren. Zij laten voorbeeldgedrag zien. Zij gaan op een respectvolle manier om met elkaar, kinderen, ouders en andere betrokkenen bij de school. In het gebouw heerst rust en structuur. De regels zijn zichtbaar en ‘levend’ in het gebouw.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samenwerken, Respect
  • Passie, Verantwoordelijkheid
  • Vertrouwen, Sfeer

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Donderdag 23 maart 2023 is de inspecteur op SALTO-school Reigerlaan geweest in het kader van het thema-onderzoek de kwaliteit van extra ondersteuning in het funderend onderwijs. De extra ondersteuning is op orde bevonden. 
“Jullie school is niet alleen mooi van buiten, maar ook van binnen.”

Terug naar boven