SALTO-school Reigerlaan

Reigerlaan 3 5613 CD Eindhoven

Schoolfoto van SALTO-school Reigerlaan

Het team

Toelichting van de school

Bestuur 

SALTO-school Reigerlaan is onderdeel van de Stichting Algemeen Toegankelijk Onderwijs Eindhoven, afgekort ‘SALTO’. Naast de naam van het bestuur, staan de letters ook voor de SALTO-visie: Samen Actief Leren Talenten Ontwikkelen. Alle kinderen, ouders en medewerkers van de SALTO-scholen en het bestuursbureau vormen samen SALTO: #SAMENSALTO.

SALTO gaat voor een stevige basiskwaliteit. De SALTO-kernwaarden zijn: Toegankelijk, Talentvol en Toekomstgericht. SALTO staat voor een veilige en uitdagende leeromgeving, zodat kinderen en medewerkers talenten ontdekken en zichzelf verder ontwikkelen. Dit vormt ‘Dé basis om te leren voor het leven!’.

De uitwerking van de strategische speerpunten staan in het SALTO-koersplan. Dit is in te zien via de website www.salto-eindhoven.nl. De contactgegevens van het bestuursbureau zijn: Odysseuslaan 2, 5631JM te Eindhoven, 040-2606710.

Schoolleiding

De leiding van SALTO-school Reigerlaan is in handen van Mitch Kremers.  

Teamleiders

De 8 leerjaren zijn verdeeld in drie onderwijsteams: onderbouw (groep 1-2), middenbouw (groep 3 t/m 5) en bovenbouw (groep 6 t/m 8). Elk onderwijsteam heeft een teamleider die o.a. zorgt voor afstemming tussen de diverse groepen, overleggen organiseert en zicht houdt op de onderwijskwaliteit binnen de onderwijsteams.  

De teamleiders zijn:

  • Marieke van Doorn (onderbouw)
  • Bo van Roosmalen (middenbouw)
  • Rick van Luijt  (bovenbouw)

Kwaliteitscoördinatoren

Alle activiteiten op het gebied van leerlingenzorg en kwaliteit worden op onze school gecoördineerd door twee kwaliteitscoördinatoren:

  • Karin van der Linden 
  • Dominique op het Veld 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Overig verlof en Bapo-verlof

Als de leerkracht een dergelijke verlofdag heeft, zijn er twee situaties mogelijk:   

  1. De verlofdag van de leerkracht wordt gekoppeld aan een vrije dag van de leerlingen.
  2. De taak van de leerkracht die verlof heeft, wordt overgenomen door een andere leerkracht, die dan in de groep komt lesgeven.  

Hoe is de invulling van het verlof in de SALTO-school Reigerlaan geregeld ?  

  • In diverse groepen, met name de groepen waar twee personeelsleden in een zogenaamde duobaan werken, is het verlof zodanig geregeld, dat er in principe geen derde persoon bij komt.
  • In alle groepen waar fulltimers werken, worden de verlofdagen gekoppeld aan de vrije dagen van de leerlingen, zodat er bijna geen vervanging nodig is.
  • In alle andere gevallen wordt het verlof zodanig geregeld dat dit geen consequenties heeft voor de betreffende groep, bijvoorbeeld door de inzet van een invalkracht.

Vervanging zieke leerkrachten

Als een leerkracht door ziekte, verlof of een andere reden niet aanwezig kan zijn, zoekt de directie zo snel mogelijk een vervanger. SALTO beschikt over een eigen vervangerspool en vervangers via Driessen HRM. Door overmacht kan het gebeuren dat een collega, ’s morgens voor schooltijd, zich afmeldt. Als dan niet tijdig vervanging gevonden kan worden, wordt het probleem via een noodplan tijdelijk intern opgelost. Als het echt niet lukt om een goede opvang te organiseren, zijn we genoodzaakt een groep kinderen naar huis te sturen. We hopen op uw begrip.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

SALTO-school Reigerlaan is een school met een leerstof- jaarklassensysteem. Dit betekent, dat er gewerkt wordt met jaargroepen waarbij in principe alle kinderen in dezelfde tijd dezelfde leerstof doorlopen. Er is één vastgesteld moment in het jaar waarop de kinderen overgaan naar de volgende groep. Dit moment is vastgesteld op de laatste schooldag vóór de zomervakantie. Bij voldoende resultaten gaat een leerling door naar de volgende groep. Er kan echter sprake zijn van de afweging om een kind niet door te laten gaan naar een volgende groep, of juist versneld te laten doorstromen. In beide gevallen is het een ingrijpende beslissing. Vandaar dat wij altijd heel zorgvuldige afwegingen maken waarin het belang van het kind voorop staat. In alle gevallen zullen de ouders tijdig in het proces worden betrokken en maken we gezamenlijke afwegingen. De uiteindelijke beslissing over doubleren of versnellen ligt bij de school, daarbij zijn de leerkracht en het zorgteam betrokken. Het team van SALTO-school Reigerlaan vindt het van belang dat de kinderen in hun basisschooltijd die kennis en vaardigheden opdoen die hen in staat stellen om op een positieve wijze en met een lerende en onderzoekende houding hun schoolloopbaan te vervolgen. Dit doen we onder andere door met IPC te werken. Hierbij zijn de kerndoelen voor ons leidend. Alle groepen werken met het directe instructie model en werken met coöperatieve werkvormen. De komende jaren zal ons handelen vooral gericht zijn op het vergroten van de basisvaardigheden van de kernvakken taal/lezen en rekenen/wiskunde. Uiteraard is er ook aandacht voor andere minstens zo belangrijke ontwikkelingsgebieden als kennis van de wereld, creativiteit en motorische en sociaal-emotionele ontwikkeling. Vanwege het benutten van de effectieve leertijd zijn op de ochtend de kernvakken rekenen en taal/lezen gepland. Ook staan de vakken Engels, bewegingsonderwijs en sociaal-emotionele vorming op het rooste. Voor onze zaakvakken en creatieve vakken werken we met het IPC basisschoolcurriculum. Voor ieder vak is er per week een richtlijn vastgesteld hoeveel tijd daaraan besteed moet worden. 

De groepen

We streven na het gemiddelde aantal van 430 kinderen te verdelen over zeventien jaargroepen: vijf groepen 1-2 (heterogene kleutergroepen, met kinderen van leerjaar 1 en 2 bij elkaar) en vanaf leerjaar 3 steeds twee homogene groepen per leerjaar, dus twee groepen 3, twee groepen 4, enzovoort. In het geval van "ongunstige" kinderen aantallen kan hier van afgeweken worden. In het aannamebeleid (te vinden op de website van de school) is vastgelegd dat de groepen maximaal 30 kinderen tellen (met een mogelijke uitbreiding naar 32 als er sprake is van een uitzonderingssituatie, zoals die ook in het aannamebeleid is omschreven). Als het totale leerlingaantal van onze school gedurende het schooljaar fors stijgt, bestaat de kans dat we vanaf maart een nieuwe kleutergroep vormen.

Groepsindeling

De parallelgroepen bieden de mogelijkheid om bij de indeling van de groepen rekening te houden met de ontwikkeling van kinderen en op basis daarvan te ‘spreiden’. Zo wordt er bij de indeling van de groepen gelet op verschillende aspecten. Nadat we de verschillende aspecten in evenwicht hebben gebracht, kunnen we rekening houden met vriendschappen tussen kinderen. Doel van deze aanpak is het creëren van parallelgroepen die zo evenwichtig, alsook zo gelijkwaardig mogelijk zijn samengesteld. Wanneer blijkt dat groepen dat evenwicht niet (meer) hebben of niet gelijkwaardig zijn, bestaat de mogelijkheid om betreffende groepen opnieuw in te delen.

Een besluit tot een dergelijke ingreep zal uiteraard zorgvuldig worden genomen. Wat zonder meer het belangrijkste is: een leerling dient zich veilig en prettig te voelen in de groep en op school. Pas dan is leren fijn. Is dit echter niet het geval en een leerling voelt zich in een groep niet op zijn/haar gemak, dan bestaat de mogelijkheid om de leerling over te plaatsen naar de andere groep van hetzelfde leerjaar. Dat is juist een belangrijk voordeel van een organisatievorm met parallelgroepen. Ook een dergelijk besluit zal zorgvuldig worden afgewogen, waarbij het belang en de ontwikkeling van de leerling voorop staat.

Er vindt regelmatige samenwerking plaats tussen de parallelgroepen, zodat kinderen ook contact hebben met de kinderen van de andere groep(en) van hetzelfde leerjaar. Daarom zijn de parallelgroepen ook zoveel mogelijk naast elkaar gehuisvest, zodat er met de tussendeur open, veel kan worden samengewerkt en de grens tussen afzonderlijke groepen als het ware vervaagt. Leerkrachten van parallelgroepen stemmen het lesprogramma en de onderwijsactiviteiten op elkaar af.

Vakleerkracht

Alle klassen krijgen twee keer bewegingsonderwijs per week van een vakleerkracht. De groepen 3 t/m 8 krijgen twee keer per week les van de vakleerkracht in de gymzaal, de groepen 1-2 één keer. De overige gymlessen van de groepen 1-2 worden gegeven vanuit een, door de vakleerkracht bewaakte, doorgaande lijn in de speelzaal.  

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de groepen 1 en 2 wordt gewerkt met een gevarieerd, doelgericht aanbod wat terug te zien is binnen speelleerplekken en kringactiviteiten. We werken volgens een driejarencyclus vanuit de methode Early Years van IPC, aangevuld met seizoensgebonden thema's. De geplande thema’s worden door de leerkrachten gezamenlijk voorbereid. De leerkrachten gebruiken deze uitgewerkte thema’s bij de keuze van hun onderwijsaanbod. Er wordt onder andere aandacht besteed aan:
  • IEYC (International Early Years Curriculum)
  • zintuiglijke oefening
  • bewegingsonderwijs
  • spel en beweging
  • taalvaardigheid/ woordenschat
  • bevordering taalgebruik (spreken/luisteren)
  • rekenen
  • bevordering gezond gedrag
  • bevordering sociale zelfredzaamheid
  • sociaal-emotionele ontwikkeling
  • creatieve vorming
  • leespromotie
  • Engels

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De belangrijkste richtlijnen voor onze onderwijstijd zijn in deze uren aangegeven. Er zit nog wel de nodige flexibiliteit in waarmee de groepsleerkrachten in overleg met IB (Interne Begeleiding) kunnen bepalen om aan bepaalde vakken meer of minder tijd te besteden, dit op basis van de ondersteuningsbehoefte van de leerlingen.

IPC is een veelomvattend curriculum waar onder andere de zaakvakken, techniek, kunstzinnige en creatieve vakken onder vallen.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Alle speciale en regulieren basisscholen uit Eindhoven, Best en Son & Breugel horen bij het samenwerkingsverband Eindhoven e.o. U vindt meer informatie via deze link https://po-eindhoven.nl/. De gezamenlijke opdracht is om aan alle kinderen uit deze gebieden de voor hen meest passende plaats in het onderwijs te bieden. Het liefst zo thuisnabij mogelijk. Als u uw kind aanmeldt op school, onderzoeken we of onze school de meest passende onderwijsplek is voor uw kind. Dit doen wij door met u te praten over de kenmerken en de behoeften van uw kind. Ook vragen wij informatie op bij de kinderopvang of de huidige school waar uw kind op zit. Vanaf het moment dat uw kind op school zit, zijn wij ervoor verantwoordelijk om het onderwijs zoveel mogelijk aan te laten sluiten bij de onderwijsbehoeften van uw kind. Dit doen we vanuit een stevige basisondersteuning. Enkele kinderen hebben behoefte aan meer of andere ondersteuning. Onze school biedt de volgende extra ondersteuning:

Basisondersteuning

In de basisondersteuning van de school kunnen wij alle kinderen van de school het volgende bieden:

  • Instructie volgens het Directe Instructiemodel: Het directe instructiemodel is een lesmodel dat uitgaat van de verschillende leervermogens van kinderen. Afhankelijk van de instructiebehoeften van het kind, wordt de instructie verlengd of verkort aangeboden. Er zit veel structuur in de lessen want elke les is opgebouwd uit een aantal fasen: terugblik, oriëntatie, instructie, begeleid inoefenen, controle, verwerking en afronding.
  • Pedagogisch klimaat: We hanteren de richtlijnen van SWPBS (School Wide Positive Behavior Support). 
  • Werken met coöperatieve werkvormen: Coöperatieve werkvormen zijn de werkvormen die gebruikt worden bij coöperatief leren. Deze werkvormen stimuleren het samenwerken.
  • Handelingsgericht werken (HGW): HGW gaat uit van zeven principes, die er met elkaar voor zorgen dat de onderwijsbehoeften van de kinderen centraal staan en dat er goed afgestemd wordt met het kind en de ouders.
  • Toetsing: Het onderwijsleerproces van de kinderen wordt gevolgd middels methode gebonden toetsen en methode onafhankelijke toetsen (BOOM toetsen). De toetsen worden vooral gebruikt als signaleringsinstrument.
  • Zorg voor de kinderen: De zorg voor de kinderen wordt geborgd door een intensieve samenwerking tussen leerkrachten en KC'ers. Dit gebeurt middels observaties, groepsbesprekingen, kindbesprekingen, coaching gesprekken, video interactie begeleiding etc.
  • Remediërende/ ondersteunende middelen: Indien een kind extra herhaling nodig heeft, zijn er diverse ondersteunende materialen. Denk daarbij aan concreet rekenmateriaal, leesbladen en remediërende software.
  • Handelingsplannen of OPP (ontwikkelingsperspectief): De onderwijsbehoeften van een kind met de daarbij behorende interventies kunnen beschreven worden in een handelingsplan of opp.
  • Vroege Voorschoolse Educatie (VVE): Er is een doorgaande lijn in taalaanbod van peuterspeelzaal/ kinderdagverblijf naar basisschool.
  • NT2: Een verrijkt taalaanbod en een divers aanbod voor taalzwakke kinderen. We zijn een taalvriendelijke school.
  • Dyslexie: Het dyslexiebeleid van SALTO-school Reigerlaan is gebaseerd op de adviezen die worden gegeven in het landelijke masterplan voor dyslexie. Per groep wordt beschreven welke toetsen er worden afgenomen. Daarbij wordt aangegeven of de toetsen door de hele groep worden gemaakt of alleen door de risicokinderen dyslexie. Ook worden de interventies en hulpmiddelen beschreven en wordt er ingegaan op de mogelijkheden tot onderzoek naar dyslexie.
  • Meerbegaafdheid: Op het moment dat het reguliere aanbod onvoldoende mogelijkheden geeft om een kind nieuwe kennis en vaardigheden aan te bieden, zal de school haar aanbod moeten bijstellen.

Zware ondersteuning

Voor het maatwerkarrangement kunnen wij kinderen het volgende extra bieden :

  • Leer- en ontwikkelingsondersteuning: De school heeft ervaring met het begeleiden van kinderen met leerachterstand en van kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong op cognitief gebied, dit conform ons SOP. Voorzieningen:
  1. Eigen leerlijn (OPP)
  2. Wekelijks individuele instructie op niveau.
  3. Verwerkingsopdrachten op niveau.
  4. Extra begeleiding bieden bij het plannen en organiseren van het werk.
  5. Bespreking en observatie door IB-er.
  • Fysiek medische ondersteuning: De school heeft ervaring met het begeleiden van kinderen met diverse licht fysieke medische belemmeringen en ziekten.

Voorzieningen:

  1. OPP.
  2. De school hanteert een protocol medisch handelen en medicijnverstrekking.
  3. Hulpmiddelen, zoals soloapparatuur, iPad, Daisy speler, verstelbare tafel, extra verlichting, etc.
  4. Bespreking en observatie door IB-er.
  • Sociaal emotionele- en gedragsondersteuning: De school heeft ervaring met het begeleiden van kinderen met diverse ontwikkelingsstoornissen en sociaal emotionele problematiek.

Voorzieningen:

  1. OPP.
  2. Per kind wordt individueel bekeken wat de onderwijsbehoeften zijn.
  3. Extra begeleiding bieden op sociaal emotioneel vlak, b.v. voor structureren situaties.
  4. Trainingen b.v. Kids Skills, mindfullnes, Sova training, Rots en Water, Remweg, TOM training.
  5. Bespreking en observatie door IB-er.
  • Ondersteuning in de thuissituatie.

Voorzieningen:

  1. OPP.
  2. De IB-ers voeren gesprekken met kinderen die behoefte hebben aan een klankbord.
  3. Bespreking en observatie door IB-ers.

De financiële middelen voor bovenstaande zware ondersteuning zijn niet opgenomen binnen de reguliere bekostiging van de school. Het zijn tijdelijke gelden die kunnen variëren en flexibel ingezet worden. Ons volledige document ‘schoolondersteuningsprofiel’ is terug te vinden op de website.

Soms blijkt dat de school niet aan de onderwijsbehoeften van een kind kan voldoen. In dat geval gaan we met de verzorgers/ouders het gesprek aan. Samen met u onderzoeken we welke school beter bij uw kind aansluit. Daarbij kijken we niet alleen naar speciale (basis)scholen, maar ook naar de mogelijkheden van andere basisscholen. Tijdens de zoektocht naar de meest passende school kunnen we advies vragen aan externen zoals de SALTO-expertisedienst of de coördinator passend onderwijs van SALTO. Dit loopt altijd via de school en in overleg met ouders/verzorgers. Als een kind overstapt naar een school voor speciaal (basis)onderwijs, wordt een vaste procedure gevolgd. Alle stappen die hiervoor noodzakelijk zijn, bespreken wij met u, zodat de overstap naar de speciale school zo soepel mogelijk gaat. Vorig schooljaar is 1  kinder van onze school overgestapt naar het speciaal (basis)onderwijs.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We streven er als school naar om de kinderen met extra ondersteuningsbehoeften zoveel mogelijk in de eigen klas te laten werken. Hiervoor zijn we een nieuwe organisatiestructuur gaan gebruiken, waarbij we veel meer in onze onderwijsteams met elkaar delen, van elkaar leren en elkaar te versterken in zowel de pedagogische als didactische kwaliteiten.

Met het werken vanuit duidelijke doelen, met hulp van de expertteams kunnen we zo een goed en passend aanbod bieden aan alle kinderen. Kinderen die daarnaast nog meer ondersteuningsbehoefte hebben, kunnen we ondersteunen met behulp van onze onderwijsassistenten. Voor meer- en hoogbegaafde kinderen zijn we uitwerking aan het geven aan een plan waarbij ze zoveel mogelijk in hun eigen klas uitdaging kunnen volgen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Naast Korein, die in het schoolgebouw is gehuisvest, zijn er meerdere kinderopvangorganisaties waar leerlingen van onze school naartoe gaan. Zij komen de kinderen op school ophalen.

Terug naar boven