SALTO-basisschool de Hobbitstee

Schelluinen 2 5653 JM Eindhoven

Schoolfoto van SALTO-basisschool de Hobbitstee

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten helpen ons meer inzicht te krijgen in het kind en zijn een bevestiging van het niveau van het kind.

Door de resultaten te bespreken met de kinderen, krijgen we nog meer inzicht in de onderwijsbehoeften van het kind.

Dit wordt samen met de analyses van de toetsen en de observaties in de klas, verwerkt in het groepsplan.
Hier staat voor ieder kind beschreven wat het gaat leren en hoe de doelen gehaald worden. Daarbij wordt rekening gehouden met hoe het kind leert en wat het nodig heeft om deze doelen te halen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De POVO-procedure (Primair Onderwijs - Voortgezet Onderwijs) is een onderdeel van het leerlingvolgsysteem en heeft tot doel hulp te bieden bij het zoeken naar de vorm van voortgezet onderwijs die het beste bij het kind past. De verkregen gegevens dienen als toetssteen van de door de leerkrachten van de groepen 6 t/m 8 vastgelegde voorlopige schoolvervolgadviezen. De werkwijze van de POVO-procedure komt hierop neer:

Groep 6:

  • Afname van de M- en E-CITO
  • In juni volgt een gesprek, a.d.h.v het rapport en de CITO-uitslagen vanaf groep 3, waarbij de leerkracht vertelt op welk niveau (vmbo, vmbo-t/havo, havo/vwo) uw kind scoort en aan welke uitstroomrichting gedacht kan worden.

Groep 7 (vervolg op groep 6):

  • In het begin van het schooljaar geeft de leerkracht aan de ouders van groep 7 en 8 informatie over de stappen die worden gezet om in groep 8 tot een verantwoorde schoolkeuze te komen.
  • Afname van de M- en E-CITO
  •  In juni krijgt u voor uw kind een voorlopig schooladvies.

Groep 8 (vervolg op groep 7):

  • In het begin van het schooljaar geeft de leerkracht aan de ouders van groep 7 en 8 informatie over de stappen die worden gezet om in groep 8 tot een verantwoorde schoolkeuze te komen.
  • In november wordt de laatste reguliere CITO-toets afgenomen.
  • In januari volgen de definitieve adviesgesprekken.
  • In februari wordt de Doorstroomtoets afgenomen: een onderzoek naar de leerresultaten ten aanzien van rekenen, taal en informatieverwerking, waarbij vergelijking met school- en landelijke resultaten mogelijk is. Het resultaat van deze toets is later bekend dan het definitieve advies. Na de afname wordt gekeken of het advies nog naar boven bijgesteld dient te worden. Het advies kan niet naar beneden bijgesteld worden.

De voorlopige adviezen en de definitieve adviezen worden bepaald door de leerkrachten van de bovenbouw, de IB en directie. Naast de toetsuitslagen zijn werkhouding, concentratie en zelfstandigheid zeer belangrijke factoren bij het bepalen van het advies.

Uiterlijk januari, voorafgaand aan de open dagen van het voortgezet onderwijs, wordt aan de ouders van groep 8 het schoolvervolgadvies medegedeeld. De leerkracht van groep 8 stelt voor ieder kind een begeleidingsformulier op dat bestemd is voor het voortgezet onderwijs. Indien noodzakelijk neemt hij/zij contact op met de brugklascoördinator van de betreffende school. Ook in het nieuwe schooljaar is er contact met het voortgezet onderwijs: wij ontvangen de rapportages van onze ex-leerlingen en er worden gesprekken gevoerd met de brugklasdocenten. Iedere ouder heeft de eindverantwoordelijkheid met betrekking tot de schoolkeuze en de schoolrichting van het kind. 

De verkregen POVO-resultaten worden tevens gehanteerd om de kwaliteit van het onderwijs op de Hobbitstee te toetsen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Een kind komt past tot leren als het lekker in zijn vel zit. Hij/zij gaat met plezier naar school, heeft/maakt vriendjes, kan makkelijk contact leggen met de juf of meester en speelt samen.
We vinden het belangrijk dat we elk kind goed zien, met al zijn talenten en beperkingen. Op cognitief, maar óók op sociaal gebied.
Daarom volgen we de leerling, praten we met de leerling over hoe het gaat op school en in de klas en bieden we hulp.
Dit doen we samen met de ouders.
We hebben veel expertise op onze school rondlopen, maar schromen niet om ook experts van buiten in te schakelen als dit nodig is.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • We hebben respect voor elkaar.
  • Verschillen mogen er zijn.
  • We spelen en leren samen!

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven