SALTO-basisschool de Hobbitstee

Schelluinen 2 5653 JM Eindhoven

Schoolfoto van SALTO-basisschool de Hobbitstee

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte wordt zo snel mogelijk getracht een vervanger te vinden. Ondanks een gericht vervangingsbeleid is het vinden van vervanging, door het tekort aan onderwijskrachten, moeilijk. Indien er voor 1 of 2 dagen geen vervanging te vinden is, treedt het ‘noodplan’ in werking, waarbij elke situatie apart wordt beoordeeld over de te nemen stappen:

  • Ambulante medewerkers (directeur, IB, bouwleider, plusklasleerkracht) worden ingezet om de groep les te geven.
  • De betreffende groep wordt over de andere groepen verdeeld. Iedere groep heeft een werkpakket; de kinderen kunnen deze  opdrachten zelfstandig verwerken.
  • In het uiterste geval zijn wij genoodzaakt u te vragen de kinderen thuis te houden. U zult begrijpen dat wij deze stap zullen proberen te vermijden.

Indien een leerkracht voor langere tijd afwezig is, zullen er de volgende opties bekeken worden:

  • Parttimers uitbreiden in uren, zodat zij de groep kunnen opvangen.
  • Onderwijsassistent uitbreiden in uren. Zij kunnen lesgeven in groep 1 en 2, zodat de leerkracht van groep 1 en 2 (wanneer nodig) kan doorschuiven naar de groep met de zieke leerkracht.
  • Bij aanwezigheid van LIO-stagiaire deze de eigen groep alleen laten draaien, de eigen leerkracht vervangt de zieke leerkracht.
  • 4 daagse schoolweek per bouw (groep 1 t/m 4 en groep 5 t/m 8), zodat elke groep 1 dag minder naar school gaat en de ‘lasten’ verdeeld worden.

Het komt voor dat een collega afwezig is door studieverlof of deskundigheidsbevordering. In deze situatie wordt tijdig voor vervanging gezorgd.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Wij hanteren de methode Kleuterplein. De uitgeverij geeft aan dat er geen urenverantwoording is voor Kleuterplein. In Kleuterplein zijn alle relevante domeinen uitgewerkt in lessen en activiteiten op basis van complete opbouwende leerlijnen en Kleuterplein is gebaseerd op de tussendoelen die het SLO (Stichting Leerplan Ontwikkeling) geformuleerd heeft voor kleuters en voldoet daar volledig aan. De bovenstaande urenverdeling is daarom een schatting.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Taal is inclusief spellingsonderwijs. Lezen is zowel technisch- als begrijpend lezen. Sociale burgerschapsvorming is inclusief de sociaal emotionele ontwikkeling.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In het schoolondersteuningsprofiel staat uitgebreid beschreven aan welke doelgroepen onze school onderwijs biedt en welke faciliteiten wij hiervoor hebben.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Voor het schooljaar 2023 - 2024 staan de volgende onderwerpen centraal:

- 'de basis op orde': voor het schooljaar 2023 - 2024 wordt de focus op zowel de inhoud- als de didactische (onderwijs)kwaliteit van de kernvakken (lezen, taal en rekenen) gelegd. 

- internationalisering: als basisschool in de Brainport-regio gaan wij Nederlands als 2e taal (NT2)-onderwijs bieden aan nieuwkomers (rechtstreeks uit het buitenland).

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven