Salto basisschool Strijp Dorp

Apeldoornstraat 1 5651 EN Eindhoven

Schoolfoto van Salto basisschool Strijp Dorp

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De resultaten van de IEP eindtoets 2017 zijn opgehoogd. Dit houdt voor Strijp Dorp in dat de gemiddelde schoolscore van 2016/2017 is opgehoogd naar 70,1

Daarnaast heeft de Inspectie van het Onderwijs de gemiddelde schoolscore van 2014/2015 gecorrigeerd naar 76,6. Strijp Dorp heeft in 2014/2015 dus ruim boven de ondergrens van de inspectie gescoord.

Op Scholen op de Kaart zijn deze wijzigingen op dit moment nog niet in de tabel te zien. Wij hopen dat dit op een later moment aangepast wordt.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023/2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenopbrengsten worden vooral gebruikt om nog beter af te kunnen stemmen op de onderwijsbehoefte van de kinderen. 

Hiervoor gaan we cyclisch (PDCA) te werk:
Toetsweek - De kinderen (van groep 3 t/m 8) maken twee keer per schooljaar een CITO-toets.
Analyseerweek - De toetsresultaten worden door de groepsleerkracht geanalyseerd. Tevens bepaalt de groepsleerkacht de interventies voor de komende periode. Wat betekenen de resultaten voor het aanbod en de instructie op groep en leerling niveau. 
Bespreekweek - De groepsleerkrachten bespreken hun analyse en interventies met collega's onder leiding van een reken- of taalexpert. Hierbij vormt het Onderwijsplan van het betreffende vakgebied de leidraad. In het Onderwijsplan staat de werkwijze voor dat vakgebied beschreven. Moet dit plan aangepast worden of zijn er aanvullingen nodig op school, groep of leerling niveau. Collega's geven elkaar tips, stellen verdiepende vragen en geven feedback. De groepsleerkracht verwerkt deze input in de gemaakte plannen. Vervolgens bespreekt de groepsleerkracht de analyse met de Intern begeleider.
Communicatieweek - De resultaten en het vervolg aanbod wordt besproken met ouders.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven