Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op De Groene Vlinder werken we met een 5 gelijke dagen continurooster. Dat betekent dat de kinderen iedere dag dezelfde begin- en eindtijd hebben, waarbij ze op school hun zelf meegebrachte lunch nuttigen. Eén van de voordelen van dit rooster is een herkenbare structuur voor de kinderen. Daarbij spelen we in op het natuurlijke dagritme waarbij kinderen meer concentratie op kunnen brengen in de ochtend. En waarbij de middagen bestaan uit meer activiteit en dynamiek.
Op het ochtendrooster van De Groene Vlinder staat voornamelijk alles wat te maken heeft met de vakgebieden taal en rekenen. Via interactieve instructies en zelfstandige verwerking, maar ook bewegend en samenwerkend leren, ontwikkelen de kinderen kennis en vaardigheden. Het door leerkrachten gebruikte directe instructiemodel biedt mogelijkheden tot differentiatie en ontwikkelen op eigen niveau. De kleine klassen geven de leerkracht ruimte om kinderen op verschillende niveaus uit te dagen en te begeleiden.
Het middagrooster bestaat vooral uit onderzoekend en ontwerpend leren. Via het International Primary Curriculum (IPC) werken de kinderen vakoverstijgend aan boeiende thema’s. De ontwikkeling van vaardigheden (21st century skills) staat centraal in deze werkwijze. Daarbij maken de kinderen zich uiteraard ook de kennis eigen van vakgebieden als Engels, natuuronderwijs, aardrijkskunde, geschiedenis, techniek, internationalisering en ICT. Op een natuurlijke wijze verweven we hier een creatief en expressief aanbod in.
Binnen onze visie vinden we het wereldburgerschap belangrijk. Daarbij hoort verantwoordelijkheid nemen voor elkaar en voor de wereld om je heen. Dit geven we mede vorm door ons onderwijsaanbod steeds te koppelen aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG’s) opgesteld door de Verenigde Naties.
Op het ochtendrooster van De Groene Vlinder staat voornamelijk alles wat te maken heeft met de vakgebieden taal en rekenen. Via interactieve instructies en zelfstandige verwerking, maar ook bewegend en samenwerkend leren, ontwikkelen de kinderen kennis en vaardigheden. Het door leerkrachten gebruikte directe instructiemodel biedt mogelijkheden tot differentiatie en ontwikkelen op eigen niveau. De kleine klassen geven de leerkracht ruimte om kinderen op verschillende niveaus uit te dagen en te begeleiden.
Het middagrooster bestaat vooral uit onderzoekend en ontwerpend leren. Via het International Primary Curriculum (IPC) werken de kinderen vakoverstijgend aan boeiende thema’s. De ontwikkeling van vaardigheden (21st century skills) staat centraal in deze werkwijze. Daarbij maken de kinderen zich uiteraard ook de kennis eigen van vakgebieden als Engels, natuuronderwijs, aardrijkskunde, geschiedenis, techniek, internationalisering en ICT. Op een natuurlijke wijze verweven we hier een creatief en expressief aanbod in.