Evangelische Basisschool Online

Jasonstraat 1 5631 JB Eindhoven

Kunst gemaakt door alle leerlingen van de school i.s.m. kunstenares Wilma Veen

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

2015-2016:

Het leerlingaantal van 58 geeft een vertekend beeld. We hebben een half-jaarsysteem, waardoor er ook kinderen in februari in groep 8 starten. Dit gaat om 15 leerlingen. Deze kinderen zijn echter wel meegeteld bij het leerlingaantal dat de toets zou hebben gemaakt. Bij de scores niet.

De gemiddelde schoolscore eindtoets klopt wel. Deze is 537,5. 

De 15 leerlingen die per abuis op de lijst zijn gekomen, worden bij het schooladvies en de plaatsing op het voortgezet onderwijs wel weer meegerekend. De juiste percentages zijn als volgt;

48% van onze leerlingen stroomt door naar HAVO/VWO

52% van onze leerlingen stroomt door naar VMBO/T, VMBO/B, VMBO/K, praktijkonderwijs 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

KWALIFICATIE GOED!

Op de EBS Online gaan kwaliteit en identiteit hand in hand en dat werd al die jaren ook door de inspectie in vertrouwen herkend. In 2019 kregen we als volgende stap in kwaliteit de niet vanzelfsprekende kwalificatie “goed” van de Inspectie van het Onderwijs!

Zij komen tot deze conclusie nadat ze uitgebreid onderzoek hebben gedaan naar vele facetten van onze school. Ook hebben ze twee dagen gesproken met ouders, leerlingen, bestuursleden, MR-leden, leerkrachten en directie. Veruit de meeste Eindhovense scholen hebben een ‘basistoezicht. Wij mogen dus in alle bescheidenheid kwalitatief bij de kopgroep behoren. Naast alle bevindingen, vonden we dit heel erg mooi: beide Inspecteurs zagen dat ook de identiteit breed gedragen werd binnen de school door alle betrokkenen en dat het ook tot zijn recht kwam in de omgang met elkaar. We ervaren dit in dankbaarheid als zegen van de Heer.

Namens bestuur en directie, Paul Prijt en Jennifer Bakker

Terug naar boven