Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
De Petraschool is een SBO school en werkt daarom niet met de landelijke CITO eindtoets. De Petraschool werkt met de NIO als intelligentietest en neemt de reguliere CITO toetsen af voor begrijpend en technisch lezen, rekenen en spelling.
In het schooljaar 2012-2013 haalde de Petraschool de volgende rendementen
- technich lezen: 134%
- begrijpend lezen: 116%
- spelling: 112%
- rekenen: 98%
Deze rendementen zijn gekoppeld aan het ontwikkelingsperspectief van de leerlingen.
De Petraschool streeft ernaar zoveel mogelijk eruit te halen wat erin zit en wil de leerlingen zoveel mogelijk laten doorstormen naar het reguliere voortgezet onderwijs (afhankelijk van het ontwikkelingsperspectief van de leerling).
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Naar aanleiding van het inspectierapport neemt de Petraschool de volgende aandachtspunten op in het jaarplan:
- nieuwe rekenmethode verder implementeren
- implemetatie nieuwe methode voortgezet lezen
- start nieuwe taalmethode in januari 2014
- verdere verdiepingsslag van het IGDI (Interactieve Gedifferentiëerde Directe Instructiemodel) m.b.t. de inhoud van de lessen
- meer expliciete onderbouwing van het ontwikkelingsperspectief van de leerlingen
- voeren van diagnostische gesprekken met leerlingen (waarom zijn bepaalde taken makkelijk of moeilijk)
Doordat een aantal werkwijzen zo gewijzigd zijn, gaat de Petraschool een nieuw schoolplan opstellen voor de komende vier jaar.