Kindcentrum Theresia

Zeelsterstraat 138 5652 EN Eindhoven

  • Hier ziet u het speelplein, met op de achtergrond ons schoolgebouw.
  • Vanuit ambities stellen wij samen met onze kinderen leerdoelen en geven wij inzicht in hun eigen ontwikkeling.
  • Wij geven ons onderwijs vorm in units, vertrekkend vanuit onze visie-pijlers
  • Wij geven ons onderwijs vorm in betekenisvolle thema's om de betrokkenheid te vergroten.
  • Wij werken vanuit 'samen' en vinden het belangrijk dat we de ander durven te zien.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De inspectie beoordeelt de eindopbrengsten door te kijken naar het gemiddelde van de afgelopen drie schooljaren.

Het percentage leerlingen dat uitstroomt op minimaal 1F-niveau is 94,4% en het percentage dat uitstroomt op 2F- of 1S-niveau is 51,4%.
Hiermee behalen wij de door de inspectie gestelde normen, passend bij onze schoolweging.

De onderwijsinspectie heeft in schooljaar 2021/2022 een kwaliteitsonderzoek gedaan op onze school.
Zij hebben onze kwaliteit beoordeeld met een voldoende en het vertrouwen uitgesproken in de school.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Advies Voortgezet Onderwijs

Om tot een goed schooladvies te komen, starten we in groep 7 met de voorbereiding. Uw kind en u wordt eind groep 7 uitgenodigd door de medewerker van groep 7 voor een pre-advies. In groep 8 krijgt uw kind vervolgens het definitieve advies voor het voortgezet onderwijs. De volgende procedure wordt gehanteerd bij de advisering:

Groep 7
Periode voor het formuleren van het pre-advies: mei/juni (kort na de E7-meting van het IEP leerlingvolgsysteem in mei/juni)

Periode pre-adviesgesprek: juni/juli

Betrokkenen: leerkrachten leerjaar 7, intern begeleider, adjunct-directeur. De leerkrachten van leerjaar 8 worden ook betrokken.

Op basis waarvan: historie LVS-gegevens (m.n. meetmomenten groep 6 en 7, ook trends), observaties leerkrachten m.b.t. werkhouding en inzet, gegevens m.b.t. de sociaal-emotionele ontwikkeling en eventuele intelligentiegegevens (o.a. de ADIT*).

Vaste gesprekspunten pre-adviesgesprek: het pre-advies en hoe is dit bepaald, talentenkaart en doelen voor de komende periode, middelbare scholen, vragen van ouders.

*In leerjaar 7 wordt de ADIT afgenomen bij alle kinderen van wie de ouders hiervoor toestemming geven. Dit is een digitale adaptieve intelligentiemeting. Het resultaat geeft ons inzicht in de non-verbale en de verbale capaciteiten van het kind en dragen bij aan het kansrijk en vanuit hoge verwachtingen kunnen vormgeven van het onderwijs aan ieder kind. Ook nemen wij de ADIT-gegevens mee bij het samenstellen van kansrijke (pre-)adviezen. 
Het resultaat van de individuele ADIT wordt met de ouders besproken tijdens een van de ontwikkelgesprekken. 

Groep 8
Periode voor het formuleren van het advies: december/januari (kort na de M8-meting van het IEP leerlingvolgsysteem in december)

Periode adviesgesprek: januari

Betrokkenen: leerkrachten leerjaar 8, intern begeleider, adjunct-directeur. De leerkrachten van leerjaar 7 worden ook betrokken.

Op basis waarvan: historie LVS-gegevens (m.n. meetmomenten groep 7, ook trends), observaties leerkrachten m.b.t. werkhouding en inzet, gegevens m.b.t. de sociaal-emotionele ontwikkeling en eventuele intelligentiegegevens.

Vaste gesprekspunten adviesgesprek: het onderwijskundig rapport (OKR), het advies en hoe is dit bepaald, talentenkaart en doelen voor de komende periode, middelbare scholen, wijze van aanmelden, vragen van ouders.

In februari wordt de IEP doorstroomtoets afgenomen. Op basis van de resultaten van deze toets wordt het advies van kinderen die een hogere score hebben gehaald dan hun oorspronkelijke advies heroverwogen. N.a.v. de heroverweging kan een advies naar boven worden bijgesteld met een half of heel niveau. Na deze procedure zijn alle adviezen definitief.

Aan het begin van het nieuwe schooljaar houden we een informatieavond voor de ouders en de kinderen van de groepen 7 en 8. U krijgt dan informatie over de verschillende mogelijkheden, de procedure en het aanmelden. Wij betrekken de ouders van groep 7 hierbij om ze alvast te informeren.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In het schooljaar 2021-2022 heeft de onderwijsinspectie een aantal standaarden onderzocht in de kwaliteitsgebieden:

  • Onderwijsproces
  • Schoolklimaat

Het kwaliteitsgebied 'Resultaten' is niet opgenomen in deze rapportage omdat de inspectie in het schooljaar 2021-2022 vanwege Covid geen oordeel geeft over dit kwaliteitsgebied. De kwaliteit van het onderwijs op Kindcentrum Theresia beoordelen we als Voldoende. Zoals in de inleiding al gemeld zien we dat er over een breed terrein sprake is van sterke verbetering van de onderwijskwaliteit, gesteund door het gehele team. We zien dat er door de directie stevig gestuurd wordt op 'de basis op orde' en er beredeneerde keuzes worden gemaakt en prioriteiten worden gesteld om te bereiken dat de resultaten verbeteren, conform wat er op basis van de leerlingenpopulatie van de school mag worden verwacht. Dat maakt dat wij er voldoende vertrouwen in hebben dat men op Kindcentrum Theresia de juiste stappen zet die gaan leiden tot voldoende resultaten. In een nagesprek met de onderwijsinspectie in juni 2023 is nogmaals het vertrouwen uitgesproken door de onderwijsinspectie en zal Kindcentrum Theresia vanuit bestuurlijk niveau besproken worden.

Terug naar boven