De Kameleon

Bennekelstraat 135 5654 DD Eindhoven

  • Schoolfoto van De Kameleon
  • Schoolfoto van De Kameleon
  • Schoolfoto van De Kameleon
  • Schoolfoto van De Kameleon

Resultaten doorstroomtoets

Toelichting van de school

Al jaren ligt het resultaat van de eindtoets boven de inspectie bovengrens van vergelijkbare scholen. De extra financiële middelen worden door de school besteed aan extra leerkrachten. Hierdoor kunnen de klassen relatief klein blijven en krijgen kinderen die dit nodig hebben extra aandacht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het is erg belangrijk om de ontwikkeling van kinderen goed te blijven volgen. We doen dit op diverse manieren, zoals hieronder beschreven:

De methode gebonden toetsen en observaties van leerkrachten worden gebruikt om input te leveren voor de aanpak en het beredeneerd aanbod van kinderen. In de groepen 1/2 wordt er gebruikt gemaakt van het observatiesysteem Iep. Dit levert input op voor het groepsplan. Daarnaast wordt er gebruikt gemaakt van de Iep toetsen.

Twee keer per jaar worden er analyses gemaakt van de midden- en eindtoetsen van Cito en wordt dit omgezet in leeropbrengsten. Dit wordt gedaan door de leerkrachten. De directie maakt samen met IB een analyse op schoolniveau voor elk leerjaar. Ook op stichtingsniveau worden de resultaten geanalyseerd. Wanneer de resultaten bekend zijn, worden deze gedeeld met ouders.

Naast de cognitieve/didactische resultaten ontvangen we ook informatie uit het sociaal-emotionele ontwikkeling systeem Iep. De leerkrachten ontvangen informatie van hun eigen groep en verwerken dit in het groepsoverzicht en de groepsplannen. De observaties worden uiteraard besproken met leerkrachten en met ouders. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

 Om te komen tot een passend advies gebruiken we toets resultaten, input uit sociaal emotionele vragenlijsten, observaties en informatie uit gesprekken met ouders en kinderen. Het adviesteam (bestaande uit leerkrachten bovenbouw, ib-er en directie) komt bijeen om een passend (voorlopig) advies te formeren. Deze wordt tijdens de vaste momenten in het jaar gedeeld met ouders en kinderen. In leerjaar 7 wordt er een voorlopig advies gedeeld met kinderen en ouders en in leerjaar 8 wordt een definitief advies gedeeld met de kinderen en ouders. Gedurende leerjaar 8 wordt er een doorstroomtoets gemaakt, mocht een kind hier hoger op scoren dan het advies dan kan een heroverweging plaatsvinden. Uiteraard gebeurt dit in overleg met ouders. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De kernwaarden zijn bepaald in samenspraak met het team. We vinden het belangrijk dat kinderen zich veilig voelen in onze school en vanuit die kernwaarde zich optimaal kunnen ontwikkelen. Om te monitoren hoe de sociale ontwikkeling van kinderen verloopt gebruiken we Iep als meetinstrument wat door kinderen en medewerkers wordt ingevuld. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Plezier
  • Zelfstandigheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven