Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Groepsindeling:
KA Sabine Quadackers
KB Olivier Bussing en Esther Lemmens
KC Mirjam de Vocht - van Holten en Esther Lemmens
KD Babette Meggelaars, Yvonne van Haalen en Julia van Deun (lio)
KE Sandra van der Krieken en Kelly Kockelkoren
3A Teja Bekkers en Maike Slot
3B Elise Davits en Laurette Munnik
4A Lieke Verkaart en Iris van Os
4B Roy Verstappen en Judith Kleinsman
5A Annemiek Versantvoort
5B Kathelijne Braakenburg en Iris van Os
6A Gerdieneke Dankers en Mare Brunenberg (lio)
6B Gregor Buenen en Maike Slot
7 Rob Renders en Esther Lemmens
8A Niels Krekels
8B Frank Roosen
Onderwijsassistent: Femke van de Ven
Interne Begeleiding: Els Bouten Onderbouw (t/m groep 3) en Carolijn Pols-Zopfi Bovenbouw (groep 4 t/m 8)Administratieve ondersteuning: Helma Lenarts
Conciërge: Michael Caris
Samen met Korein Kinderplein is de Wilakkers onderdeel van Spilcentrum Tuindorp. Voor en Vroegschoolse educatie (VVE) wordt gerealiseerd samen met onze partner Korein. Ook andere opvoedingsondersteunende instanties participeren in ons multifunctioneel Spilcentrum.
In de groepen 1 en 2 werken we vanuit beredeneerd aanbod. Dit is ons thematisch onderwijsaanbod van betekenisvolle samenhangende activiteiten, op basis van vooraf vastgestelde leer- en ontwikkelingsdoelen. Het aanbod sluit aan bij het ontwikkelingsniveau, de onderwijsbehoeften en de talenten van onze kinderen. Gedurende het schooljaar is daarin een opbouw in moeilijkheidsgraad zichtbaar.
De leerkrachten van de kleuterbouw stellen gezamenlijk een themaplanning op aan de hand van vooraf vastgestelde doelen. Er vindt een vertaalslag plaats naar de weekplanning per klas passend bij het niveau van iedere groep.
Hierbij houdt de leerkracht rekening met de volgende vragen:
- Komen alle ontwikkelingsgebieden in voldoende mate aan bod?
- In hoeverre zijn de activiteiten doelgericht?
- Biedt het aanbod voldoende uitdaging tot ontwikkeling op verschillende niveaus (differentiatie)?
- Is het aanbod betekenisvol en zorgt het voor hoge betrokkenheid?
- Sluit het aanbod (of delen daarvan) voldoende aan bij de aanvullende en extra onderwijsbehoeften van (individuele) kinderen?
- Hoe wordt het aanbod georganiseerd en wat past bij iedere groep?
- Hoe wordt het aanbod georganiseerd en wat past bij iedere groep?
- Welke rol neemt de leerkracht aan bij het aanbieden van het onderwijs?
- Hoe evalueren we het onderwijsaanbod en wat betekent dit voor volgende thema?
Alle thema’s hebben een vaste opbouw met start- kern- keuze- en afsluitingsactiviteiten. In deze thema’s komen de volgende ontwikkelingsgebieden aan de orde:
- Sociaal-emotioneel (zelfkennis, zelfvertrouwen, verplaatsen in anderen, omgaan met verschillen, rekening houden met anderen, samen spelen en werken, weerbaarheid)
- Taal en Lezen (spreken en luisteren, voorlezen, aanbieden klanken en letters, voorbereidend schrijven)
- Rekenen (getalbegrip, meten en wegen, ruimte en vormen, tijd)
- Grove motoriek (balanceren, gooien en vangen, klimmen, springen, tikspelen, mikken, groepsspelen) We bewegen zowel buiten als binnen in de eigen speelzaal.
- Fijne motoriek (werken met papier, werken met klei, werken met stof, tekenen, verven, mengen, stempelen, rijgen en andere technieken)
Om de kinderen goed in beeld te brengen gebruiken wij naast observaties, groepsbesprekingen en oudergesprekken ook ons observatie-instrument KIJK. Dit instrument is helpend bij het voortijdig signaleren van een ontwikkelingsachterstand of -voorsprong bij de kinderen.Ons programma biedt voldoende differentiatie zowel voor de kinderen die uitdaging, herhaling en/of oefening nodig hebben.
Met de kinderen wordt tijdens het werken aan een thema een uitdagende leeromgeving ingericht. Tevens gaan de groepen 1-2 regelmatig op excursie of maken een uitstapje, aangezien leren niet alleen binnen het schoolgebouw en op het plein plaatsvindt. Om de overgang naar groep 3 te verkleinen is er regelmatig contact met de leerkrachten van groep 3 en 4. Aan het eind van het schooljaar vindt er een overdracht plaats met de toekomstige leerkrachten. Ook gaan de kinderen een aantal keer oefenen in groep 3.Ter voorbereiding op een vloeiend en verbonden handschrift maken we binnen groep 1/2 gebruik van de methodes Schrijfdans. Hierbij worden grof motorische en fijn motorische bewegingen in de lucht en op papier gecombineerd. Kinderen die al toe zijn aan het schrijven van letters, leren bij de kleuters letters in blokschrift. In groep 3 worden de schrijfletters aangeleerd.
Indien kinderen in hun ontwikkeling voor lopen gebruiken we als aanvulling op ons aanbod extra materialen zoals de ‘Smart games’ en activiteiten uit de map ‘Slimme kleuters’.Muzieklessen worden gegeven aan de hand van de methode 123ZING. Deze methode geeft een ruim aanbod aan liedjes, interactieve opdrachten en het zelf maken van muziek.
Ons aanbod in Engels wordt gegeven via de methode Take it Easy. Deze methode is interactief, actueel en effectief. De lesstof biedt volop variatie, differentiatie en verdieping. Er wordt een terugkerende opbouw gebruikt, waarbij de leerlingen hun woordenschat spelenderwijs uitbreiden.
Ook bij onze Spil Partner Korein werkt met Peuterplein en KIJK. In het beleidsdocument VVE wordt onze samenwerking beschreven. We sluiten zoveel mogelijk aan op elkaars thema’s. Dit wordt elk jaar opnieuw in overleg vastgelegd met elkaar. Regelmatig vindt er een koppeloverleg plaats met de leerkrachten en pedagogisch medewerkers. Samen zorgen we ervoor dat de peuters regelmatig een bezoekje brengen aan onze kleutergroepen. Bij de overgang naar de basisschool vindt er een warme overdracht plaats van de Pedagogisch Medewerkers van Korein naar de leerkrachten van groep 1/2.
De gegeven tijden zijn indicatief en kunnen wisselen vanwege projecten of anderszins.
Conform de afspraak binnen het Samenwerkingsverband bestaat de basisondersteuning op basisschool 'de Wilakkers' uit vijf zorgniveaus met de bijbehorende criteria en acties.
Dit geeft ons binnen de basisondersteuning houvast tijdens de uitvoering van de zorg en begeleiding. Binnen de school wordt zorgvuldig overleg gepleegd over welke zorg bij welk kind hoort. Om alle kinderen gelijke kansen en mogelijkheden te bieden zijn er vaste protocollen waarin gewerkt wordt, denk daarbij aan het dyslexieprotcol. Ook wordt er waar nodig maatwerk geleverd om invulling te geven aan de ondersteuningsbehoeften van onze leerlingen. Dat kan door de inzet van tijdelijke ondersteuning door de Interne Begeleiders (IB), Dat kan zijn door de inzet van een RT-er, maar zeker ook door de inzet van externe professionals. De externe professionals kunnen ingezet worden voor individuele ondersteuning van een leerling, maar ook voor de een groepsaanpak of voor de begeleiding van een leerkracht. Op 'de Wilakkers' wordt steeds verkend wat er nodig is bij een kind dat extra ondersteuning nodig heeft en wordt er ingezet op een passende begeleiding.
Het volledige ondersteuningsprofiel is terug te vinden op onze website onder Informatie.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Met name op het gebied van meertaligheid, waarbij het snel aanleren van de Nederlandse taal belangrijk is zijn we volop in ontwikkeling.
De leerkrachten volgen opleiding en cursussen op dit gebied. We gaan hierbij uit van het principe van herkennen-erkennen-waarderen.
Dit houdt in dat we in praktijk zaken zien en ondervinden, hierop een passend en goed antwoord (onder-)zoeken en dit ook toepassen. Dat laatste willen we ook delen met anderen.
Dat we een antwoord moeten hebben komt ook door de snelle toename van Internationals in de gemeente Eindhoven als gevolg van de grote kennisindustrie (ASML en de Technische Universiteit) in de gemeente Eindhoven.
Verder is het goed uitwerken van een aanbod voor onze meer- en hoogbegaafde leerlingen een speerpunt dat we dit jaar nog beter vorm willen geven.
Verder speerpunten zijn en blijven: NT2/ meertaligheid - Rekenmethode-Scholing team- Eigenaarschap-Beredeneerd aanbod
Voor ons VVE-aanbod is er ook een coördinator op onze school aanwezig, dit is juffrouw Yvonne van Haalen (e-mail y.vanhaalen@skpo.nl).