De Korenaar

Gerretsonlaan 17 5624 JL Eindhoven

  • Schoolfoto van De Korenaar
  • Schoolfoto van De Korenaar
  • Schoolfoto van De Korenaar
  • Schoolfoto van De Korenaar
  • Schoolfoto van De Korenaar

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Vanaf schooljaar 2020-2021 worden de eindopbrengsten van een school op een andere manier bekeken. Er wordt dan niet meer gekeken naar de gemiddelde standaardscore van de eindtoets, maar naar de referentieniveaus voor taal (1F en 2F) en rekenen (1F en 1S) die de leerlingen hebben behaald op de eindtoets.  

Het basisniveau 1F is het niveau voor taal en rekenen dat het overgrote deel van de leerlingen (landelijk) aan het einde van de basisschool tenminste zou moeten beheersen. Het streefniveau 2F (taal) en 1S (rekenen) zijn de niveaus die een duidelijk hoger niveau aangeven op het gebied van taal en rekenen.  

Elke school heeft een schoolweging passend bij de populatie. Dit schoolgewicht bepaalt de signaleringswaarden zowel op 1F als 2F/1S niveau. Deze signaleringswaarden zijn het minimumniveau. De school dient hier boven te scoren. In de tabel zijn zowel de signaleringswaarden als de behaalde waarden voor taal en rekenen samengevoegd.  

Schooljaar        Schoolgewicht        Signalerings-waarde 1F      Behaald 1F       Signalerings-waarde 2F/1S          Behaald 2F/1S                        

2021-2022              32,8                             85%                     95,5%                         43,5%                                 48,8%

2022-2023              32,8                             85%                     93,7%                         43,5%                                 52,6%   

2023-2024              32,5                             85%                     94,1%                         43,5%                                 53,1% 

De behaalde resultaten worden altijd bekeken over de laatste 3 schooljaren. Dat wil zeggen dat bij het resultaat van schooljaar 2023-2024 het gemiddelde wordt berekend van de laatste 3 schooljaren ( schooljaar 2021-2022, schooljaar 2022-2023 en schooljaar 2023-2024).


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In de groepen 3 t/m 8 werken we met de Dia-toetsen. Van elke groep en elke leerling kunnen wij de ontwikkeling bijhouden en volgen in de Dia groeiwijzer.

In de groepen 3 nemen wij M(edio)-toetsen af in de periode februari/maart en de E(ind)-toetsen in de periode mei/juni

In de groepen 4 t/m 7 nemen wij de B(egin)-toetsen af in de periode september/oktober en de M(edio)-toetsen in de periode februari/maart.

In de groepen 8 nemen wij de B(egin)-toetsen af in de periode oktober/november. 

De uitslagen en de analyses van deze toetsen gebruiken wij om leerlingen verder te helpen in hun ontwikkeling. De analyses laten ons zien wat leerlingen al beheersen en wat ze nog moeten leren. Zo kunnen wij steeds de volgende stap (de zone van de naaste ontwikkeling) voor elke leerling bepalen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In het schooljaar 2023-2024 hadden we 47 leerlingen in groep 8.

Hieronder staat beschreven naar welke niveaus voor voortgezet onderwijs onze leerlingen de afgelopen 2 jaren zijn uitgestroomd. 

                                   Schooljaar 2022-2023                                                Schooljaar 2023-2024

Praktijkonderwijs          0 leerlingen         => 0%                                           0 leerlingen            => 0%

VMBO-B                       1 leerling            => 2,2%                                           1 leerling               => 2,1%

VMBO-B/K                    3 leerlingen         => 6,5%                                         8 leerlingen           => 17,0%

VMBO-K                       5 leerlingen         => 10,8%                                        7 leerlingen           => 14,9%

VMBO-K/T                    7 leerlingen         => 15,2%                                         1 leerling              => 2,1%

VMBO-T of MAVO       5 leerlingen         => 10,8%                                          6 leerlingen           => 12,9%

MAVO/HAVO              10 leerlingen       => 21,8%                                           8 leerlingen           => 17,0%

HAVO                          5 leerlingen         => 10,8%                                           3 leerlingen           => 6,4%

HAVO/VWO                3 leerlingen         => 6,5%                                            9 leerlingen           => 19,1%

VWO                           6 leerlingen         => 13,2%                                           3 leerlingen           => 6,4%

Anders                       1 leerling             => 2,2%                                              1 leerlingen           => 2,1%

Totaal                        46 leerlingen        => 100%                                           47 leerlingen           => 100%

We zien dat het aantal leerlingen dat uitstroomt naar het Vmbo (Vmbo-B, Vmbo-K en Vmbo-T/Mavo) is ongeveer gelijk gebleven. Dit schooljaar zijn dat 27 leerlingen (vorig schooljaar 26 leerlingen).

Het aantal leerlingen dat uitstroomt naar Havo en VWO is gelijk gebleven. Dit schooljaar zijn dat 19 leerlingen (vorig schooljaar 19 leerlingen). 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Visie op het pedagogisch handelen

Wij vinden het op school vanzelfsprekend dat er verschillen zijn tussen leerlingen. In de benadering van onze leerlingen houden we hier rekening mee. Dit betekent dat de leerkrachten, verbonden aan de Korenaar, bijzondere pedagogische kwaliteiten moeten bezitten. Deze krijgen een extra accent doordat alle leerkrachten bekend zijn met mediërend leren en doordat nieuwe leerkrachten de opleiding ML moeten volgen.

Zij scheppen in hun groep een pedagogisch klimaat waarin leerlingen zich veilig voelen, uitgedaagd en gestimuleerd worden. De pedagogische kwaliteiten van onze leerkrachten zijn essentieel voor het op gang brengen van leer- en ontwikkelingsprocessen bij onze kinderen. In ons onderwijs stellen wij de behoeftes van onze leerlingen voorop. De pedagogische kwaliteiten van de leerkracht worden zichtbaar in de wijze waarop de interactie tussen leerlingen en leerkrachten gestalte krijgt.

Ieder kind heeft de behoefte om gewaardeerd en geaccepteerd te worden (relatie). We geven onze leerlingen zoveel vertrouwen dat ze veel dingen aan durven te pakken (competentie). We leren kinderen zelf beslissingen te nemen, verantwoordelijkheid te dragen voor hun eigen gedrag en zichzelf te kunnen en mogen zijn (autonomie). We spreken van pedagogische afstemming wanneer de leerkracht er in slaagt onderwijs te geven dat aansluit bij deze behoeftes en past bij de ontwikkelingskenmerken van de kinderen. Tegelijkertijd houdt de leerkracht rekening met de eigen manier waarop, en het eigen tempo waarin, kinderen zich ontwikkelen. De leerkracht stemt zijn interacties af op het kind dat hij voor zich heeft. Hij probeert zich te verplaatsen in de situatie van het kind. Samen zorgen de leerkrachten ervoor dat onze leerlingen met plezier naar school gaan. Dit is een voorwaarde om een goede start te maken met het leren.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Jij mag er zijn
  • Aandacht en zorg voor elkaar
  • Samen met ouders

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie beoordeelt de kwaliteit van het onderwijs op De Korenaar na ieder bezoek positief, wij krijgen daardoor het 'basisarrangement' toegekend. Dit betekent dat de inspecteur de school na 4 jaar weer zal bezoeken.

Terug naar boven