Salto Jenaplanschool Hanevoet

Oldengaarde 1 B 5655 CP Eindhoven

Een Jenaplan school omgeven door twee mooie, ruime en groene speelpleinen.

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

SALTO-school Hanevoet werkt op een opbrengst- en handelingsgerichte manier aan de kerndoelen van het basisonderwijs. Wij geven dit vorm aan de hand van ons jenaplanonderwijs: kring, spel, werken en vieren. Handelingsgericht werken (HGW) is onze systematische manier van werken, waarbij het aanbod wordt afgestemd op de onderwijsbehoeften van leerlingen. Dit doen wij om de kwaliteit van ons onderwijs en de optimale begeleiding van leerlingen te verbeteren met een open, creatieve en veranderingsgezinde houding.

Om doelmatig in te kunnen spelen op speciale onderwijsbehoeften van leerlingen maken we gebruik van de volgende aanpak:

·         waarnemen;
·         begrijpen;
·         onderwijsbehoeften formuleren;
·         plannen maken en realiseren;
·         evalueren + eventueel bijstellen en daarbij hoge, haalbare doelen blijven stellen. Bij deze aanpak kan de leerkracht een beroep doen op meerdere professionals (collega, IB-er, RT-er, ambulant begeleider of andere externe partners). 

Wij reflecteren regelmatig op ons handelen, waarvan minimaal drie keer per jaar op groeps- en schoolniveau (herfst, januari en juni) aan de hand van groepsplannen. Na analyse stellen wij in ons nieuwe groepsplan hoge doelen op voor het kind. Leerlingen die iets extra's nodig hebben krijgen een kortdurend of langdurend handelingsplan, waarbij zij hulp ontvangen van de eigen leerkracht of onze onderwijsassistent.
Leerlingen met extra onderwijsbehoeften krijgen dit tot en met groep 5 in hun eigen groep aangeboden. Deze extra ondersteuning staat beschreven in het groepsplan. Mocht na groep 5 de extra ondersteuning nog steeds nodig zijn, stellen wij vanaf groep 6 een eigen ontwikkelperspectief (OPP) voor hen op. Hierin beschrijven we de te bieden ondersteuning en begeleiding en - indien aan de orde - de afwijkingen van het (reguliere) onderwijsprogramma en de verwachte uitstroombestemming.

Onze onderwijsaanpak wordt altijd met ouders besproken. Dit zorgt voor onderling begrip en steun vanuit de thuissituatie.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven