Wat verstaan scholen onder kwaliteitszorg?
Scholen werken met een plan om de kwaliteit van hun onderwijs te verhogen. Het plan helpt hen om onderwijs te blijven bieden waar alle betrokken tevreden mee zijn. Kwaliteitszorg gaat over de manier waarop de doelen in het plan worden bereikt.
Op welke manier is de school bezig met kwaliteitszorg?
Kwaliteitszorg is een van de speerpunten van ons beleid. Onder kwaliteitszorg verstaan wij een optimale begeleiding van uw kind(eren) op school en zorg voor (het bewaken van) de kwaliteit van ons onderwijs. Onze school staat midden in een sterk veranderende maatschappij. Nieuwe ontwikkelingen en visies vragen de school een lerende organisatie te zijn. Wij nemen de tijd om nieuwe verworvenheden ons eigen te maken en te borgen.
Kwaliteit in cijfers
In de schoolgids vindt u de resultaten van de IEP-eindtoets en de uitstroom van onze kinderen naar het vervolgonderwijs. Kinderen die zich niet als vanzelf de leerstof eigen maken - bijvoorbeeld door een handicap als dyslexie, dyscalculie of een andere leerbelemmering – halen vaak resultaten die niet in overeenstemming zijn met hun intelligentie. Dit drukt het cijfer van het schoolgemiddelde. Wat niet in uitdrukking gebracht wordt in een IEP-eindcijfer, zijn de vele andere talenten van onze kinderen op Hanevoet. Echter hebben wij ook daar aandacht voor. De school vertaalt de uitkomsten van de CITO toetsen naar rendement van bepaalde methodes of handelingsaanpak. Op basis van trend-analyses kijken we of methodes en aanpak aangescherpt moeten worden om het leerrendement van de kinderen te vergroten. Het is goed om te zien dat onze inspanningen op dit vlak zich ook daadwerkelijk vertalen naar betere resultaten. Om een beeld te krijgen van de mogelijkheden en sterke kanten van een kind, maken we gebruik van de N.I.O. toets in groep 7. Deze toets brengt de mogelijkheden van de leerling beter in kaart en geeft een duidelijkere indicatie van het te kiezen vervolgonderwijs. Alle leerlingen nemen in groep 7 deel aan deze toets. De IEP-eindtoets is vooral een maatstaf voor de cognitieve ontwikkeling van een kind. In het Jenaplanonderwijs streven we ernaar om ook de ‘andere’ intelligenties van een kind te prikkelen en te ontwikkelen. Tenslotte zijn de hier onder genoemde verworvenheden even belangrijk, zo niet belangrijker voor het slagen van het kind in het latere leven. We noemen:
- Leren van en met elkaar;
- Rekening houden met elkaar;
- Respect hebben voor ieders eigenheid;
- Verantwoordelijkheid dragen;
- Informatie verwerven, selecteren, ordenen en toepassen;
- Problemen analyseren en oplossen;
- Leren omgaan met kritiek;
- Leren van je fouten te leren;
- Leren omgaan met keuzevrijheid;
- Je durven uiten en ontplooien;
- Leiderschap ervaren en leiding geven;
- Je vrij in de groep bewegen;
- Verschillende kanten van een zaak leren zien;
- Doorzettingsvermogen;
- Interesse en 'zin' om te leren;
- Samenwerken, coöperatief leren.
Voor ons telt dat het kind in harmonie is met zichzelf en dat het zich 'uitgedaagd weet' om de wereld om zich heen te ontdekken en zijn/haar plaats daar in te vinden.
Hoe zorgen wij voor een optimale begeleiding van uw kind?
Als Jenaplanschool werken we vanuit de mogelijkheden van het hele kind en niet vanuit de beperkingen. Wat heeft een kind nodig om de volgende(leer) ontwikkeling te maken en in welke stamgroep zou het de beste aansluiting vinden? Omdat we uitgaan van verschillen weten we ook dat het aanbod verschillend kan, mag en moet zijn. En als het aanbod anders mag zijn, zal dat ook gelden voor de opbrengsten. Niet elk kind ontwikkelt zich in hetzelfde tempo. We vergelijken het kind daarom graag met zichzelf, niet met de ander. De eigen groei is uitgangspunt. In die zin is passend onderwijs bieden iets dat we al jaren doen. Dit vraagt wel iets van de leerkracht voor de groep en van het systeem van zorg, zeker als de problematiek onduidelijk is. Ook vraagt het iets van de kinderen in de groep. Het is dus wel zaak dat we zicht hebben op de ondersteuningsvraag van een nieuwe leerling en de draagkracht van (de leerkracht voor) de groep. Om hier zorgvuldig mee om te gaan en geen dingen te beloven die we met elkaar niet kunnen vormgeven heeft de school een ondersteuningsprofiel opgesteld. Dit profiel vindt u op onze website en op https://www.scholenopdekaart.nl.
We bieden verdieping aan kinderen die meer uitdaging aan kunnen. Kinderen compacten binnen de aangeboden leerstof en gaan daarnaast verdiepen en verrijken.
Op SALTO-school Hanevoet is een Intern begeleider werkzaam. Deze intern begeleider is verantwoordelijk voor de leerlingenzorg en heeft coördinerende en begeleidende taken. Zij helpt leerkrachten en ouders met hulpvragen over kinderen. Zij voert ook gesprekken met ouders en leerkracht over het kind.
Kwaliteitszorg in kaart
Aan de hand van WMK’s (werken met kwaliteit) en Cito leerlingvolgsysteem worden analyses gemaakt en verbeteren of waarborgen wij zo onze kwaliteit van onderwijs. De kwaliteit wordt geregistreerd in ons digitaal systeem (Parnassys) en het leerlingvolgsysteem van CITO. De school werkt planmatig aan schoolontwikkeling en de gesprekkencyclus.
Op welke manier is de school bezig met kwaliteitszorg?
Onze school werkt systematisch aan kwaliteitszorg. Onder kwaliteitszorg verstaan we: activiteiten die er op gericht zijn om de kwaliteit van het onderwijs te bepalen, te bewaken, te borgen en te verbeteren. Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet en houden de gegevens van resultaten bij in een leerlingvolgsysteem. We gebruiken hiervoor het leerling volg systeem van CITO. De leerlingen worden regelmatig getoetst met de zogenaamde methode gebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks de landelijk genormeerde toetsen van CITO. Deze toetsen worden afgenomen volgens een planning die is vastgelegd in een toets kalender met bijbehorend toets protocol. Op basis van de gegevens uit de toetsen worden zo nodig de groepsplannen (het leerstofaanbod van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld.
Personeel schoolt zich op individueel- en teamniveau. De teamscholingen staan beschreven in ons jaarplan. Alle stamgroepleiders zijn zelf verantwoordelijk voor hun persoonlijk ontwikkelplan en maken gebruik van een twee jarige gesprekkencyclus. Binnen onze professionele leergemeenschap onderzoeken we kritisch ons eigen handelen, reflecteren hierop met als doel het te verbeteren. Dit doen we door collegiale consultatie en klassenbezoeken en naar aanleiding hiervan feedback geven aan elkaar en ontvangen van elkaar.
Komend schooljaar ontwikkelen, verdiepen en borgen we onderstaande punten:
-VLL- Kim versie en scholing voor middenbouw leerkrachten
-Doorgaande leerlijnen Jenaplanessenties
-WO/ taaldoelen
-Clusteren spellingscategorieën binnen de 3-jarige stamgroep
-Onderzoekend en ontdekkend leren
-Invoeren van Parnassys
Wij vinden het belangrijk dat studenten de gelegenheid krijgen praktijkervaring op te doen. Dit is de reden dat er soms ook één of meerdere studenten aanwezig zijn op Hanevoet; gedurende een bepaalde periode in een bepaalde groep. Ieder jaar opnieuw bekijken we welke groepen hiervoor geschikt zijn. Op Hanevoet beschouwen wij studenten als mogelijke toekomstige collega’s. Het laten kennismaken met Jenaplanonderwijs en het laten zien dat onderwijs ook op een andere manier en volgens een bepaald concept kan worden ingericht, vinden wij een belangrijk onderdeel van ons partnerschap.