Salto Jenaplanschool De Driestam

Schoenmakerstraat 2 5612 AD Eindhoven

  • Schoolfoto van Salto Jenaplanschool De Driestam
  • Schoolfoto van Salto Jenaplanschool De Driestam
  • Schoolfoto van Salto Jenaplanschool De Driestam
  • Schoolfoto van Salto Jenaplanschool De Driestam

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij werken met CITO LOVS. Naar aanleiding van de tussentoetsen wordt er een data analyse gemaakt. Deze analyse wordt op groeps- en leerlingniveau besproken tussen stamgroepleiders en interne begeleiding. 

Naar aanleiding van deze gesprekken worden benodigde acties uitgezet. Deze acties worden indien nodig vastgelegd in ParnasSys (administratie systeem) d.m.v. individueel handelingsplan of ontwikkelingspersperctief.

Op basis daarvan kan betreffende leerling verder begeleid worden in de ontwikkeling.

Hierbij sluiten wij aan bij de zone van de naaste ontwikkeling.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Als de kinderen na groep 8 naar het voortgezet onderwijs gaan, hebben zij de keuze uit veel scholen. Wij helpen hen op verschillende manieren een keuze te maken. Naast de gegevens uit het CITO leerlingvolgsysteem (LOVS) , een capaciteitentoets (de ADIT) en het preadvies in groep 7, zijn observaties in de groep minstens zo belangrijk voor het totale advies van het kind. Er wordt onder andere gekeken naar inzet, volharding, concentratie, (huis)werkhouding en nauwkeurigheid. De stamgroepleiders kennen de kinderen erg goed en kunnen op grond daarvan een goed advies geven. Daarnaast wijzen we de kinderen en hun ouders op de mogelijkheden die er in Eindhoven zijn voor wat betreft voortgezet onderwijs en ondersteunen we hen bij de keuze voor de juiste school. 

De eindtoets wordt in het voorjaar afgenomen. Op De Driestam gebruiken we Route 8 als eindtoets.  Het is een digitale, adaptieve toets wat wil zeggen dat de leerlingen een unieke toets maken die zich automatisch afstemt op het niveau van de leerling. De volgende leergebieden worden getoetst: luistervaardigheid  leesvaardigheid taalvaardigheid begrippenlijst meten/meetkunde verhoudingen getallen verbanden De ouders krijgen een uitslagenblad, met cijfers die aangeven hoe hun kind heeft gepresteerd op bovenstaande onderdelen en een eindgetal dat aangeeft welk niveau van voortgezet onderwijs het best bij het kind past volgens de eindtoets. De eindtoets vindt plaats nadat de stamgroepleider van groep 8 een officieel schooladvies heeft gegeven. Toch wordt de eindtoets afgenomen omdat:  Het werkt als bevestiging voor de stamgroepleider wat betreft het gegeven advies of in sommige gevallen als aanleiding om een advies te heroverwegen (dit kan alleen naar boven toe).  Met de eindtoets krijgen we een overzicht van de resultaten van de school, afgewogen tegen de landelijke gemiddelden. Als school kunnen we hieraan zien waar onze talenten en aandachtspunten liggen.  De uitstroom van de kinderen was in 2022-2023 heel divers:   Onderwijsvorm Aantal kinderen Pro-VMBO beroepsbericht             0 VMBO basisberoepsgericht 0 ? VMBO kader/basisberoeps 2 VMBO kaderberoeps 3 VMBO kaderberoeps/theoretisch 2 VMBO theoretisch 8 VMBO theoretisch/HAVO 9 HAVO 12 HAVO/VWO 8 VWO 12 Totaal 56?     De ruwe score van de eindtoets 2023-2024 is 202,2.  Dit wil zeggen dat we boven het landelijk gemiddelde  en de inspectienorm (200) zitten. Zie hiervoor ook de website www.scholenopdekaart.nl   

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Voor ons betekent samen leren leven, dat we een Spilcentrum willen zijn, waar we van en met elkaar leren de wereld om ons heen steeds beter te begrijpen. In deze sterke gemeenschap waarin we elkaar uitdagen en aanmoedigen om het beste te laten zien, elkaar steunen als het soms moeilijk is en troosten als het een keer niet lukt. Een plaats waar je fouten mag, misschien wel moet, maken om van te leren. Het leren en ontwikkelen gebeurt in het echte leven. We willen graag ons spilcentrum verbinden met de wereld om ons heen. Samen met de kinderen ontdekken hoe mooi, bijzonder, boeiend en ingewikkeld die wereld is en deze steeds beter begrijpen. Dat is de kern van ons onderwijs en opvoeding. Tijdens deze zoektocht werken we aan het verhogen van de kennis over deze wereld en aan de vorming van persoonlijkheden van de kinderen en aan de rol van ouders en medewerkers. Door deze houding creëren we een plek waar we samen leren leven en leren samenleven! (Uit de visie Driestam) De medewerkers van de Driestam willen dit bevorderen door het scheppen van een veilig klimaat in en om de school en een sfeer in de klas die veiligheid en vertrouwen waarborgt.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samenwerken
  • Zorg voor elkaar
  • Leren van elkaar

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven