Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Op De Driestam werken we thematisch. Dat betekent dat we de leerdoelen niet halen door een bepaalde hoeveelheid tijd aan een bepaald vak te besteden, maar de leerdoelen zijn geïntegreerd in een breder, thematisch leerplan. Daarbij wordt sterk rekening gehouden met de behoeftes van de individuele leerling. Hierdoor is het niet van tevoren vastgesteld hoeveel tijd er besteed wordt aan de verschillende vakken.
Op De Driestam werken we thematisch. Dat betekent dat we de leerdoelen niet halen door een bepaalde hoeveelheid tijd aan een bepaald vak te besteden, maar de leerdoelen zijn geïntegreerd in een breder, thematisch leerplan. Daarbij wordt sterk rekening gehouden met de behoeftes van de individuele leerling. Hierdoor is het niet van tevoren vastgesteld hoeveel tijd er besteed wordt aan de verschillende vakken.
De Driestam is een openbare, reguliere basisschool. Dat betekent dat iedereen bij ons welkom is maar dat onze mogelijkheden begrensd zijn. Als we vinden dat we een kind geen passende plek kunnen bieden zullen we dit eerlijk aangeven. Het belang van het kind staat namelijk altijd voorop. Leerlingen die niet op onze school terecht kunnen zijn leerlingen die:
- wat betreft capaciteiten of gedrag niet in staat zijn om zelfstandig aan het groepsonderwijs deel te nemen.
- leerlingen die zoveel verzorging nodig hebben, dat dit niet binnen deze school georganiseerd kan worden.
- leerlingen die onderwijsbehoeften hebben, waaraan deze school redelijkerwijs niet kan voldoen omdat het een onevenredige inzet of organisatie zou vragen van de school.
- leerlingen die een gevaar of risico vormen voor de veiligheid voor zichzelf of voor anderen.
- leerlingen die vanwege hun onderwijsbehoeften of ontwikkelingsvragen aangewezen zijn op een vorm van gespecialiseerd onderwijs of aangewezen zijn op residentiële plaatsing.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Ambitie: Samen duurzaam ontwikkelen en veranderen
Onze ambitie: In 2025 zijn wij gecertificeerd Rots en Water school.
In 2025 werken kinderen van de Driestam structureel mee in de tuin van de school en in de buurtmoestuin. Daarnaast verzorgen ze onze dieren (naast Elsa onze schoolhond wens voor kippen of konijnen op school).
In 2025 drinken alle kinderen op de Driestam water, we hebben een watertappunt en de kinderen hebben hun eigen drinkfles.
In 2025 zijn wij een Kindcentrum met een doorgaande lijn van 0 tot 13 jaar.
Ambitie: actief leiderschap
In 2025 is het team van Jenaplanschool de Driestam een accountable stamgroep, die van en met elkaar leert.
Ambitie: leren voor het leven
in 2025 hebben alle kinderen van de Driestam een portfolio waarin hun ontwikkeling zichtbaar is.
in 2025 hebben alle stamgroepleiders een doorlopend POP en tonen ze hun ontwikkeling aan in een portfolio
Ambitie: toekomstgericht leren en ontwikkelen
In 2025 zijn we een Junior Brainport school.
In 2025 zijn we IPC school (International Primary Curriculum)
Ambitie: ontwikkelen van een internationale leer- en leefgemeenschap
In 2025 zijn wij VVTO school
In 2025 hebben wij een structurele oplossing voor het onderwijs aan kinderen die bij instroom geen Nederlands spreken.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.