Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Het is onze ambitie om uit elke leerling te halen wat er in zit, zowel op cognitief gebied als op sociaal-emotioneel gebied. Vanaf de start op school werken we hier bewust aan. Elke periode worden er individuele doelen voor alle leerlingen geformuleerd. We volgen de resultaten nauwkeurig. Op basis van trends in de scores krijgen we in beeld wat we mogen verwachten van elke leerling. Op die manier kunnen we elke periode passende, ambitieuze doelen formuleren.
Afgezet tegen de beginsituatie van een leerling realiseren we in de periode van groep 1 t/m groep 8 een duidelijke leerwinst. We leveren daarmee een duidelijk en belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van uw kind.
Schooljaar 2020-2021: Wij zijn dit schooljaar overgestapt op de IEP-eindtoets van Bureau ICE. Het landelijk gemiddeld is 79,7. Wij zitten daarboven en zijn dik tevreden met onze bovengemiddelde score! De inspectie heeft voor elke school streefnormen in referentieniveaus opgesteld. Passend bij onze schoolweging zou 85% van onze leerlingen minimaal op 1F moeten uitstromen en 43,5% van onze leerlingen op de hogere niveaus 2F (taalverzorging, lezen) en 1S (rekenen).Wij behalen op alle vakgebieden ruim deze normen. Hier zijn we trots op, zeker gezien ons hoge spreidingsgetal (8,54) dat aangeeft dat we op veel verschillende niveaus onderwijs moeten verzorgen om alle leerlingen op maat te kunnen bedienen.
Schooljaar 2019-2020: Geen eindtoets afgenomen ivm Covid-19
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Veel ouders kijken naar het schooladvies dat de school geeft aan leerlingen in groep 8. Belangrijker is of dit advies ook klopt. Waar zit de leerling na twee jaar voortgezet onderwijs? Kan de leerling dan inderdaad op het geadviseerde niveau functioneren? Het percentage succesvolle, passende schooladviezen is daarmee een maat voor de kwaliteit.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Het inspectierapport van 2010 spreekt vertrouwen uit in de school. Sinds 2010 hebben we hard gewerkt om de school verder te ontwikkelen. Dat heeft geleid tot een hoge mate van tevredenheid onder ouders, leerlingen en leerkrachten, zo blijkt uit de tevredenheidspeilingen van maart 2013. Ook hebben we mooie leerresultaten neer weten te zetten. Die liggen ver boven wat van ons verwacht mag worden. Daarnaast hebben we het voor elkaar gekregen om te zorgen dat de school een mooie afspiegeling is van de leerling populatie in de wijk.