Vrije School De Regenboog

Mimosaplein 1 5643 CJ Eindhoven

  • Sprookjesmotieven of heemkundige verhalen vormen letterbeelden waaruit letters ontstaan waarmee de kinderen leren schrijven en lezen.
  • Het breien van een fluiten zak.
  • De vertelstof komt vanuit ridderverhalen en de Romeinse mythologie en geschiedkunde.
  • De rekenlessen geven extra aandacht aan breuken, maten en gewichten, verhoudingen en het bespreken van strategieën.
  • Op Vrije Scholen worden kleuters niet als leerlingen benaderd. Een kleuter leert veel, maar leert vooral spelenderwijs.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Opbrengsten Vrije basisschool de Regenboog.

Vrije basisschool de Regenboog verantwoordt zich voor wat betreft haar opbrengsten bij de onderwijsinspectie, en naar haar ouders toe, middels de resultaten op de toetsen van het cito – leerlingvolgsysteem van de laatste toetsperiode in groep 8.

Groepen 8 schooljaar 2013 – 2014

Gemiddelde opbrengsten toetsen cito - lovs, laatste afname in groep 8:

- Technisch lezen (cito – dmt - 2009), M8 105,5; niveau A,

- Begrijpend lezen (cito - 2012), M8 68,1; niveau A+,

- Spelling (cito – 2012), M8 148,1; niveau A+,

- Werkwoordspelling (cito - 2012), M8 116,1; niveau A+,

- Woordenschat toets (cito - 2013), M8 100,0; niveau A

- Rekenen – wiskunde alg. (cito - 2012), M8 115,9; niveau A.

Toelichting scores: A = zeer goed tot goed, B = goed tot ruimvoldoende, C = ruim voldoende tot matig, D = matig tot onvoldoende, E = onvoldoende tot zwak

Aangetekend moet worden dat wij met ons onderwijs een veel bredere ontwikkeling nastreven bij de kinderen dan enkel die op cognitief gebied. Te denken valt hierbij onder meer aan de sociale en emotionele ontwikkeling, de motorische ontwikkeling, kunstzinnige (beeldende en muzische) ontwikkeling, enz.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het schooladvies mbt de verwijzing naar het voortgezet onderwijs kent één belangrijke pijler: het beeld van de leerkracht, aangevuld met dat van de ouders. Dit beeld is tot stand gekomen door een jarenlange binding tussen leerkracht en kind. Het advies wordt verder ondersteund door de gegevens uit ons cito - leerlingvolgsysteem, door de score op de NIO (intelligentie - onderzoek in groep 8) en door het beeld van de sociale en emotionele ontwikkeling van het kind. Met deze gegevens komen we tot een goed afgewogen en passend advies voor het VO.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Onze school is 6 juni 2013 bezocht door de onderwijsinspectie in het kader van het vierjaarlijks bezoek. Het onderzoek omvatte de volgende terreinen: resultaten, zorg en begeleiding, kwaliteitszorg. De inspectie heeft na het onderzoek geconcludeerd dat het onderwijs op onze school op de onderzochte onderdelen grotendeels op orde is. De school kent, volgens de inspecteur, nauwelijks tekortkomingen op die gebieden. De onderwijsinspectie handhaaft dan ook het reeds aan de school toegekende basisarrangement.

Terug naar boven