Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Wij streven ernaar bijzonderheden in de ontwikkeling van kinderen zo vroeg mogelijk te signaleren. Dit doen we door middel van observaties, gesprekken en toetsen. Daarbij kijken we naar zowel de cognitieve als sociaal-emotionele ontwikkeling.
We gebruiken methodegebonden toetsen en observatielijsten. Daarnaast volgen we kinderen met het leerlingvolgsysteem van Cito (groep 2 t/m 8). De toetsen brengen duidelijk in beeld hoe de ontwikkeling van kinderen verloopt in vergelijking met zichzelf en andere kinderen in Nederland.
De resultaten worden op leerling-, groeps- en schoolniveau geanalyseerd en besproken.
De eigen resultaten van kinderen zijn opgenomen in het verslagboekje en worden tijdens het oudergesprek besproken.
Naast het analyseren en volgen van individuele leerlingen worden de resultaten op schoolniveau beoordeeld. Hoe doen we het als school, afgezet tegen het landelijk gemiddelde, inspectienormen en onze eigen doelen.
Aan het einde van groep 7 krijgen de leerlingen een Voorlopig Advies. In een gesprek, samen met kind en ouders, zal dit voorlopige advies samengesteld worden. Dit advies wordt samengesteld op basis van de volgende gegevens:
Schoolloopbaan: Leerlingvolgsysteem (LOVS) | Methodegebonden toetsen | Prestaties
Kindkenmerken: Belangstelling | Zelfstandigheid | Weerbaarheid | Inzet | Huiswerkattitude| Zelfsturing
In groep 8 wordt het voorlopig advies omgezet naar een definitief advies. Dit advies wordt voor 1 maart gegeven, waarna het kind zich kan aanmelden op de VO-school.
In april volgt de Centrale Eindtoets. Bij de uitslag van deze toets wordt tevens een VO-advies gegeven. Indien dit hoger is dat het door ons gegeven advies, dienen we ons advies te heroverwegen. Dit kan leiden tot een hoger advies. Is het advies dat uit de Centrale Eindtoets komt gelijk aan of lager is dan het door ons gegeven advies, wordt het advies niet bijgesteld.In 2017 is bij 3 van de 25 kinderen het advies naar boven bijgesteld, in 2018 bij 3 van de 26 en in 2019 bij 6 van de 29. In verband met corona is in 2020 geen eindtoets afgenomen, waardoor ook geen VO-adviezen zijn bijgesteld.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
De inspecteur heeft op 4 april 2019 een bezoek gebracht aan Tangram. Zij heeft die ochtend met kinderen, ouders, teamleden en directie gesproken. Daarnaast zijn er diverse klassenbezoeken afgelegd.
Tijdens haar bezoek is met name gekeken naar:
- Onderwijsproces (OP1 aanbod)
- Schoolklimaat (SK2 pedagogisch klimaat)
- Kwaliteitszorg en ambitie (KA3 verantwoording en dialoog)
Alle onderzochte onderdelen zijn als ‘goed’ beoordeeld! En daar zijn wij allemaal hartstikke trots op! Ondanks deze prachtige score blijven we vinden dat Tangram zo veel meer is dan alleen deze indicatoren… en we willen ook meer zijn dan alleen maar meetbare resultaten…