Neutraal Bijzondere Basisschool Tangram

Kramsvogel 42 6245 RE Eijsden

  • Respectvol met elkaar omgaan, aandacht voor elkaar, vriendelijkheid en luisteren naar de ander.
  • Ieder jaar met de eigen groep op kamp: genieten, ontdekken en samen zijn.
  • Een jaarlijks spektakel waarbij kinderen, ouders en leerkrachten een fantastische activiteit opzetten.
  • Op basisschool Tangram willen we graag talenten van kinderen optimaal benutten.
  • Of het nu Speelplezier bij groep 1/2 is of het thematisch werken in groep 3 t/m 8. Wereldoriëntatie bieden we in samenhang aan.

Het team

Toelichting van de school

Het onderwijs valt of staat met de man of vrouw die voor de klas staat. De leerkracht is een belangrijke schakel in het leerproces en de hele schoolperiode. Ons team bestaat uit een groep enthousiaste en betrokken leerkrachten. Allemaal mensen met hart en oog voor kinderen. Allemaal mensen die het beste uit het kind proberen te halen en zoveel mogelijk bij zijn of haar onderwijsbehoefte aansluiten.

Het merendeel van de leerkrachten werkt parttime, daarnaast hebben een aantal een aparte taak (bv. bouwcoördinator, MT of ICT-er) of functie. Hierdoor staan voor alle groepen twee verschillende leerkrachten. De school wordt geleid door Christel, de directeur. Samen met Jean-Paul, adjunct, vormen zij de directie. Het MT bestaat uit de directie,  Esther (IB), Iris (bouwcoördinator en IB gr 1/2) en Mariëlle (bouwcoördinator gr 3).

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Als een leerkracht uitvalt door bijvoorbeeld ziekte wordt er vervanging geregeld.

Het streven is altijd een bekend gezicht aan te trekken. Het kan echter gebeuren dat er nieuwe of wisselende personen voor een groep komen te staan of dat het zelfs helemaal niet lukt om een vervanger te vinden. In dat geval zullen we intern schuiven en zal de IB-er, adjunct of directeur voor de klas gaan staan. Indien ook interne vervanging niet mogelijk is worden kinderen verdeeld over de groepen. In het uiterste geval overwegen we kinderen naar huis te sturen. Dit zal zich pas voordoen nadat we ouders vooraf hebben geïnformeerd. In het stuk “Geen vervanging, en dan …?” is de procedure beschreven.

De vervangende leerkracht wordt altijd opgevangen door een collega. Aan de hand van de klassenmap wordt samen de dag- of weekplanning besproken.

Bij langdurige afwezigheid van een leerkracht zal er gezocht worden naar een vaste vervanger voor de gehele periode, waardoor de continuïteit en rust zoveel mogelijk gewaarborgd blijft.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Bij ons op school zijn groepen op verschillende manieren samengesteld.

In de kleutergroepen zitten de kinderen van groep 1 en 2 bij elkaar in de klas. Oudere kinderen helpen op een natuurlijke wijze jongere kinderen, leren met elkaar, van elkaar en aan elkaar. Ieder kind krijgt daarom een maatje, waarbij een jongste aan een oudste wordt gekoppeld.

De overige groepen zijn homogeen samengesteld. We creëren hierdoor meer ruimte om toe te komen aan individuele zorgbehoeftes van kinderen en groepsplannen.  

Bij het samenstellen van groepen zijn we sterk afhankelijk van leerlingenaantallen. Binnen de eigen groep zijn tafelgroepjes met verschillende leerlingen samengesteld, zogenaamde teams. Deze worden door de leerkracht bepaald, waarbij rekening wordt gehouden met de verschillen of overeenkomsten tussen kinderen.

Het kan gebeuren dat we in een nieuw schooljaar groepen anders indelen en de groepssamenstelling verandert. We houden dan rekening met:  

  • jongens en meisjes
  • vriendjes en vriendinnetjes
  • de zorg in een groep
  • niet meer dan drie jaar achter elkaar dezelfde leerkracht
  • broertjes en zusjes plaatsen we liever niet bij elkaar in een groep

Op school hebben we een atelier waarin alle kinderen lessen beeldende vorming krijgen van onze onderwijsassistent Els. Kinderen zeggen vaak: 'Bij Els maken we kunst'!

De groepen 3, 4 en 5 krijgen op maandag gym van Tom (een vakdocent bewegingsonderwijs). In de overige groepen geven de eigen groepsleerkrachten de gymlessen.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De leerlingen van de onderbouw hebben op vrijdagmiddag geen les en verspreid over het schooljaar enkele studiedagen.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

We hanteren een lesweek van 24 uur voor de onderbouw en 26 uur voor de bovenbouw.

Gedurende de basisschool dienen leerlingen 7520 uur les te krijgen. In onze onderbouw krijgen de leerlingen gemiddeld 916 uur les per jaar, in de bovenbouw 1002. We komen uit op een gemiddelde van 7676 lesuren gedurende de totale basisschooltijd. De MR dient jaarlijks instemming te verlenen aan het overzicht van de invulling van uren.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het schoolondersteuningsprofiel geeft een realistisch beeld van de ondersteuning en begeleiding die Tangram momenteel in het kader van Passend Onderwijs kan bieden en hoe deze ondersteuning is georganiseerd. De mate waarin de school momenteel die basisondersteuning op eigen kracht of met hulp van externe deskundigen kan bieden, is af te lezen uit het schoolondersteuningsprofiel.Basisondersteuning omvat vier ankerpunten.

De school verbindt zijn ontwikkelingslijnen (ontwikkelagenda en jaarplan) aan de ankerpunten van de basisondersteuning.

Ankerpunten:

1.Kwaliteitsstandaard. Basisarrangement aan de hand van het toezichtkader van de onderwijsinspectie
2.Planmatig en handelingsgericht werken. Indicatoren voor planmatig en handelingsgericht werken
3.Specifieke ondersteuning. De school heeft een aanbod voor preventieve en curatieve basisondersteuning afgestemd op leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften.
4.Ondersteuningsstructuur. Aangegeven wordt met welke deskundigheid de school autonoom basisondersteuning kan bieden of basisondersteuning met behulp van netwerkpartners (andere basisscholen of ketenpartners).  

De belangrijkste functie van het schoolondersteuningsprofiel is dat het inzicht verschaft in de kwaliteit van de basisondersteuning Tangram op dit moment.

Tangram heeft van de minister tot 2019 de tijd gekregen de basisondersteuning in zn 1 t/m 4 op orde te krijgen. Het schoolondersteuningsprofiel is integraal onderdeel van het schoolplan. Voor de verdere ontwikkeling van de kwaliteit van basisondersteuning maakt de school beredeneerde keuzes die zijn opgenomen in de paragraaf Ambities en Ontwikkeldoelen.

Het schoolondersteuningsprofiel is voor de school de basis voor communicatie met ouders en anderen. Dit document wordt  vastgesteld door het bestuur, na advies (G)MR, en wordt ter beschikking gesteld aan het samenwerkingsverband en aan de onderwijsinspectie.

Voor meer informatie zie de samenvatting van het SOP 

Welke specialisten ondersteunen op deze school?

Terug naar boven