Basisschool St Jozef

Sint Jozefstraat 38 6245 LN Eijsden

  • Schoolfoto van Basisschool St Jozef
  • Schoolfoto van Basisschool St Jozef
  • Schoolfoto van Basisschool St Jozef
  • Schoolfoto van Basisschool St Jozef
  • Schoolfoto van Basisschool St Jozef

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Gedurende de hele schoolloopbaan van onze leerlingen streven wij ernaar om het maximaal haalbare uit ieder kind te halen.

De Route 8 eindtoets is een adaptieve en objectieve toets die we gebruiken om onze eigen bevindingen en verwachtingen t.a.v. de vorm van uitstroom te staven.

De laatste score was net onder het landelijk gemiddelde, dit was wel volgens verwachting. Het was een groep bestaande uit 5 kinderen. Na iedere toets analyseren we de resultaten en hierop vinden interventies plaats.

Schooljaar 2022-2023: Scoren we ruim boven het landelijk gemiddelde. We zijn trots op dit resultaat.

Door gesprekken met het Voortgezet Onderwijs weten we dat onze adviezen op de lange termijn goed voorspeld zijn.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Waar gaan de leerlingen van groep 8 heen? De uitstroom naar verschillende vormen van voortgezet onderwijs wordt door onze school bijgehouden. Wij hebben regelmatig contact met de scholen voor voortgezet onderwijs. Wij informeren de scholen over de van ons afkomstige leerlingen en blijven op de hoogte van de prestaties van onze oud-leerlingen. Het percentage leerlingen dat naar verschillende vormen van Voortgezet Onderwijs gaat, wisselt van jaar tot jaar. Wij stellen ons ten doel het maximale uit elk kind te halen en er zodoende voor te zorgen dat het kind in de meest geschikte vorm van voortgezet onderwijs terecht komt en op die school goed mee kan komen.

De scores zijn gebaseerd op de schoolscores vergeleken met schoolscores van scholen met gelijke populatie. De scores zijn conform de verwachtingen van de groep en passend bij de Cito-gegevens vanaf groep 6.

Ieder jaar analyseren we de resultaten van de CITO-toetsen en de eindtoets. Deze analyse gebruiken we om conclusies te trekken en eventueel verbetertrajecten uit te zetten. Op basis daarvan maken we teamafspraken en leggen die vast in een jaarplan. We nemen sinds schooljaar 2020-2021 Route 8 af als eindtoets.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In het schooljaar 2013-2014 heeft de inspecteur onze school bezocht.

Wij haalden op de indicatoren didactisch handelen, planmatig werken en begeleiding een goed. 

De andere indicatoren werden als voldoende beoordeeld.

Terug naar boven