Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De observaties door de leerkracht vanuit de lessen en methode toetsing geven een goed beeld van het kennen en kunnen van de kinderen. Resultaten uit het volgsysteem worden hieraan getoetst. Analyses van het leerlingvolgsysteem zijn leidend voor de handelingsplanning van de groep en de leerling voor de nieuwe periode.
Tussenresultaten worden gemeten met methode onafhankelijke toetsen: het Cito leerlingvolgsysteem (Leerling In Beeld)
Hierbij wordt afgenomen:
- Avi en DMT voor technisch lezen
- Begrijpend lezen
- Rekenen en Wiskunde
- Spelling
- Taalverzorging (bovenbouw)
Het Assink Lyceum, het Marianum, Staring College, Zone College en Maxx zijn scholen voor regulier voortgezet onderwijs waarmee met regelmaat contact is.
De kinderen uit groep 7 en 8 krijgen ruimschoots de gelegenheid zich op allerlei vormen van onderwijs na de basisschool te oriënteren. Allerlei informatie over het voortgezet onderwijs ligt op school ter inzage.
De keuze van richting voor voortgezet onderwijs is onder andere afhankelijk van de volgende elementen:
- de wens van kind en ouders
- het advies van de school op basis van kind kenmerken en wijze van werken/prestaties in de groep
- het leerlingvolgsysteem en eventueel andere toetsen.
Tijdens het laatste oudergesprek in groep 7 (juni) wordt een voorlopig advies gegeven door de basisschool. Dit advies wordt in een gesprek met de ouders besproken en schriftelijk vastgelegd en ondertekend.
In februari wordt een voorlopig advies gegeven tijdens het tweede gesprek tussen ouders en school, ook deze wordt schriftelijk vastgelegd en ondertekend. Na de doorstroomtoets wordt het definitief advies gegeven. Het advies van de basisschool is bindend voor toelating op het Voortgezet Onderwijs. Dit is in maart, hierna volgt de aanmelding bij de VO-scholen. Aanmelden van een leerling op het voortgezet onderwijs doen de ouders schriftelijk via een door school verstrekt aanmeldingsformulier en een door school ingevuld onderwijskundig rapport.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Samen maken we er een fijne school van!
De leerkrachten bieden een veilige omgeving en een goede sfeer, waar respect is voor elkaar en leerlingen zich thuis voelen. Dit geven wij o.a. vorm door structureel sociale vaardigheidslessen te geven. Goed gedrag en respect voor elkaar worden gestimuleerd, waarbij de nadruk ligt op de groep als geheel. Tijdens deze lessen leren de leerlingen samenwerken, naar elkaar luisteren, samen problemen oplossen en hun mening te geven.
Leerkrachten hebben een gedeelde verantwoordelijkheid voor de sociale ontwikkeling van alle leerlingen en werken intensief samen.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.