Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
In de schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. In diverse media is er de afgelopen maanden onrust ontstaan over de resultaten van de doorstroomtoets. Hierbij werd aangegeven dat de toetsuitslagen, zowel de adviezen als de behaalde referentieniveaus, niet aansluiten bij de verwachtingen van de scholen.
De resultaten van de doorstroomtoets van onze school laten eenzelfde beeld zien, waardoor het streefniveau op rekengebied niet is behaald, terwijl de tussentoetsen een ander beeld lieten zien. Op basis van de resultaten van de doorstroomtoets en de adviezen die hieruit voortvloeien hebben wij als school besloten om de adviezen niet aan te passen.
Wij zijn van mening dat het oordeel van de leerkracht, die de leerlingen goed kennen en weten waar ze toe in staat zijn, zwaarder weegt dan een momentopname die de doorstroomtoets is.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Twee keer per jaar worden er op school tussentijdse toetsen afgenomen. Samen met de
methodetoetsen geven deze de ontwikkeling van de leerling aan binnen de diverse
vakgebieden. Na analyse van deze gegevens kunnen de na te streven doelen per
leerling zo mogelijk worden bijgesteld en kunnen wij onderwijs op maat bieden.Wij gebruiken als leerlingvolgsysteem IEP. IEP legt de focus op groei en niet op prestatie. Dit sluit goed aan bij onze visie. Wij vinden het belangrijk dat leerlingen groeien ten opzichte van zichzelf. Daarbij kijken we naar de groei in wie je bent, dus niet alleen taal en rekenen maar ook hart en handen (sociaal-emotioneel, executieve functies) die nodig zijn om op een zo goed mogelijke wijze deel te kunnen nemen aan de samenleving.
We zien de resultaten van de eindtoets als een 'foto'. De meeste leerlingen gaan 8 jaar naar de Driemaster. In die jaren leren we de leerlingen goed kennen. De leerkrachten bezien de ontwikkeling van de leerlingen dan ook meer als een 'film'. We zijn er trots op dat we in staat zijn om meer dan 90% van de leerlingen het juiste schooladvies mee te geven. Na één jaar zitten zij op een school van Voortgezet Onderwijs van het juiste niveau. Dat geeft vertrouwen aan de leerlingen. En dat zien we terug na 3 jaar VO, want ongeveer 2/3 van de leerlingen presteert nog steeds op het juiste niveau en 1/3 is vanuit dat vertrouwen zelfs doorgegroeid naar een hoger niveau.
Het geeft aan dat we de leerlingen goed kennen en een goede basis meegeven voor hun verdere loopbaan.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
De volgende punten laten zien waar wij als school voor staan:
- respect voor elkaar en onze spullen tonen
- er zijn om elkaar te helpen
- het ik niet boven wij stellen
- elkaar niet storen bij ons werk
- bij de leeftijd passend gedrag vertonen bij alle verschillende situaties
Een goede samenwerking tussen leerlingen, leerkrachten en ouders is de kern van onze school. Het werken en samenwerken in onze school staat in het teken van wederzijds respect en rekening houden met elkaar. Iedereen moet de ruimte hebben om zichzelf te kunnen en mogen zijn waarbij veiligheid en geborgenheid een centrale rol spelen.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.