Kindcentrum De Kiem

Prinses Marijkelaan 1 1934 EA Egmond aan den Hoef

  • Schoolfoto van Kindcentrum De Kiem
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Kiem
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Kiem
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Kiem

Het team

Toelichting van de school

De volgende kernwoorden illustreren het team van kindcentrum De Kiem:

- samenwerken met elkaar
- elkaar ondersteunen
- vertrouwen in elkaar
- klaar staan voor elkaar
- elkaar meenemen in ontwikkelingen

De tevredenheidspeiling onder ouders en leerkrachten uit 2022 geeft een positief beeld. Er zijn ook verbeterpunten waar we aan werken. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij verlof en ziekte wordt in de eerste plaats iemand gevraagd uit het team. Daarna wordt iemand gevraagd van de invallijst: de flexpoolers. Zij zijn in vaste dienst bij Stichting Blosse en vallen op alle scholen in. Daarnaast kunnen we gebruik maken van de invallijst waarop tijdelijke invalleerkrachten staan die bij de verschillende Blosse scholen werken. Slagen we er ook dan niet in om de zieke leerkracht te vervangen, dan zoeken we in school naar andere oplossingen. Soms worden de kinderen, volgens het invalprotocol verdeeld over een aantal groepen. Dit is dan wel een taakverzwaring van de zittende leerkrachten en dit kan dus niet te lang duren. Een laatste maatregel is om de groep vrij te geven. Natuurlijk hopen we dit tot een minimum te beperken, maar soms kunnen we helaas niet anders. Vanzelfsprekend is uw kind, als er thuis geen opvang is, welkom en wordt het tijdelijk in een andere groep geplaatst. Ons invalprotocol is ter inzage op school aanwezig. Mocht een leerkracht langere tijd afwezig zijn, bijvoorbeeld door ziekte of zwangerschap, dan streven we naar een vaste invaller voor de groep.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groepsdoorbrekend werken gebeurt regelmatig. Vooral bij de geïntegreerde methode voor wereldoriëntatie, Blink. Per bouw wordt samengewerkt door leerlingen en wisselen de leerkrachten regelmatig ervaringen uit met elkaar. In dit proces verandert de rol van de leerling (eigenaarschap) en daarmee de rol van leerkracht naar begeleider. 
Leerkrachten leren gebruik te maken van elkaar kwaliteiten. Dat past in een professionele leergemeenschap. We zien dat gespecialiseerde leerkrachteen in bijvoorbeeld taal, rekenen of handvaardigheid, lessen in andere groepen overnemen of de collega's coachen en ondersteunen. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Kinderen hebben recht op voldoende uren onderwijs. De school biedt kinderen de mogelijkheid om kennis op diverse manieren te verwerven. Kerndoelen zoals persoonlijke vorming vormen, samen met de referentieniveaus voor taal en rekenen, de wettelijke kaders voor de kern van ons onderwijsinhoud van het primair onderwijs
Om optimaal tegemoet te kunnen komen aan de onderwijsbehoefte van een groep worden er keuzes gemaakt in de invulling van de onderwijstijd. Dit kan dus per week of leerjaar verschillen. De invulling van de lestijd is slechts een indicatie.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De leerlingen van onze school krijgen de ondersteuning die passend is: zo licht mogelijk en zo zwaar als nodig is.

Wat de school aan kan bieden zonder ondersteuning van buiten valt onder de basis- en lichte ondersteuning. Wij hebben aanpakken voor:

Leerlingen met een specifieke behoefte aan: een leeromgeving die voorspelbaar en gestructureerd is, uitdagend en aangepast onderwijs binnen een eigen leerlijn, een uitdagende, verdiepende en verbrede leeromgeving die verdergaat dan het bestaande curriculum, een taalrijke leeromgeving, passend leesonderwijs en passend rekenonderwijs. 

Wanneer voor een leerling ondersteuning van buiten nodig is, hebben wij, samen met de ouders, overleg met de onderwijsconsulent van het Samenwerkingsverband. 

Wij willen ons verder bekwamen in het onderwijs aan meerbegaafde leerlingen. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Dit staat in het Schoolplan van De Kiem

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Het doel is om peuters met een mogelijke (taal)achterstand beter voor te bereiden op de basisschool en er voor te zorgen dat kleuters zonder achterstand naar groep 3 kunnen.
De Peuterspeelzaal is vijf dagdelen per week geopend. Er wordt gewerkt met het programma UK&PUK. De medewerkers volgen de kinderen middels het observatiesysteem KIJK. Hierin worden de diverse fases van de ontwikkeling nauwkeurig vastgelegd.

Terug naar boven