Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Groepsdoorbrekend werken gebeurt regelmatig. Vooral bij de geïntegreerde methode voor wereldoriëntatie, Blink. Per bouw wordt samengewerkt door leerlingen en wisselen de leerkrachten regelmatig ervaringen uit met elkaar. In dit proces verandert de rol van de leerling (eigenaarschap) en daarmee de rol van leerkracht naar begeleider.
Leerkrachten leren gebruik te maken van elkaar kwaliteiten. Dat past in een professionele leergemeenschap. We zien dat gespecialiseerde leerkrachteen in bijvoorbeeld taal, rekenen of handvaardigheid, lessen in andere groepen overnemen of de collega's coachen en ondersteunen.
Kinderen hebben recht op voldoende uren onderwijs. De school biedt kinderen de mogelijkheid om kennis op diverse manieren te verwerven. Kerndoelen zoals persoonlijke vorming vormen, samen met de referentieniveaus voor taal en rekenen, de wettelijke kaders voor de kern van ons onderwijsinhoud van het primair onderwijs
Om optimaal tegemoet te kunnen komen aan de onderwijsbehoefte van een groep worden er keuzes gemaakt in de invulling van de onderwijstijd. Dit kan dus per week of leerjaar verschillen. De invulling van de lestijd is slechts een indicatie.
De leerlingen van onze school krijgen de ondersteuning die passend is: zo licht mogelijk en zo zwaar als nodig is.
Wat de school aan kan bieden zonder ondersteuning van buiten valt onder de basis- en lichte ondersteuning. Wij hebben aanpakken voor:
Leerlingen met een specifieke behoefte aan: een leeromgeving die voorspelbaar en gestructureerd is, uitdagend en aangepast onderwijs binnen een eigen leerlijn, een uitdagende, verdiepende en verbrede leeromgeving die verdergaat dan het bestaande curriculum, een taalrijke leeromgeving, passend leesonderwijs en passend rekenonderwijs.
Wanneer voor een leerling ondersteuning van buiten nodig is, hebben wij, samen met de ouders, overleg met de onderwijsconsulent van het Samenwerkingsverband.
Wij willen ons verder bekwamen in het onderwijs aan meerbegaafde leerlingen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Dit staat in het Schoolplan van De Kiem
Het doel is om peuters met een mogelijke (taal)achterstand beter voor te bereiden op de basisschool en er voor te zorgen dat kleuters zonder achterstand naar groep 3 kunnen.
De Peuterspeelzaal is vijf dagdelen per week geopend. Er wordt gewerkt met het programma UK&PUK. De medewerkers volgen de kinderen middels het observatiesysteem KIJK. Hierin worden de diverse fases van de ontwikkeling nauwkeurig vastgelegd.