Basisschool Prins Willem Alexander

Nieuwe Steeg 6 4266 EH Eethen

  • Schoolfoto van Basisschool Prins Willem Alexander
  • Schoolfoto van Basisschool Prins Willem Alexander
  • De school is gevestigd in KIndcentrum De Bogert.
  • Schoolfoto van Basisschool Prins Willem Alexander
  • Schoolfoto van Basisschool Prins Willem Alexander

Het team

Toelichting van de school

Op de Prins Willem Alexanderschool werken wij met de volgende groepen:

  • Onderbouw (groep 1-2): Carola van Wijk en Rianne van Rossum
  • Onderbouw (groep 3-4): Destiny de Vries en Rianne van Rossum
  • Middenbouw (groep 5-6): Christa Spuijbroek en Leontine de Haan
  • Bovenbouw (groep 7-8): Naomi van de Bosch
  • Onderwijsassistenten: Marit Zijlstra, Quinte Dingemans, Leontine de Haan en Karen Werther
  • Interne Begeleider: Marijke van de Maden
  • Directeur: Jacqueline van Meeteren 

Bewegingsonderwijs

De lessen lichamelijke opvoeding (gymlessen) worden gegeven door de bewegingsspecialisten van de Gemeente Altena, ook wel bekend als de Sportcoach.

Vormingsonderwijs

Openbaar onderwijs staat voor gelijkwaardigheid, vrijheid en ontmoeting. Dit houdt in dat ieder kind evenveel waard is en gelijke kansen heeft, ieder kind zichzelf mag zijn en we nieuwsgierig zijn naar elkaar en zorgen voor de omgeving. In het kader van de uitgangspunten van het openbaar onderwijs vinden wij het goed om ons huidige vormingsonderwijs anders te gaan organiseren. We gaan hierbij voor een manier die beter past bij de kernwaarden vanuit het openbaar onderwijs.Vanaf het schooljaar 2023-2024 zullen we ons vormingsonderwijs in de bovenbouw inrichten als een carrousel. Vanuit deze carrousel krijgen de kinderen vanaf groep 5 onderwijs in zes verschillende levensbeschouwingen. De volgende denominaties zullen verdeeld over twee jaar voorbijkomen, steeds in een cyclus van ingeveer 10 weken:Protestants, Katholiek, Islamitisch, Humanistisch, Boeddhistisch en Joods. Het doel van alle lessen is het ontwikkelen van een eigen kijk op het leven! Het gaat om informeren, respecteren, ervaren en ontmoeteWe starten komend schooljaar alleen met de bovenbouw met deze carrousel. Wanneer de carrousel ons goed bevalt kunnen we deze vanaf het schooljaar 2024-2025 tevens invoeren voor de onderbouw.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer personeel verlof heeft, wordt intern geprobeerd de vervanging te verzorgen vanuit het eigen team en stagiairs. Wanneer dat niet mogelijk blijkt, zullen extern vervangende leerkrachten of onderwijsassistenten benaderd worden. Wanneer het niet haalbaar blijkt een vervanger voor een groep te vinden, zal de groep verdeeld worden over de andere groepen. In zeer incidentele omstandigheden kan het zijn dat wij ouders moeten vragen hun kind(eren) thuis op te vangen. Dat is alleen het geval bij ziekteverlof van een leerkracht waarbij op korte termijn geen vervanging geregeld kan worden.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Dagelijks bezoeken ongeveer 100 leerlingen onze school. Vanwege de grootte van onze school werken we in combinatiegroepen. 
Normaliter zijn de groepen als volgt gegroepeerd: groep 1-2; groep 3-4; groep 5-6 en groep 7-8. We kunnen hier vanaf wijken wanneer daar gegronde redenen voor zijn. Te denken valt dan aan de hoeveelheid leerlingen die extra zorg nodig hebben, of de grootte van een bepaald leerjaar.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Problematiek waarbij we op school kunnen helpen, zonder externe hulp:              

  • Spraak-taal probleem         
  • Reactieve hechtingsstoornis          
  • Angst/ Faalangst          
  • Onrust/concentratie 
  • Leerproblemen        
  • Astma          
  • Dyslexie          
  • Lees/taal probleem         
  • Dyscalculie        
  • Hoogbegaafdheid  

Problematiek waarbij we scholing nodig hebben of extra informatie? ·        

  • ADHD
  • epilepsie
  • dissociatie

Problematiek waarbij we ambulante begeleiding nodig hebben en/of technische ondersteuning of technische aanpassingen? ·        

  • Slechthorend (technische en ambulante begeleiding)
  • Slechtziend (technische en ambulante begeleiding)         
  • Syndroom van down (met begeleiding van een onderwijsassistente)
  • Lichamelijke handicap (met technische aanpassingen)          
  • ASS (met ambulante begeleiding)
  • Gilles de la Tourette (met ambulante begeleiding)         
  • NLD (met ambulante begeleiding)

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De komdende jaren wordt er veel aandacht besteed aan de vakken rekenen en begrijpend lezen. Tevens wordt er aandacht besteed aan de sociaal emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. De Kanjerlessen worden geïntensiveerd. Tevens is er extra aandacht voor de meer-en hoogbegaafde leerlingen.

We hebben hiervoor voldoende onderwijsassisten in dienst, die naast de leerkracht de extra ondersteuning kunnen bieden. Tevens hebben wij een leerkrachtondersteuner in dienst die samen met de leerkracht de lessen kan verzorgen en zodoende aan de extra ondersteuningsbehoefte van leerlingen kan voldoen.


Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven