Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Doelen
In de wet staat dat het onderwijs een brede ontwikkeling van leerlingen beoogt. Dit betekent dat wij ons moeten richten op de emotionele en verstandelijke ontwikkeling van de leerlingen, op het tot ontwikkeling brengen van de creativiteit en het verwerven van sociale, culturele en lichamelijke vaardigheden. Wat precies moet worden gerealiseerd staat verwoord in de kerndoelen m.b.t.:
* Nederlandse en Engelse taal
* Rekenen en wiskunde
* Oriëntatie op mens en wereld
* Lichamelijke opvoeding
* Cultuureducatie & kunstzinnige vorming
Kerndoelen die voor alle leergebieden gelden zijn:
* Zelfbeeld
* Werkhouding
* Sociaal gedrag
* Planmatig werken
* Gebruik van uiteenlopende leerstrategieën
De kerndoelen komen terug in de door ons gebruikte methoden. Die staan vermeld in het schoolplan.
GVO/HVO
In de bovenbouwgroepen kunnen ouders kiezen voor Godsdienstige Vormingsonderwijs (GVO) of Humanistisch Vormingsonderwijs (HVO). Dit wordt gegeven door een vakleerkracht. Bij GVO komen o.a. de wereldgodsdiensten aan de orde. Tijdens HVO leren kinderen vorm en richting te geven aan hun eigen leven en een bijdrage te leveren aan waardevolle ervaringen in het leven van anderen. Ouders die principiële bezwaren hebben tegen het volgen van deze lessen kunnen voor aanvang van het nieuwe schooljaar dit kenbaar maken op het aanmeldingsformulier. Deze leerlingen krijgen van de groepsleerkrachten vervangende opdrachten.
Actief burgerschap en sociale integratie
We hebben als doel onze leerlingen te begeleiden naar 'wereldburgers', wat betekent dat zij zicht bewust zijn van de (digitale) wereld en leren welke vaardigheden noodzakelijk zijn om een rol te kunnen spelen in de samenleving en hun eigen leeromgeving. Wij dragen bij aan een cultuur en oefenplaats waar in de basiswaarden centraal staan en laten leerlingen kennismaken met begrippen als democratie, duurzaamheid, mensenrechten, sociale verantwoordelijkheid en conflicthantering. Ons burgerschapsaanbod is afgestemd op de volgende kerndoelen, waarin wij de leerlingen leren:
- zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en anderen
- zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht, als verkeersdeelnemer en als consument
- de hoofdzaken van de Nederlandse en Europese staatsinrichting en de rol van de burger
- zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen
- over geestelijke stromingen, multiculturele samenleving, seksualiteit en diversiteit
- met zorg om te gaan met het milieu
- de eigen omgeving te vergelijken met binnen- en buitenland
Spel, beweging en gymnastiek
Bij ons bewegingsonderwijs staan plezier in het bewegen en het stimuleren van beweging voor nu en later centraal. Behalve de motorische kant ontwikkelen we in de bewegingslessen ook de sociaal-emotionele kanten van kinderen. Hierbij denken we aan samenwerken en aan accepteren van beperkingen of onmogelijkheden van jezelf en de ander. We maken gebruik van ons eigen speellokaal voor de groep 1 t/m 2, van het schoolplein, van het sportveld en voor de groepen 3 t/m 8 van sporthal De Koel in Borger. We worden met de bus naar de sporthal vervoerd. Zie voor de tijden de jaarkalender.
De kinderen in de onderbouw hebben iedere dag spel of gymnastiek. Bij mooi weer gaan we vaak naar buiten, maar we maken ook minimaal vier keer per week gebruik van het speellokaal. Hierbij houdt de leerkracht toezicht en geeft allerlei gerichte oefeningen. Wanneer we naar het speellokaal gaan, dragen ze een broekje + shirt/hemd of een gympakje. Het dragen van gymschoenen is niet verplicht, maar wordt wel aangeraden (i.v.m. teenschimmel en voetwratten). I.v.m. de vloer van het speellokaal mogen er geen (zwarte) afgevende zolen onder de schoenen zitten. De schoenen + kleding blijven op school in een door het kind meegebrachte tas. Dit mag geen plastic tas zijn, maar het liefst een van stof. De leerlingen uit de groepen 3 t/m 8 gaan één keer per week, op donderdagmiddag, voor de gymnastiek naar sporthal De Koel in Borger. Dit schooljaar wordt er ook gymnastiek gegeven door de combicoach Borger. De combicoach regelt ook andere sporten tijdens de gymlessen, zodat kinderen daarmee in aanraking kunnen komen. Tevens zullen er sportieve activiteiten geregeld worden voor de scholen in Borger-Odoorn. Ook onze school zal daar aan meedoen. In de leesbrief van de Daltonschool zal met enige regelmaat een stukje te vinden zijn over de combicoach en de activiteiten. Voor de kinderen uit de groepen 3 t/m 8 geldt dat de kinderen gymkleding en gymschoenen mee moeten nemen op de dagen dat zij gym hebben. De gymtijden zijn in de jaarkalender opgenomen.
Het aantal lesuren per vak per week
Aangezien we met taken werken is het voor onze school niet mogelijk om exact aan te geven hoeveel tijd er per vakgebied taal, rekenen, lezen en schrijven besteed wordt. Dat zal ook per kind verschillend zijn. De taak bestaat uit: instructie en maken van rekenen, taal, schrijven, computeropdrachten en lezen. In het volgende schema geven we het aantal uren bij benadering weer.
Kinderen werken de overige uren aan lezen, taal en rekenen.
Omdat de kinderen na blokinstructies met een taak werken, zelf keuzevrijheid hebben en na instructies zelfstandig werken, kan de onderwijstijd per kind per vakgebied verschillen.
Per kind wordt ook door de leerkracht bekeken of hij of zij extra tijd voor een bepaald vakgebied nodig heeft.
Extra ondersteuning van leerlingen
Het onderwijs op school is zo ingericht dat het aansluit bij de behoeften van de leerlingen. Daar waar nodig en passen bieden wij leerlingen specifieke ondersteuning. Er is vanuit de wet op Passend Onderwijs onderscheid tussen de basisondersteuning en de extra ondersteuning.
De basisondersteuning voeren wij uit op school en begint met het onderwijs gegeven door de leerkrachten: positief lesklimaat, ondersteunend klassenmanagement, instructie, afstemming in aanbod, tempo en verwerking en het aanleren van leer- en studievaardigheden bij leerlingen. Daar waar wenselijk kan de onderwijsassistent worden ingezet voor het bieden van (tijdelijke) hulp aan leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften. De leerkrachten onderhouden contact met ouders over de vorderingen van hun kind en de mate van ondersteuning.
Indien nodig werken wij samen met externe (zorg)partners. Zo is er structureel overleg met de jeugdverpleegkundige en het sociaal team (zgn. 123-tjes). Andere partners zijn de leerplichtambtenaar, logopedist, schoolarts, welzijnsorganisatie Andes, de kansencoach, kinderopvang en het voortgezet onderwijs. De IB'er is de schakel naar deze partners en onderhoudt het contact.
De stichting heeft voor specialistische kennis een ondersteuningsteam (OT) ingericht, wat bestaat uit experts op het gebied van gedrag, pedagogiek, didactiek, hoogbegaafdheid en het jonge kind. Zij komen regelmatig op school om te overleggen, adviseren, observeren of deelnemen aan oudergesprekken, de IB'er is de schakel naar het OT in afstemming met de leerkracht en ouders.
Externe ondersteuning wordt geboden door het gespecialiseerd basisonderwijs (SBO en SO), wat zich in Emmen en Stadskanaal bevindt. Er bestaat een goede samenwerking met deze partners. We volgen procedures om verwijzingen naar dit type onderwijs te begeleiden. De specialisten van het OT zijn hierbij betrokken, evenals de IB'er en uiteraard de ouders.
Op stichtingsniveau is een basisschool PLUS ingericht als thuisnabije ontwikkelplek voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben en waarmee verwijzing naar het gespecialiseerd basisonderwijs kan worden voorkomen. Di9t kan ook een passende plek zijn voor leerlingen die terugstromen vanuit het gespecialiseerd basisonderwijs. Voor een plaatsing of verwijzing naar deze thuisnabije ontwikkelplek, wordt tussen ouders, school en OT afgestemd.
Dit totale aanbod voor basis- en extra ondersteuning, inclusief de visie en route die daarbij hoort, hebben wij vastgelegd in ons schoolondersteuningsprofiel (SOP), wat een wettelijk en verplicht document is.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Toekomstig aanbod van extra ondersteuning
Onderdeel van onze3 basisondersteuning is het aanbod voor meer- en hoogbegaafde leerlingen. In de komende jaren optimaliseren wij dit aanbod én onderzoeken wij mogelijkheden voor extra ondersteuning binnen onze stichting in de vorm van plusklassen en/of een voorziening voor een peergroup. Er is een projectleider aangesteld om dit proces verder te begeleiden, die samenwerkt met het OT, de schoolleiders en de schoolteams.
Jonge kinderen ontdekken al spelend de wereld. Daarom bieden wij in onze kleutergroepen een rijke omgeving aan, dat aansluit bij hun belevingswereld. Wij werken hiervoor in thema’s en motiveren kinderen tot spel en nieuwe ervaringen. Wij doen in de kleutergroepen veel aan taalvorming en sociale ontwikkeling. Deze brede ontwikkeling van de kinderen volgen wij met het instrument DORR (Dagelijks Observeren Registreren Rapporteren).
Wij werken samen met Het Speelhuis Ees, Partou Borger en Keikidz en hebben afspraken over het aanbod en de overgang van de kinderopvang naar groep 1.Adressen:
Het Speelhuis Ees
Schoolstraat 10
9536 TC Ees
0599 212 712Partou Borger
Molenstraat 3C
9531 CJ Borger
0599 745 005KeiKidz
Schoolstraat 8
9528 RC Buinen
0599 236 224