Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De kwaliteitszorg vraagt op een aantal punten nog ontwikkeling. Dit begint met de vormgeving van groeps- of aanbodsplannen. De huidige opbrengsten zijn niet altijd passend bij de populatie van onze school. Door de groepsplannen zo vorm te geven zodat helder is wat concrete ontwikkel- en reparatiedoelen zijn en welk aanbod passend is voor ieder kind, sturen we direct en constructief op opbrengsten.
Het groepsplan moet een ‘levend’ document zijn waarin je als leerkracht kunt sturen en bijstellen. Door gebruik te maken van kwaliteitskaarten per vak of domein wordt onderwijs geboden vanuit hetzelfde uitgangspunt. De kwaliteitskaarten worden beschreven passend binnen visie van kansrijke combinatiegroepen.
De kwaliteitszorgcyclus is vastgelegd in de kwaliteitszorgkalender. Het document beschrijft welke acties worden gevraagd van een leerkracht om zo kwalitatief goed onderwijs te bieden. De intern begeleider stuurt op uitvoering van de kwaliteitszorgkalender. De KZK geeft richting en structuur binnen de school.
Tweejaarlijks worden er toetsweken ingepland (januari/februari en mei/juni). Tijdens deze toetsweken worden er Cito-toetsen gemaakt die de vorderingen van onze leerlingen op verschillende vakgebieden in kaart brengen. De Cito-toetsen worden geanalyseerd in een Trendanalyse. Deze analyse gebruiken we om onze onderwijskwaliteit te toetsen, bij te stellen en verbeterdoelen op te stellen. De trendanalyse wordt schoolbreed besproken. Gezamenlijke verantwoordelijkheid is een basis om de kwaliteitszorg op peil te houden.
Op onze school hanteren we de volgende tijdlijn:
Start schooljaar groep 7:
Tijdens eerste algemene informatieavond groep 7: voorlichting aan ouders over de advisering (hoe komt een advies tot stand), organisatie van het voortgezet onderwijs en uitleg stappen. Uitleg doorstroomtoets Ouders attenderen op open dagen voortgezet onderwijs. Doel: algemene oriëntatie en kennismaking verschillende VO scholen in regio.
Oktober tot januari groep 7:
Cito Lib E afname. Voorlopige adviezen worden ingevuld voor de groep 7 leerlingen (document en ParnasSys notitie: VO voorlopig en definitief advies) Bespreking met leerkracht-OC-directie
Eind juni/begin juli groep 7:
Eind juni/begin juli groep 7 Tijdens het rapportgesprek wordt het voorlopige advies besproken en vergeleken met de wens van ouders en leerling. De leerling is bij dit gesprek aanwezig. In de notitie wordt het voorlopige advies, de wens van leerling/ouder voor zowel advies als school en de reactie van de leerling en de ouders vastgelegd. Aandachtspunten bij vooraanmelders die doorstromen naar voortgezet onderwijs toelichten aan ouders. Ouders, leerling en leerkrachten (eventueel met OC’er)
Start schooljaar groep 8:
Tijdens eerste algemene informatieavond groep 8: Uitleg stappen voor groep 8. Uitleg doorstroomtoets Gericht op aanbieders in de regio: Pius X, Rythovius en Sondervick College. Ouders nogmaals attenderen op open dagen voortgezet onderwijs. Doel: bepalen VO school.
Eerste helft schooljaar groep 8 :
Gesprekken met ouders en het voortgezet onderwijs over leerlingen met vooraanmelding over speciale onderwijs- en ondersteuningsbehoeften door voortgezet onderwijs.
Oktober/november:
Afname B8 Cito Lib toetsen Bespreken voorlopige adviezen vanuit ingevulde document wat in juni is gemaakt. Die wordt aangevuld met bijgestelde voorlopige adviezen vanuit B8 toets
December:
De voorlopige adviezen en de uitkomst van de B8 toets wordt besproken met de ouders en de leerling.
Begin Februari:
Afnemen doorstroomtoets Uitslag doorstroomtoets voor 15 maart
Na uitslag doorstroomtoets worden de definitieve adviezen besproken die hoger uitvallen en aangepast in het OKR:
Definitieve adviezen worden besproken met leerkracht-OC waarbij de doorstroomtoets een hoger advies geeft. Bij een lager advies wordt geen aanpassing gemaakt.
Definitieve adviesgesprekken Tussen 15- 24 maart:Definitief adviesgesprek; bespreken inhoud onderwijskundig rapport en ouders geven meteen een akkoord en OKR wordt op definitief gezet. Onderwijskundig rapport wordt in een envelop meegegeven na de adviesgesprekken of bij het rapport.
Tussen 25 maart en 31 maart:
Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. Leerlingen die de overstap maken naar het voortgezet speciaal onderwijs (vso) kunnen zich al eerder met een voorlopig schooladvies aanmelden bij het vso.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Veiligheid valt onder vertrouwen. Vertrouwen in elkaar en op elkaar. We gebruiken een methodiek die alle facetten van vertrouwen weer kan geven. 'Fides' betekent 'vertrouwen'. Vertrouwen als kind, als jongere of als volwassene in jezelf. De Fides-methodiek wil via praktische en zichtbare manieren inzicht geven in jezelf en je omgeving. Om dit zichtbaar te maken is de methodiek o.a. gebaseerd op het gebruik maken van alledaagse 'symbolen'. Fides wordt situationeel ingezet. We spreken in de school dezelfde taal en gebruiken dezelfde symbolen. Dit zorgt voor eenheid en doorgaande lijn. Ook ouders worden betrokken bij Fides. De driehoek ouder-kind-school is essentieel om veiligheid te creëren voor eenieder. Jaarlijks vullen onze leerlingen een vragenlijst in waarin ze worden bevraagd op hun sociale veiligheid op onze school. Zo monitoren we de stand van zaken en kunnen we sturen op specifieke sociale aspecten. In ons Sociaal Veiligheidsplan wordt de veiligheid binnen onze school concreet uitgewerkt. Ook verkeersveiligheid rondom de school krijgt onze aandacht. Jaarlijks maken wij een activiteitenplan rondom verkeer om het Brabants VerkeerveiligheidsLabel toegekend te krijgen.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.