RK Basissch C v Leeuwen

H.A. Lorentzstraat 1 6961 XK Eerbeek

  • Schoolfoto van RK Basissch C v Leeuwen
  • Schoolfoto van RK Basissch C v Leeuwen
  • Schoolfoto van RK Basissch C v Leeuwen

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Kinderen maken vaak sprongen in hun ontwikkeling. Wij monitoren de schoolresultaten van onze leerlingen vanaf groep 1 t/m 8 via het leerlingvolgsysteem van Cito. Twee keer per jaar toetsen wij onze leerlingen op technisch lezen, begrijpend lezen, rekenen en spelling. Wij krijgen hierdoor een goed beeld van de mogelijkheden van onze leerlingen. In groep 8 nemen wij vanaf schooljaar 2023-2024 de doorstroomtoets af. Wij beschouwen deze toets nadrukkelijk als slechts een van de afgenomen toetsen van een groter geheel

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Binnen ons onderwijs speelt evalueren een belangrijke rol. Wij maken gebruik van diverse informatiebronnen, zoals observaties en methodegebonden toetsen. Daarnaast maken we op gezette tijden gebruik van methode-onafhankelijke toetsen (Cito leerlingvolgsysteem). De resultaten van deze toetsen kunt u ook vinden op de rapporten. Deze Cito-toetsen bieden enerzijds informatie over de effectiviteit van het geboden onderwijs, anderzijds worden de resultaten gebruikt om het onderwijs aan te passen. We gaan daarbij uit van hoge en realistische doelen om het maximale uit de kinderen te halen. De resultaten van deze toetsen worden besproken en worden omgezet naar acties in de groep en met de individuele leerling.

De C. van Leeuwen is transparant en open over de resultaten. Daarom vindt u informatie en cijfers over onze school op scholenopdekaart.nl. Op deze website kunt u onze school vergelijken met andere scholen en het landelijk gemiddelde.

Instroomgegevens

Wanneer een kind als 4-jarige (of op een later moment, bijvoorbeeld door een verhuizing) onze school binnenkomt, beschikken wij meestal over onvoldoende informatie. Wij kiezen er nadrukkelijk voor om met elke ouder een intakegesprek te voeren. We vragen ouders ook om het intakeformulier in te vullen. Doel hiervan is enerzijds meer kennis over de leerling te vergaren, anderzijds een optimaal uitgangspunt te creëren om goed te kunnen begeleiden.

Cito-tussenresultaten

Onze school heeft iedere leerling goed in beeld. Naast observaties en methodegebonden toetsen nemen wij vanaf groep 3 twee keer per schooljaar methode onafhankelijke toetsen af van Leerling in Beeld. De gegevens die deze toetsen opleveren analyseren wij en geeft ons inzicht wat al goed gaat, waar nog extra in geoefend moet worden en in de onderwijsbehoefte van elke leerling. Dit wordt geborgd in onze groepsoverzichten.


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Schooladvisering en voortgezet onderwijs 

Als alles verloopt zoals we verwachten, zullen de leerlingen na groep 8 hun schoolloopbaan voortzetten in het voortgezet onderwijs. In de loop van de laatste schooljaren zullen de leerlingen van de groepen (6), 7 en 8 op een aantal momenten een voorlopig schooladvies krijgen. De leerlingen van groep 8 ontvangen tussen 10 en 31 januari hun laatste voorlopige schooladvies. De adviezen zijn gebaseerd op observaties (zoals de ontwikkeling van het zelfstandig handelen, de motivatie, de werkhouding en de mate van zelfverantwoordelijkheid), cijfers, de scores van het leerlingvolgsysteem, de data uit methodegebonden toetsen en overleg met collega’s. Het advies wordt in overleg bepaald door de leerkrachten van de groepen 6, 7 en 8, de intern begeleider en de directeur. 

In de eerste twee weken van februari maken de leerlingen de Doorstroomtoets. Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de Doorstroomtoets. Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart hun definitieve schooladvies. Als een leerling de Doorstroomtoets beter maakt dan verwacht, wordt het doorstroomadvies bijgesteld naar boven. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school moet deze keuze dan motiveren. Soms maken leerlingen de toets minder goed dan verwacht. In dat geval mag de basisschool het schooladvies niet aanpassen. Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school van hun voorkeur.

In Eerbeek wordt jaarlijks in het najaar een onderwijsmarkt gehouden in samenwerking met alle Eerbeekse basisscholen. Deze onderwijsmarkt is voor de leerlingen uit groep 7 en 8 en hun ouders. De verschillende middelbare scholen uit de regio worden uitgenodigd om tijdens deze avond informatie te geven. Verder houden wij de leerlingen en hun ouders op de hoogte van open dagen van de VO-scholen in de omgeving.

Als een leerling zich ingeschreven heeft bij een school voor VO, volgt een afspraak tussen de leerkracht van groep 8 en de brugklascoördinator. Hiermee willen wij een bijdrage leveren aan een soepele overgang van PO naar VO.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij vinden het belangrijk dat de leerlingen op onze school zich veilig voelen op onze school. Als leerlingen zich veilig voelen, komen ze pas tot leren. Verder vinden wij het belangrijk dat leerlingen hoe ze om moeten gaan met een situatie waarin ze zich niet fijn voelen. De methodiek van de Kanjertraining helpt ons daarbij en geeft de leerlingen handvatten.

De kanjertraining:

Kanjertraining gaat over het bevorderen van onderling vertrouwen in groepen. Vertrouwen is de basis voor het creëren van rust in de klas. Hierdoor kunnen kinderen weer tot leren komen en leerkrachten aan lesgeven.

Wij vinden sociale veiligheid belangrijk en willen een prettig schoolklimaat voor kinderen stimuleren. De Kanjertraining bestaat uit een serie lessen met bijbehorende oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden (preventief) of te verbeteren (curatief). Kanjertraining is een gedegen lesmethodiek voor burgerschap en het aanleren van sociale vaardigheden. Kinderen leren zich op een positieve manier te handhaven in sociaal stressvolle omstandigheden.

Kanjertraining kenmerkt zich door een nauwe samenwerking van ouders met leerkrachten. Onder het motto: wat je meemaakt is interessant, vervelend of naar, maar hoe je ermee omgaat is belangrijker, dat vormt je. We creëren oplossingen waarmee je elkaar en de situatie recht doet. Oplossingen die in de toekomst houdbaar zijn.

Kernwoorden van de Kanjertraining zijn: vertrouwen, rust, wederzijds respect, sociale redzaamheid, ouderbetrokkenheid, burgerschap, gezond gedrag en duurzaamheid.

De C. van Leeuwenschool is sinds 2012 een volledig gecertificeerde Kanjerschool. Al onze leerkrachten zijn Kanjer gecertificeerd. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Respect
  • Rust en structuur

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Ieder kind heeft recht op goed onderwijs. De kwaliteit van ons onderwijs staat vanzelfsprekend altijd voorop. De Inspectie heeft onze school in 2013 beoordeeld en het basisarrangement toegekend. Dat houdt in dat de Inspectie vertrouwen heeft in de kwaliteit van het onderwijs op onze school, onze zorgplannen voor onze leerlingen en de wijze waarop sturing gegeven wordt aan het proces

Terug naar boven