RK Basissch C v Leeuwen

H.A. Lorentzstraat 1 6961 XK Eerbeek

  • Schoolfoto van RK Basissch C v Leeuwen
  • Schoolfoto van RK Basissch C v Leeuwen
  • Schoolfoto van RK Basissch C v Leeuwen

Het team

Toelichting van de school

Goed onderwijs begint bij goede en goedgemotiveerde leerkrachten. Leerkrachten die bereid zijn om van elkaar te leren. Jonge leerkrachten kunnen veel leren van oudere leerkrachten en andersom. Wij vinden het daarom belangrijk dat ons team bestaat uit leerkrachten van uiteenlopende leeftijd en als onderdeel van de Veluwse Onderwijsgroep investeren wij veel in professionalisme en stimuleren wij mobiliteit in relatie tot een gezonde ambitie.

Stagiairs

Bij ons op school geven wij o.a. studenten van de pabo de gelegenheid de praktische opdrachten van hun studie uit te voeren. Pabostudenten worden opgeleid tot leerkracht basisonderwijs. De student loopt een bepaalde periode mee met een leerkracht. De groepsleerkracht is verantwoordelijk voor wat er in de klas gebeurt. Vierdejaars studenten kunnen bij ons op school een LIO-stage doen. Na een inwerkperiode zal de student zelfstandig voor de klas staan. De student zal hierbij gecoacht worden door een leerkracht.

Wij bieden ook stageplaatsen aan mbo-studenten. Doorgaans volgen zij een opleiding voor onderwijsassistent.

Scholing

Een leven lang leren gaat zeker op voor mensen in het onderwijs. In een sterk veranderende maatschappij worden er ook steeds meer eisen gesteld aan het onderwijzend personeel. Bij- en nascholing zijn nodig om hieraan te voldoen. Scholing vindt deels plaats in teamverband tijdens studie(mid-)dagen. Op basis van een persoonlijk ontwikkelingsplan vindt er ook individuele scholing plaats. Leerkrachten kunnen kiezen uit een breed aanbod van onderwijs- en zorggerelateerde onderwerpen.

Beeldcoaching als kwaliteitsinstrument binnen de VOG

Op onze scholen proberen wij op tal van manieren onze kwaliteit te bewaken en te vergroten. Kwaliteit valt of staat met de vaardigheden van onze leerkrachten. Zij zijn de belangrijkste factor als het erom gaat onze doelen te bereiken. Om de kwaliteit van onze leerkrachten te kunnen vergroten en waarborgen, maken wij gebruik van didactische beeldcoaching. Het is een krachtig kwaliteitsinstrument. Maar wat is het en hoe zetten wij het in? Individuele trajecten De leerkracht kan zelf voor een coachingstraject kiezen of er één aangeboden krijgen. Een dergelijk traject is altijd individueel en werkt als volgt: De leerkracht geeft zijn/haar persoonlijke leervraag aan. Gericht daarop wordt een opname gemaakt. Vervolgens wordt die opname aan de hand van een vragenlijst geanalyseerd tijdens een nagesprek. Elke volgende opname wordt de leervraag herzien en verder uitgediept. Een traject bestaat uit twee tot zes opnames per leerkracht.

Teamtrajecten: Een andere werkvorm is het werken met meerdere leerkrachten tegelijk of met een heel schoolteam. Deze werkvorm is ideaal bij het implementeren en borgen van bijvoorbeeld een nieuwe methode op school of een nieuwe organisatievorm in de klas. Bij teamtrajecten wordt er een opname gemaakt bij een of meerdere leerkrachten in de klas. Tijdens een vergadering kan die opname bekeken en besproken worden. Dit gebeurt altijd volgens een vaste structuur. Met elkaar reflecteren op zo’n opname is zeer waardevol. Deze vorm van collegiale consultatie is weinig tijdrovend, maar zeer doeltreffend. Daarbij is het leuk om met elkaar naar onze dagelijkse bezigheden te kijken en daarvan te leren. Dichterbij onze eigen situatie kun je bijna niet komen. Uiteraard worden de opnames, waar soms ook leerlingen op staan, alleen intern gebruikt en na gebruik vernietigd.

Vakleerkrachten op deze school

Er zijn geen vakleerkrachten aanwezig op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Door deeltijdarbeid en arbeidsduurverkorting werken leerkrachten vaak minder dan vijf dagen per week. Er werkt een aantal leerkrachten parttime, vaak in een duobaan. Bij afwezigheid van een leerkracht proberen wij vervanging te vinden. Wij maken daarbij gebruik van een centrale Flexpool van de Veluwse Onderwijsgroep.

Indien er geen vervanging te realiseren is, kan het voorkomen dat wij groepen samen moeten voegen of leerlingen naar huis moeten sturen. Dit laatste proberen wij uiteraard zo veel mogelijk te beperken.


Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In de basis vormen wij groepen op basis van de leeftijd van onze leerlingen. Soms komt het voor dat groepen te groot worden voor een dergelijke indeling. In dat geval kiezen wij er soms voor om een combinatiegroep samen te stellen.

Burgerschap en integratie:

We besteden aandacht aan actief burgerschap door kinderen bewust te maken van de normen en waarden die richtinggevend zijn in ons leven; wat is in onze samenleving sociaal aanvaardbaar en wat niet? Tevens leven we in een samenleving met een grote diversiteit in bijvoorbeeld mensen, religies en cultuur.

De leerlingen leren hoofdzaken over geestelijke stromingen die in de Nederlandse multiculturele samenleving een belangrijke rol spelen en ze leren respectvol om te gaan met seksualiteit en (seksuele) diversiteit binnen de samenleving. We vinden het belangrijk dat eenieder de ander respecteert om wie hij is. De Europese grenzen zijn opengegaan; de wereld wordt steeds ‘groter’. Jonge kinderen groeien op tot wereldburger. Daarbij wordt de invloed van (sociale) media, waaronder het internet, steeds groter. We willen kinderen leren hier kritisch en selectief mee om te gaan.

Onze school probeert leerlingen een actieve houding mee te geven als het gaat om burgerschap. In de klas en op het schoolplein komt het kind in aanraking met gebeurtenissen die ook voorkomen in de samenleving. Wij oefenen daarom met de kinderen hoe zij kunnen omgaan met verschillende situaties, hoe zij zich bewust worden van hun gedrag en hoe zij vertrouwen in zichzelf krijgen.

Tijdens uitstapjes, projecten bijvoorbeeld bij de wereldoriëntatiemethode Blink Wereld geïntegreerd en excursies leren we kinderen aandacht te hebben voor andere culturen en staan we stil bij maatschappelijke thema’s.

De leerlingenraad biedt ook volop mogelijkheden aan kinderen om te leren hun mening te uiten en daarover met elkaar van gedachten te wisselen. Jaarlijks wordt er in de bovenbouw stil gestaan bij Paarse vrijdag en wordt het burgerschapsspel Terra Nova gespeeld. Terra Nova Minimaatschappij is een spel en discussietool om lastige maatschappelijke thema’s bespreekbaar te maken. Aan de hand van een verhaallijn op een onbewoond eiland discussiëren spelers over hun ideale samenleving. Tijdens hun avontuur worden ze uitgedaagd door morele dilemma’s. Ze verkennen wat voor hen ‘juist’ is en wat niet en nemen het heft in eigen handen om hier iets voor te organiseren.

ICT:

ICT is belangrijk in onze schoolontwikkeling. ICT is een hulpmiddel passend bij onze visie op leren. In die visie spelen zelfstandig werken, coöperatief leren, onderwijs op maat en een uitdagende leeromgeving een belangrijke rol. ICT is daarbij van grote waarde.

We werken in alle klassen met digitale schoolborden die o.a. ingezet worden als presentatiemiddel, onderwijsmiddel en informatiebron. Door de directe verbinding met internet en de speciale software bieden de digiborden veel mogelijkheden voor een uitdagende leeromgeving. In elk lokaal hebben we devices, zoals Chromebooks, laptops, en iPads. Alle devices hebben een aansluiting op het internet en zijn voorzien van een elektronische leeromgeving, waarbinnen elke leerling zijn/haar eigen omgeving heeft. Het gebruik van een device is in veel gevallen geïntegreerd in lesmethodes, projecten en spreekbeurten. Daarnaast speelt ICT een rol bij het bijhouden van gegevens van leerlingen in ons leerlingvolgsysteem en kwaliteitszorgsysteem.

Snappet tablet

In de groepen 5 t/m 8 wordt er gewerkt met tablets van Snappet. Deze tablets krijgen de kinderen in bruikleen. Wij hanteren de volgende afspraken en regels bij het gebruik van de tablet:

  • Alle kinderen krijgen vanaf groep 5 een tablet in bruikleen.
  • De tablet is bedoeld om op school mee te werken en gaat dus niet mee naar huis.
  • Wanneer een tablet kapot gaat, ruilt de school deze kosteloos om voor een andere tablet.
  • Voor de tablets heeft de school een borg betaald van € 150,--. Wanneer een kind de tablet expres kapot maakt, of de tablet gaat kapot door onzorgvuldig handelen van het kind, zal deze borg op de ouders verhaald worden.
  • Om de tablets zit een beschermhoes. Wanneer een kind deze beschermhoes expres kapot maakt of de beschermhoes gaat kapot door onzorgvuldig handelen van het kind zullen ook deze kosten op de ouders worden verhaald (€ 10,--).
  • De tablets gaan aan het eind van het schooljaar met het kind mee naar het volgende schooljaar.
  • Na groep 8 worden de tablets weer ingeleverd.

Zie voor meer informatie over Snappet: www.snappet.org 

Een eigen laptop voor leerlingen van groep 4

Binnen het primair onderwijs komt steeds meer digitaal leermateriaal beschikbaar en zien we al langere tijd dat er steeds meer behoefte is aan apparaten. Omdat we als organisatie gelijke mogelijkheden voor alle leerlingen nastreven ontvangen daarom alle leerlingen uit groep 4 van de Veluwse Onderwijsgroep een eigen laptop. Met het verhogen van het aantal beschikbare apparaten bieden we onze leerlingen de mogelijkheid om wanneer nodig hun device te gebruiken en zijn we steeds minder afhankelijk van de onderlinge verdeling van de beschikbare apparaten over alle leerlingen. Zo groeien we de komende jaren toe naar een eigen laptop voor alle leerlingen vanaf groep 4. Leerlingen krijgt het device van de school, u hoeft hier als ouder niet voor te betalen. Wel vragen we u om (samen met uw kind) een bruikleenovereenkomst te ondertekenen waarin richtlijnen staan rondom gebruik van software en hoe we omgaan met eventuele schade aan het apparaat. Samen met de laptop ontvangen de leerlingen ook een setje oortjes dat gebruikt kan worden.  

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In groep 1/2 wordt er gewerkt in thema's aan de hand van de themaplannen. Gedurende de thema's komen spelenderwijs op basis van doelen alle vakgebieden aan bod.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In iedere groep wordt ruim 50% van de tijd aandacht besteed aan de kernvakken: taal, lezen en rekenen. Deze vakken worden vooral gegeven in de ochtenden. 's Middags is er ruimte voor creatieve vakken, wereldoriëntatie en de overige vakken. Daarnaast wordt er twee keer in de week gegymd. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Met passend onderwijs streven we naar een positieve en optimale ontwikkeling van alle kinderen. Naast een positief schoolklimaat en een goede onderwijskwaliteit zetten we in op opbrengstgericht werken in de school. We signaleren tijden onderwijsbehoeften en werken samen met ouders. Ouders zien we als ervaringsdeskundigen en partner. Hun ervaringen, vragen en verwachtingen nemen we serieus. 

Passend onderwijs (PO)

Elk kind heeft recht op PO. De overheid wil dat zoveel mogelijk kinderen naar een reguliere school kunnen gaan. Kinderen die het echt nodig hebben kunnen naar het speciaal basisonderwijs (SBO) of het speciaal onderwijs (SO). Onze school werkt samen met andere (SBO/SO) scholen in de regio zodat we samen alle leerlingen PO kunnen geven. Alle scholen hebben zorgplicht, scholen moeten elk kind een passende onderwijsplek bieden. In eerste instantie op de school waar u uw kind aanmeldt, eventueel met extra ondersteuning en anders op een andere school in het regulier of S(B)O, die de juiste ondersteuning kan bieden. Wanneer extra ondersteuning aan de orde is, zal de leerkracht dit altijd met u als ouder overleggen. Tevens wordt dit besproken met de intern begeleider (IB-er). Vervolgens kan een overleg gepland worden met de onderwijscoach en een orthopedagoog vanuit ons samenwerkingsverband IJssel Berkel. In ons schoolondersteuningsplan (SOP) hebben wij omschreven welke extra ondersteuning wij aanbieden. Dit SOP is te vinden op onze website. Meer informatie: www.ijsselberkel.nl D.m.v. PO willen wij meer rekening kunnen houden met de verschillen tussen kinderen. Op het moment dat er speciale zorg rondom een kind is, worden er gesprekken gevoerd volgens handelingsgerichte procesdiagnostiek, er worden kansen en belemmeringen in kaart gebracht om voor een kind tot passend handelen te komen. Ouders zijn hierbij altijd gesprekspartner.

De ontwikkeling van de leerling

Vanaf groep 3 houden wij de ontwikkeling bij via methodegebonden en LVStoetsen. Twee keer per jaar worden kinderen getoetst op taal, lezen en rekenen. Resultaten worden digitaal vastgelegd in het leerlingvolgsysteem (LVS), zodat een goed overzicht van de voortgang van de leerling ontstaat. Daarnaast worden de resultaten van de individuele kinderen vergeleken met het gemiddelde van de groep. Het LVS gebruiken wij ook in onze kwaliteitszorg. Van ieder kind wordt een leerlingendossier bijgehouden. Hierin staan o.a. gegevens van het aanmeldingsformulier, de toets- en rapportgegevens, gegevens over onderzoeken en verslagen van gesprekken met ouders. De leerkracht beheert de leerlingendossiers. Regelmatig bespreken alle leerkrachten met de IB-er de vorderingen van de groep. Op basis van deze besprekingen wordt besloten welke leerlingen op welke wijze extra aandacht nodig hebben. Ouders worden hiervan altijd op de hoogte gebracht.

Doorgaans kunnen kinderen zich in acht jaar de leerstof eigen maken. Niet ieder kind ontwikkelt zich hetzelfde, daarom kan dit ook korter of langer duren. Wij spreken dan over een groepsverlenging of -versnelling. Er wordt gekeken naar de behoefte van het kind. Ons streven is dat ieder kind een ononderbroken ontwikkeling doormaakt. We vinden het belangrijk om inzichtelijk te maken op basis van welke criteria een besluit tot het vertraagd of versneld doorlopen van de basisschool is genomen. Daartoe is het protocol Versnellen en vertragen opgesteld. Dit protocol is op aanvraag beschikbaar ter inzage.   

Leerlingenzorg door externen onder schooltijd

In toenemende mate worden we geconfronteerd dat ouder(s)/verzorger(s) op eigen initiatief en/of voor eigen rekening externe hulp inschakelen om extra zorg voor hun kinderen te organiseren. Daarom is er een regeling vastgesteld voor alle scholen behorend tot de VOG, getiteld 'Leerlingenzorg door externen onder schooltijd'. U vindt deze regeling op de website van de school. Het bevoegd gezag staat in beginsel afwijzend tegenover externe hulp onder schooltijd, zowel in als buiten de school. Indien er sprake is van een medische indicatie of indien er door het ondersteuningsteam van de basisschool kan worden aangetoond dat de te verlenen hulp een onmisbare schakel is in het ondersteuningsproces, kan hierop een uitzondering worden gemaakt. De school is niet aansprakelijk voor de, door dit verzuim, gemiste lessen. Deze lessen worden in principe niet ingehaald. Uiteindelijk beslist de directeur voor iedere aanvraag afzonderlijk of de school wel of geen medewerking verleent. De directeur maakt hierbij een afweging tussen het belang voor de leerling en de organisatorische en eventueel taakverzwarende elementen voor de school en haar medewerkers. Indien de school haar medewerking verleent, zullen er goede afspraken gemaakt dienen te worden over frequentie, tijdsduur en wijze van terugkoppeling naar de school.

Verwijsindex en meldcode

Sommige kinderen hebben extra hulp nodig. Om hen goed te helpen, is een soepele samenwerking nodig tussen alle leerkrachten, hulpverleners en instanties. De Verwijsindex Gelderland zorgt daarvoor. De Verwijsindex is een systeem waarin hulpverleners en andere professionals de persoonsgegevens registreren van jongeren (tot 23 jaar) waarover zij zich zorgen maken. Deze registratie bevat geen inhoudelijke informatie. Met het afgeven van een signaal in de verwijsindex, wordt het netwerk rondom een kind in beeld gebracht. Het zorgt ervoor dat de hulpverleners elkaar snel weten te vinden. Meer informatie: http://www.multisignaal.nl/gelderland-foodvalley/.  

Meerbegaafdheid

Wanneer kinderen aan de ‘bovenkant’ uitvallen, krijgen zij in de eigen groep lesstof aangeboden ter verbreding of verdieping. Het kan ook zijn dat een leerling nog iets meer of juist iets anders nodig heeft, zoals omgang met ontwikkelingsgelijken, leren omgaan met faalangst, leren leren of samenwerken. In dat geval kan een leerling voor één of meerdere periodes aangemeld worden voor de Eurekagroep, bestaande uit leerlingen van zowel onze school als van De Poort uit Loenen en Pancratius uit Brummen. Onze visie is elk kind passend onderwijs te bieden. Hier vallen ook (hoog)begaafde kinderen onder. We noemen dit ook wel ‘cognitief getalenteerde leerlingen’. Deze kinderen denken en leren op een andere wijze dan hun leeftijdgenootjes, wat vraagt om een andere manier van begeleiden. Bij PO staat centraal dat het lesaanbod aansluit bij de mogelijkheden van iedere leerling. Alle leerlingen ervaren het onderwijs als uitdagend en leerzaam, ook kinderen die meer aankunnen. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De school heeft de ambitie om naast de rekenspecialist ook een leerkracht op te leiden tot taalspecialist.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Op de C. van Leeuwen bieden we voor- en naschoolse opvang aan, in samenwerking met kinderopvangorganisatie De Wigwam. Zie ook http://www.koo-dewigwam.nl

Kinderopvangorganisatie De Wigwam is gehuisvest in hetzelfde pand als de C. van Leeuwenschool en verzorgt buitenschoolse opvang (bso) en kinderdagverblijf (kdv). Op deze manier bieden zij een compleet pakket aan voor kinderen van 0-13 jaar. Alle vormen van opvang worden door De Wigwam aangeboden aan de H.A. Lorentzstraat 1. School en opvang onder één dak dus!

Voor- en buitenschoolse opvang (VSO/BSO)

De voorschoolse opvang (VSO) wordt bij ons op school geregeld door kinderopvangorganisatie De Wigwam, onder de naam 'De Bizons'. Kinderen kunnen vanaf 07.30 uur terecht bij de voorschoolse opvang. Voor meer informatie en aanmeldmogelijkheden zie de website van KOO de Wigwam.

Na schooltijd en in de vakanties kunnen leerlingen van 4 tot 13 jaar in ons eigen schoolgebouw terecht bij BSO De Bizons. De BSO wordt gefaciliteerd door kinderopvangorganisatie De Wigwam. Wij vinden het belangrijk dat op de BSO een gemoedelijke, warme en huiselijke sfeer heerst en er veel uitdaging is voor kinderen in alle leeftijdsgroepen. Door het complete dagprogramma en de goede leidsters maakt onze BSO een groot verschil met andere organisaties.

De BSO biedt dus niet alleen opvang aan in de schoolweken maar ook in de schoolvakanties, waarbij de kinderen deel kunnen nemen aan een uitdagend activiteitenprogramma! Kijk voor meer informatie en inschrijfmogelijkheden op de website van De Wigwam.

Kinderdagverblijf

Met ingang van augustus 2016 is kinderopvangorganisatie (k.o.o.) De Wigwam gestart met een kinderdagverblijf in Eerbeek. Uw kind kan vanaf 10 weken oud terecht bij ons inpandige kinderdagverblijf. Bij kinderopvangorganisatie De Wigwam kunnen kinderen, zowel binnen als buiten, lekker spelen, ontdekken en hun fantasie gebruiken. We vinden het belangrijk dat kinderen het bij ons naar hun zin hebben. Omdat kinderen zich veilig en vertrouwd moeten voelen, werken we met vaste leidsters op vaste dagen. Bovendien is er structuur en regelmaat in de dagindeling van uw kind. De kinderen eten, spelen en slapen op vaste tijden en er zijn duidelijke regels over wat wel en niet mag.

De Wigwam is een kleinschalige organisatie en bestaat uit drie locaties. Wij vinden het belangrijk dat op al onze groepen een gemoedelijke, warme en huiselijke sfeer heerst en er veel uitdaging is voor alle kinderen in alle leeftijdsgroepen. Wij houden van de natuur en zitten op de Veluwe in een prachtig bosrijk gebied. Geregeld maken we dan ook een uitstapje met onze mooie bolderkar of elektrische bakfiets naar de hertjes, zorg- of kinderboerderij, het bos of de speeltuin. Met de kinderen van de bso maken we ook uitstapjes buiten de drie locaties. De organisatie zit zowel in Loenen als Eerbeek op één locatie, alles is dus handig onder één dak geregeld.

Maakt u gerust een afspraak voor een kennismakingsgesprek en een rondleiding in ons kinderdagverblijf of onze bso en ervaar de prettige sfeer. Door het complete dagprogramma en de goede leidsters maken wij een groot verschil met andere organisaties. De goede doorgaande lijn van ons kinderdagverblijf naar de basisschool wordt geprezen door scholen uit de buurt. Wij krijgen complimenten van scholen over hoe goed onze kinderen functioneren binnen de groep zodra ze naar de basisschool gaan. Daar zijn wij best trots op!

Dagelijks zijn we vanaf 7.30 uur open. Tot 9.00 uur staat voor de ouders de koffie/thee klaar in ons kinderdagverblijf. U kunt zo rustig afscheid nemen van uw kind. Wilt u bij de bso nog een kopje koffie drinken voordat u gaat werken, dan neemt u een kopje 'coffee to go' mee. Handig en lekker voor onderweg! Voor meer informatie en aanmelden kunt u terecht op de website van k.o.o. De Wigwam.

Terug naar boven