OBS Ter Borch

Borchsingel 41 9766 PP Eelderwolde

Schoolfoto van OBS Ter Borch

In het kort

Toelichting van de school

Welkom op de site VenstersPO van obs Ter Borch in Eelderwolde.

Met een enthousiast team staan we samen sterk om kinderen in een veilige omgeving te inspireren tot leren met plezier! Onze activiteiten richten zich op het aanbieden van kwalitatief goed en passend onderwijs in een sfeer van wederzijds respect, waardering en verdraagzaamheid.

Mocht u na het lezen van alle informatie geïnteresseerd zijn in een rondleiding op onze school, dan kunt u hiervoor een afspraak maken met de directie. Stuur een mail naar [email protected] en we plannen een afspraak met u in. Veel kijk en leesplezier!

Hartelijke groet,

Tjibbe Jan Werksma, directeur 

Missie en visie

Kenmerken van de school

  • Veiligheid en vertrouwen
  • Duidelijkheid
  • Betrokkenheid
  • Ontwikkeling
  • Eigenaarschap

Hoeveel leerlingen zitten op deze school?

Toelichting van de school

Voedingsgebied

Onze school staat in de wijk Ter Borch in Eelderwolde. Was het voedingsgebied voor de school aanvankelijk vooral de directe omgeving van de school (wijk Ter Borch in Eelderwolde), de afgelopen jaren zien we dat het voedingsgebied groter wordt. Onze leerlingen komen in toenemende mate uit de aanpalende wijken van de stad Groningen (Piccardthof, Hoornse Wijk, Wijert Zuid). 



Aantal leerlingen

Jaarlijks gaan er tussen de 470 en 520 leerlingen naar onze school. We starten het schooljaar altijd met een lager aantal leerlingen dan aan het eind van het schooljaar. Gedurende het schooljaar stromen er kinderen in, met name kleuters, maar ook met enige regelmaat kinderen die vanwege verhuizing als zij-instromer naar onze school komen. Onze leerlingen worden in schooljaar 24/25 verdeeld over 20 groepen. We hebben vijf groepen 1/2, twee groepen 3, twee groepen 4, drie groepen 5, twee groepen 6, drie groepen 7 en drie groepen 8. Er is een licht dalende tendens zichtbaar in het leerlingenaantal. De 'rek' is enigszins uit de nieuwbouwwijk in de omgeving. 



Samenstelling groepen

Onze school gaat uit van een leerstofjaarklassensysteem. In de onderbouw (kleuters) worden er heterogene klassen gevormd, op deze wijze kunnen we o.a. de instroom van nieuwe leerlingen beter verdelen. Bij alle jaargroepen is er sprake van parallelklassen. Bij de overgang van groep 2 naar groep 3 wordt er gekeken naar een aantal criteria: verdeling jongens/meisjes, zorgbehoefte, vriendjes/vriendinnetjes. Afhankelijk van de aantallen leerlingen worden er twee of drie groepen 3 gevormd. Er wordt door ons geen officiële maximale grootte van een klas gehanteerd. 



De voorkeur op onze school gaat uit naar het samenstellen van homogene groepen vanaf groep 3, maar dit is niet 'in beton gegoten'. Het kan noodzakelijk of wenselijk zijn (al naar gelang de situatie) om tóch een combinatiegroep samen te stellen als het leerlingenaantal en de beschikbare formatie daar aanleiding toe geeft (bv. een groep 3/4, 4/5 of 6/7). Jaarlijks bespreekt de schoolleiding met de MR hoeveel groepen er geformeerd kunnen worden. Samen wordt dan gekeken naar de meest passende groepsverdeling.  



Leerlingenpopulatie

Onze school wordt 'gewogen' aan de hand van een vijftal criteria vanuit het Centraal Bureau van de Statistiek (CBS). Op deze manier wordt de schoolzwaarte van elke basisschool in Nederland bepaald, op een schaal tussen de 20 en 40. Onze school komt uit op een schoolzwaarte van 20,4. Dit betekent dat wij in het schoolzwaartecohort 20-21 zitten, waarbij er dus een hoge uitstroom qua referentieniveaus van onze leerlingen wordt verwacht. Dit is conform onze eigen bevindingen en ervaringen. Voor meer informatie over referentieniveaus verwijzen we naar het hoofdstuk 'resultaten Eindtoets'.



Op obs Ter Borch hebben we in verhouding veel leerlingen die 'makkelijker' kunnen leren. Dat vraagt om een juiste aanpak, maar ook kennis van differentiëren, compacten en verrijken van de lesstof. Onze specialist meer- en hoogbegaafdheid ondersteunt onze leerkrachten om een goede afstemming te realiseren op dit gebied, waarbij klassenmanagement en effectieve instructie zeer belangrijk zijn.



Dat van onze school hoge opbrengsten worden verwacht (en waar we zelf ook naar streven), betekent niet dat alle leerlingen even makkelijk tot leren komen. Door analyse van toetsgegevens en gerichte ondersteuning vanuit de leerkracht en/ of onderwijsassistent, sluiten we aan bij ieders ontwikkeling en realiseren we een passende ondersteuning. Ook de resultaten op sociaal-emotioneel niveau vinden we belangrijk, want alleen vanuit 'veiligheid en vertrouwen' komen kinderen tot ontwikkeling.  


Weergave aantal leerlingen

Leerlingen
476
Landelijk gemiddelde
212

Bron

Verdeling naar leerjaar en leeftijd

Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.

Weergave Aantal leerlingen, verdeling naar leerjaar en leeftijd

Bron

Schooltijden en opvang

Bij schooltijden en opvang wordt getoond hoe de school de schooldag inricht. Zichtbaar is welk rooster de school hanteert en welke vrije dagen en vakanties er zijn. Daarnaast is te zien of er voor- of naschoolse opvang is georganiseerd en zo ja, hoe en waar dat geregeld is.

Veelgestelde vragen

Weergave Schooltijden en opvang

Handige informatie

Waar wonen de leerlingen van deze school?

Bron

Sociale veiligheid op deze school

Toelichting van de school

Schoolafspraken

Met alle partners binnen MFA Borchkwartier hebben we een zestal hoofdregels afgesproken, die regelmatig onder de aandacht worden gebracht en in het hele gebouw zichtbaar zijn opgehangen. De regels zijn positief gesteld en geven aan wat we van elkaar verwachten. De regels zijn: 




  • Iedereen is anders en hoort erbij

  • Samen spelen, samen delen, dat gaat niet zo snel vervelen

  • Pesten doet pijn, laten we aardig zijn

  • Als je iets wilt, vraag het dan

  • Binnen is het wandelgebied en buiten hoeft dat lekker niet

  • Laten we het samen netjes houden 



In alle groepen hanteren we daarnaast de uitgangspunten van de Kanjermethode: 




  • We vertrouwen elkaar 

  • We helpen elkaar

  • Niemand speelt de baas 

  • Niemand lacht uit 

  • Niemand blijft zielig 



Afspraken voor op het plein  

Alle leerkrachten hebben de verantwoordelijkheid voor een goede sfeer op het plein. Er wordt daarom gezamenlijk “pleinwacht” gelopen. Het betekent dat er leerkrachten in de ochtendpauzes op het plein staan. In het geval dat een leerkracht in de pauzes met een kind naar binnen moet (om welke reden dan ook) neemt de collega die ook op het plein staat het toezicht over.  



Afspraken mobiele telefoons en smartwatches

Vanaf het schooljaar 2024-2025 is het gebruik van mobiele telefoons niet meer toegestaan op basisscholen en het (voortgezet) speciaal (basis) onderwijs (bron: Rijksoverheid). 



Met ingang van het nieuwe schooljaar mogen leerlingen bij ons op school daarom tussen 8.20 uur en 15.00 uur geen mobiele telefoon en/ of smartwatch gebruiken zodra ze op school komen waarmee ze kunnen bellen, appen of social media kunnen gebruiken. We rekenen hiertoe het hele Borchkwartier (waaronder onze school, binnenruimte, gymzaal en kleedkamers) en de twee schoolpleinen. Wanneer een leerling zijn/haar telefoon en/of smartwatch gebruikt, wordt het device ingenomen op het moment dat een medewerker het onjuiste gebruik van de telefoon of smartwatch heeft geconstateerd. Op de eerstvolgende werkdag zal de telefoon of smartwacht teruggegeven worden aan de betreffende leerling. 



Een telefoons en/of smartwatch die toch door een leerling wordt meegenomen naar school staat 'uit' en wordt opgeborgen buiten de klas (in eigen tas) of in de opbergzak die in de klas aanwezig is. Het meenemen van een telefoon of smartwatch is op eigen risico.



Alleen bij educatief gebruik waarbij een telefoon noodzakelijk is, zoals mediawijsheid, is het toegestaan om de telefoon te gebruiken o.l.v. de leerkracht. Leerlingen die om medische redenen een telefoon of smartwatch nodig hebben, krijgen vrijstelling voor het gebruik ervan. Ouders vragen de vrijstelling per mail aan bij de directie.



Veiligheidsbeleid

Kinderen, ouders en personeel moeten in een veilige omgeving kunnen werken en leren. De school heeft hiervoor een veiligheidsplan opgesteld. Hierin wordt beschreven welke afspraken zijn gemaakt om de fysieke en sociale veiligheid op school te garanderen, om onveilige situaties te voorkomen en hoe te handelen bij een (pest)incident. Denk bij fysieke veiligheid bijvoorbeeld aan hygiëne, veilige speeltoestellen en ontruiming van de school bij een calamiteit. Sociale veiligheid gaat over privacy, omgangsvormen, het voorkomen van pesten, seksuele intimidatie, geweld of discriminatie.   



Het veiligheidsplan is opgesteld met instemming van de GMR en op schoolniveau verder uitgewerkt met instemming van de MR. Onderliggende protocollen zijn te vinden op www.stichtingbaasis.nl en/of op onze schoolwebsite. Ieder jaar evalueren wij het veiligheidsplan en nemen we actie als we vinden dat dit nodig is. Deze evaluatie bespreken wij ook met de MR. 



Time-out, schorsen en verwijderen

Voor iedereen binnen onze school en Stichting Baasis moet duidelijk zijn hoe wordt omgegaan met een time out, schorsen en verwijderen. Daarvoor is een protocol opgesteld dat te lezen is op onze website. Het protocol treedt in werking wanneer er sprake is van ernstig ongewenst gedrag door een leerling, waarbij psychische en/of lichamelijk letsel aan derden is toegebracht. Hieronder een samenvatting van de maatregelen die er door de schoolleiding en/of het bevoegd gezag genomen kunnen als ordemaatregel. De twee eerstgenoemde maatregelen dienen als waarschuwende ordemaatregel met het doel om verdere escalatie of gevaarlijke situaties te voorkomen in de toekomst. De derde maatregel moet genomen worden indien een veilige omgeving/ situatie voor anderen (leerlingen en/of medewerkers) niet meer kan worden gewaarborgd.   



Time-out

Een ernstig incident veroorzaakt door een leerling, leidt tot een time-out met onmiddellijke ingang. De leerling wordt voor de rest van de schooldag de toegang tot school ontzegd door de schoolleiding. 



Schorsen

De Wet Primair Onderwijs beschrijft schorsen in artikel 40c, lid 1 en 2 en 3. Het bevoegd gezag (bestuurder) kan met opgave van redenen een leerling voor een periode van ten hoogste vijf dagen schorsen. Het besluit tot schorsing moet schriftelijk aan de ouders worden bekendgemaakt. Het bevoegd gezag (directeur van de school) moet de inspectie van een schorsing op de hoogte stellen wanneer dit een periode van langer dan één dag betreft, schriftelijk en met opgave van redenen.



Verwijderen

Verwijderen wordt beschreven in de Wet Primair Onderwijs in artikel 40 lid 11. Voordat wordt besloten tot verwijdering hoort het bevoegd gezag (bestuur en directeur van de school) de betrokken groepsleerkracht. Definitieve verwijdering van een leerling kan alleen plaatsvinden wanneer een andere school bereid is de leerling toe te laten. Dit kan een school voor regulier basisonderwijs zijn, een school voor s(b)o, een school voor v(s)o.


Terug naar boven