Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>alle basisscholen</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/00b49709-bc09-4503-9945-fe4292ce5dd7" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.
Bij schooltijden en opvang wordt getoond hoe de school de schooldag inricht. Zichtbaar is welk rooster de school hanteert en welke vrije dagen en vakanties er zijn. Daarnaast is te zien of er voor- of naschoolse opvang is georganiseerd en zo ja, hoe en waar dat geregeld is.
Schoolafspraken
Met alle partners binnen MFA Borchkwartier hebben we een zestal hoofdregels afgesproken, die regelmatig onder de aandacht worden gebracht en in het hele gebouw zichtbaar zijn opgehangen. De regels zijn positief gesteld en geven aan wat we van elkaar verwachten. De regels zijn:
- Iedereen is anders en hoort erbij
- Samen spelen, samen delen, dat gaat niet zo snel vervelen
- Pesten doet pijn, laten we aardig zijn
- Als je iets wilt, vraag het dan
- Binnen is het wandelgebied en buiten hoeft dat lekker niet
- Laten we het samen netjes houden
In alle groepen hanteren we daarnaast de uitgangspunten van de Kanjermethode:
- We vertrouwen elkaar
- We helpen elkaar
- Niemand speelt de baas
- Niemand lacht uit
- Niemand blijft zielig
Afspraken voor op het plein
Alle leerkrachten hebben de verantwoordelijkheid voor een goede sfeer op het plein. Er wordt daarom gezamenlijk “pleinwacht” gelopen. Het betekent dat er leerkrachten in de ochtendpauzes op het plein staan. In het geval dat een leerkracht in de pauzes met een kind naar binnen moet (om welke reden dan ook) neemt de collega die ook op het plein staat het toezicht over.Afspraken mobiele telefoons en smartwatches
Onder schooltijd (08.20-15.00 uur) moeten mobiele telefoons van kinderen uit staan, tenzij de leerkracht in een duidelijke communicatie naar kinderen en ouders toe laat weten gebruik te willen maken van mobiele telefoons als onderwijsinstrument. Het eventuele gebruik vindt uitsluitend les-gerelateerd plaats en in de klas (dus niet op de gangen).Aanleiding: steeds jonger en steeds vaker komen kinderen met een mobiele telefoon naar school. Veel ouders vinden het een prettig gevoel dat hun kind naar huis kan bellen, als hij of zij om verschillende redenen, niet gelijk uit school naar huis komt. Ook bij een kapotte fiets of andere problemen kan er gebeld worden. Telefoons en speciale horloges hebben tegenwoordig de mogelijkheid om foto’s, video’s en geluidsopnamen te maken, maar is het niet de bedoeling dat dit op het schoolterrein gebeurt. Daarnaast willen we graag dat leerlingen op onze school met elkaar praten en spelen, in plaats van naar elkaar te Snappen of WhatsAppen. Omdat mobiele telefoons, naast bellen, vele mogelijkheden hebben, is het noodzakelijk en gewenst om het gebruik hiervan in MFA Borchkwartier te reguleren.
Veiligheidsbeleid
Kinderen, ouders en personeel moeten in een veilige omgeving kunnen werken en leren. De school heeft hiervoor een veiligheidsplan opgesteld. Hierin wordt beschreven welke afspraken zijn gemaakt om de fysieke en sociale veiligheid op school te garanderen, om onveilige situaties te voorkomen en hoe te handelen bij een (pest)incident. Denk bij fysieke veiligheid bijvoorbeeld aan hygiëne, veilige speeltoestellen en ontruiming van de school bij een calamiteit. Sociale veiligheid gaat over privacy, omgangsvormen, het voorkomen van pesten, seksuele intimidatie, geweld of discriminatie.Het veiligheidsplan is opgesteld met instemming van de GMR en op schoolniveau verder uitgewerkt met instemming van de MR. Onderliggende protocollen zijn te vinden op www.stichtingbaasis.nl en/of op onze schoolwebsite. Ieder jaar evalueren wij het veiligheidsplan en nemen we actie als we vinden dat dit nodig is. Deze evaluatie bespreken wij ook met de MR.
Time-out, schorsen en verwijderen
Voor iedereen binnen onze school en Stichting Baasis moet duidelijk zijn hoe wordt omgegaan met een time out, schorsen en verwijderen. Daarvoor is een protocol opgesteld dat te lezen is op onze website. Het protocol treedt in werking wanneer er sprake is van ernstig ongewenst gedrag door een leerling, waarbij psychische en/of lichamelijk letsel aan derden is toegebracht. Hieronder een samenvatting van de maatregelen die er door de schoolleiding en/of het bevoegd gezag genomen kunnen als ordemaatregel. De twee eerstgenoemde maatregelen dienen als waarschuwende ordemaatregel met het doel om verdere escalatie of gevaarlijke situaties te voorkomen in de toekomst. De derde maatregel moet genomen worden indien een veilige omgeving/ situatie voor anderen (leerlingen en/of medewerkers) niet meer kan worden gewaarborgd.Time-out
Een ernstig incident veroorzaakt door een leerling, leidt tot een time-out met onmiddellijke ingang. De leerling wordt voor de rest van de schooldag de toegang tot school ontzegd door de schoolleiding.Schorsen
De Wet Primair Onderwijs beschrijft schorsen in artikel 40c, lid 1 en 2 en 3. Het bevoegd gezag (bestuurder) kan met opgave van redenen een leerling voor een periode van ten hoogste vijf dagen schorsen. Het besluit tot schorsing moet schriftelijk aan de ouders worden bekendgemaakt. Het bevoegd gezag (directeur van de school) moet de inspectie van een schorsing op de hoogte stellen wanneer dit een periode van langer dan één dag betreft, schriftelijk en met opgave van redenen.Verwijderen
Verwijderen wordt beschreven in de Wet Primair Onderwijs in artikel 40 lid 11. Voordat wordt besloten tot verwijdering hoort het bevoegd gezag (bestuur en directeur van de school) de betrokken groepsleerkracht. Definitieve verwijdering van een leerling kan alleen plaatsvinden wanneer een andere school bereid is de leerling toe te laten. Dit kan een school voor regulier basisonderwijs zijn, een school voor s(b)o, een school voor v(s)o.