Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>alle basisscholen</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635156" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.
Bij schooltijden en opvang wordt getoond hoe de school de schooldag inricht. Zichtbaar is welk rooster de school hanteert en welke vrije dagen en vakanties er zijn. Daarnaast is te zien of er voor- of naschoolse opvang is georganiseerd en zo ja, hoe en waar dat geregeld is.
Schoolafspraken
Met alle partners binnen MFA Borchkwartier hebben we een zestal hoofdregels afgesproken, die regelmatig onder de aandacht worden gebracht en in het hele gebouw zichtbaar zijn opgehangen. De regels zijn positief gesteld en geven aan wat we van elkaar verwachten. De regels zijn:
- Iedereen is anders en hoort erbij
- Samen spelen, samen delen, dat gaat niet zo snel vervelen
- Pesten doet pijn, laten we aardig zijn
- Als je iets wilt, vraag het dan
- Binnen is het wandelgebied en buiten hoeft dat lekker niet
- Laten we het samen netjes houden
In alle groepen hanteren we daarnaast de uitgangspunten van de Kanjermethode:
- We vertrouwen elkaar
- We helpen elkaar
- Niemand speelt de baas
- Niemand lacht uit
- Niemand blijft zielig
Afspraken voor op het plein
Alle leerkrachten hebben de verantwoordelijkheid voor een goede sfeer op het plein. Er wordt daarom gezamenlijk “pleinwacht” gelopen. Het betekent dat er leerkrachten in de ochtendpauzes op het plein staan. In het geval dat een leerkracht in de pauzes met een kind naar binnen moet (om welke reden dan ook) neemt de collega die ook op het plein staat het toezicht over.Afspraken mobiele telefoons en smartwatches
Vanaf het schooljaar 2024-2025 is het gebruik van mobiele telefoons niet meer toegestaan op basisscholen en het (voortgezet) speciaal (basis) onderwijs (bron: Rijksoverheid).Met ingang van het nieuwe schooljaar mogen leerlingen bij ons op school daarom tussen 8.20 uur en 15.00 uur geen mobiele telefoon en/ of smartwatch gebruiken zodra ze op school komen waarmee ze kunnen bellen, appen of social media kunnen gebruiken. We rekenen hiertoe het hele Borchkwartier (waaronder onze school, binnenruimte, gymzaal en kleedkamers) en de twee schoolpleinen. Wanneer een leerling zijn/haar telefoon en/of smartwatch gebruikt, wordt het device ingenomen op het moment dat een medewerker het onjuiste gebruik van de telefoon of smartwatch heeft geconstateerd. Op de eerstvolgende werkdag zal de telefoon of smartwacht teruggegeven worden aan de betreffende leerling.
Een telefoons en/of smartwatch die toch door een leerling wordt meegenomen naar school staat 'uit' en wordt opgeborgen buiten de klas (in eigen tas) of in de opbergzak die in de klas aanwezig is. Het meenemen van een telefoon of smartwatch is op eigen risico.
Alleen bij educatief gebruik waarbij een telefoon noodzakelijk is, zoals mediawijsheid, is het toegestaan om de telefoon te gebruiken o.l.v. de leerkracht. Leerlingen die om medische redenen een telefoon of smartwatch nodig hebben, krijgen vrijstelling voor het gebruik ervan. Ouders vragen de vrijstelling per mail aan bij de directie.
Veiligheidsbeleid
Kinderen, ouders en personeel moeten in een veilige omgeving kunnen werken en leren. De school heeft hiervoor een veiligheidsplan opgesteld. Hierin wordt beschreven welke afspraken zijn gemaakt om de fysieke en sociale veiligheid op school te garanderen, om onveilige situaties te voorkomen en hoe te handelen bij een (pest)incident. Denk bij fysieke veiligheid bijvoorbeeld aan hygiëne, veilige speeltoestellen en ontruiming van de school bij een calamiteit. Sociale veiligheid gaat over privacy, omgangsvormen, het voorkomen van pesten, seksuele intimidatie, geweld of discriminatie.Het veiligheidsplan is opgesteld met instemming van de GMR en op schoolniveau verder uitgewerkt met instemming van de MR. Onderliggende protocollen zijn te vinden op www.stichtingbaasis.nl en/of op onze schoolwebsite. Ieder jaar evalueren wij het veiligheidsplan en nemen we actie als we vinden dat dit nodig is. Deze evaluatie bespreken wij ook met de MR.
Time-out, schorsen en verwijderen
Voor iedereen binnen onze school en Stichting Baasis moet duidelijk zijn hoe wordt omgegaan met een time out, schorsen en verwijderen. Daarvoor is een protocol opgesteld dat te lezen is op onze website. Het protocol treedt in werking wanneer er sprake is van ernstig ongewenst gedrag door een leerling, waarbij psychische en/of lichamelijk letsel aan derden is toegebracht. Hieronder een samenvatting van de maatregelen die er door de schoolleiding en/of het bevoegd gezag genomen kunnen als ordemaatregel. De twee eerstgenoemde maatregelen dienen als waarschuwende ordemaatregel met het doel om verdere escalatie of gevaarlijke situaties te voorkomen in de toekomst. De derde maatregel moet genomen worden indien een veilige omgeving/ situatie voor anderen (leerlingen en/of medewerkers) niet meer kan worden gewaarborgd.Time-out
Een ernstig incident veroorzaakt door een leerling, leidt tot een time-out met onmiddellijke ingang. De leerling wordt voor de rest van de schooldag de toegang tot school ontzegd door de schoolleiding.Schorsen
De Wet Primair Onderwijs beschrijft schorsen in artikel 40c, lid 1 en 2 en 3. Het bevoegd gezag (bestuurder) kan met opgave van redenen een leerling voor een periode van ten hoogste vijf dagen schorsen. Het besluit tot schorsing moet schriftelijk aan de ouders worden bekendgemaakt. Het bevoegd gezag (directeur van de school) moet de inspectie van een schorsing op de hoogte stellen wanneer dit een periode van langer dan één dag betreft, schriftelijk en met opgave van redenen.Verwijderen
Verwijderen wordt beschreven in de Wet Primair Onderwijs in artikel 40 lid 11. Voordat wordt besloten tot verwijdering hoort het bevoegd gezag (bestuur en directeur van de school) de betrokken groepsleerkracht. Definitieve verwijdering van een leerling kan alleen plaatsvinden wanneer een andere school bereid is de leerling toe te laten. Dit kan een school voor regulier basisonderwijs zijn, een school voor s(b)o, een school voor v(s)o.