OBS Villa60

Schoolstraat 60 7211 BD Eefde

  • Schoolfoto van OBS Villa60
  • Schoolfoto van OBS Villa60
  • Schoolfoto van OBS Villa60

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op Villa60 geven we onderwijs op maat. Daarmee proberen we uit ieder kind het maximale te halen. Dat is voor elk kind een ander niveau en daarom verschillen de Cito-uitslagen per schooljaar.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Villa60 hanteert het Cito leerlingvolgsysteem. Twee keer per schooljaar maken de leerlingen toetsen om het ontwikkelingsniveau te bepalen voor de vakken Rekenen&Wiskunde, Taal, Begrijpend lezen, Technisch lezen en Spelling.

De resultaten worden geanalyseerd om daar waar nodig wordt het onderwijsprogramma voor de leerling of een groep leerlingen aangepast.

Daarnaast kan de school met de toetsresultaten controleren of de opbrengsten voldoende zijn in vergelijking tot de landelijk normen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het schooladvies komt tot stand door onder andere:

  • Observatie en beoordeling: Dagelijkse prestaties en toetsresultaten worden beoordeeld.
  • Leerlingvolgsysteem (LVS): De ontwikkeling van de leerling wordt bijgehouden in het leerlingvolgsysteem.
  • Niet-cognitieve vaardigheden: Naast de resultaten worden ook niet-cognitieve vaardigheden beoordeeld, zoals werkhouding etc. 
  • Oudergesprekken: Ouders delen informatie over hun kind tijdens oudergesprekken.
  • Mogelijk aanvullend onderzoek: Aanvullend onderzoek kan plaatsvinden indien nodig.
  • Overleg binnen het schoolteam: De intern begeleider, directeur en leerkrachten van groep 7 en 8 bespreken alle verzamelde informatie.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Hoe werkt Villa60 aan de sociale opbrengsten

Wij vinden het belangrijk dat:

  • kinderen zich bij ons op school thuis voelen
  • met plezier naar school gaan en zichzelf zijn
  • kinderen talenten ontwikkelen
  • kinderen straks volwaardig meedraaien in de maatschappij.
  • kinderen werken in een leerklimaat waarin vrijheid en verantwoordelijkheid samengaan, gebonden aan afspraken en regels.
  • kinderen leren in een veilige leeromgeving
  • er gewerkt wordt met duidelijke afspraken volgens normen en waarden
  • er structureel aandacht besteed wordt aan de ontwikkeling van sociale vaardigheden. (o.a. door de Kanjertraining)
  • er een goede samenwerking tussen schoolleiding, leraren, kinderen en ouders is. Een goede school maak je samen!

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Laat zien wie je bent
  • Kanjertraining
  • Eigen verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie heeft in het schooljaar 2021-2022 het bestuur gevisiteerd en heeft de kwaliteit van het onderwijs als voldoende beoordeeld. Daarnaast zal de inspectie jaarlijks monitoren, zoals bij alle scholen, of de resultaten voldoende blijven.

Terug naar boven