Rooms Katholieke Basisschool Sint Jozef

Kerkstraat 1 4529 GE Eede

Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool Sint Jozef

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Vanwege de kleinschaligheid van onze school zijn de eindtoetsscores op minder dan 10 leerlingen gebaseerd. In sommige jaren zijn er geen eindtoetsscores beschikbaar. Hierdoor geeft de gemiddelde score van de eindtoets een vertekend beeld.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De onderwijsbehoeftes van de leerling staan centraal. Op onze school wordt er handelingsgericht gewerkt. Dit is een systematische manier van werken waarbij het onderwijsaanbod afgestemd wordt op de onderwijsbehoeftes en de basisbehoeftes van het kind. Hierbij is de afstemming met de omgeving van groot belang.

Ieder half jaar vindt er een bespreking plaats waar alle tussenresultaten worden besproken. Dit gaat niet alleen om alle data die verzameld zijn, maar de data moeten ook geanalyseerd worden. De resultaten worden op schoolniveau, groepsniveau en leerlingniveau besproken. Wanneer deze data geanalyseerd wordt, worden hier doelen aan verbonden om het onderwijsleerproces te verbeteren.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep zeven vinden er regelmatig kindgesprekken plaats gedurende het jaar. In de loop van het jaar worden de wensen en verwachtingen van leerlingen met betrekking tot het schooladvies besproken tijdens een kindgesprek. Eind groep zeven krijgen de ouders en leerlingen tijdens het oudercontact een voorlopig schooladvies. Dit advies is gebaseerd op de resultaten van de verschillende Cito-toetsen. Begin februari worden de schooladviezen voor de leerlingen die naar het voortgezet onderwijs gaan geformuleerd. De advisering verloopt via een zorgvuldig proces waarbij de groepsleerkrachten van alle groepen, de intern begeleider en de directeur betrokken zijn. Bij iedere leerling wordt een zorgvuldige afweging gemaakt en een advies geformuleerd op basis van leerresultaten, werkhouding, motivatie en de executieve vaardigheden. Er vinden oudergesprekken plaats over het advies. In februari maken de leerlingen een Doorstroomtoets (Doe-toets) in groep 8. Als de resultaten van de Doe-toets hoger uitvallen dan het schooladvies, dan zal er een heroverweging plaatsvinden in de maand maart in overleg met ouders.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Vanwege een klein leerlingaantal is hier geen (volledige) informatie zichtbaar (bescherming persoonsgegevens).

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

In ons veiligheidsplan worden alle afspraken betreffende de veiligheid op school en ook voor binnen- en buitenschoolse activiteiten bij elkaar gebracht. Wat verstaan we onder een veilige school? Sleutelwoorden daarin zijn bescherming, weerbaarheid en verantwoordelijkheid. Kinderen zijn zowel fysiek als mentaal kwetsbaar. Het is aan de school om aldaar een leefomgeving te creëren die veilig is voor kinderen. De school gaat vooral uit van preventieve maatregelingen. De school beseft ook dat het onmogelijk is om elk risico en gevaar uit te sluiten of voor te zijn. Daarom moet zij de leerlingen ook leren omgaan met risico’s en gevaren. We denken dan aan zaken zoals ontwikkeling van mondigheid, weerbaarheid en kritisch vermogen. De kinderen zijn ook, passend bij hun leeftijd, zelf verantwoordelijk voor hun eigen en andermans veiligheid. We denken dan aan zaken zoals omgaan met schoolregels, sociaal gedrag, empathie e.d. Ook wordt verwezen naar beleidsstukken en protocollen die gemaakt zijn in het kader van de sociale veiligheid van alle betrokkenen. Het doel van het sociaal veiligheidsbeleid is dat alle betrokkenen:zich op school veilig kunnen voelen;hun verantwoordelijkheid kennen als het gaat om veiligheid; op de hoogte zijn van de afspraken rondom dit onderwerp;weten wat ze van elkaar mogen verwachten. Gezamenlijk proberen we de sociale veiligheid van leerlingen en medewerkers te waarborgen. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • samenwerken
  • verantwoordelijkheid
  • veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven