Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
We zijn een kleine school en werken met combinatiegroepen. We blijven daarbij steeds oog hebben voor de specifieke behoeften die horen bij elke leeftijd. Voor schooljaar 2023-2024 zijn de groepen verdeeld in een groep 1-2-3, groep 4-5-6 en een groep 7-8. Bij onze school zijn verschillende mensen betrokken. De interne begeleider is één dag in de week aanwezig om de zorg rondom de leerlingen te coördineren. Daarnaast zal de onderwijsassistent drie dagdelen leerlingen begeleiden en observeren. De specialist begaafdheid is wekelijks aanwezig en zorgt ervoor dat begaafde kinderen op onze school een onderwijsaanbod krijgen dat bij de leerling past.
Alle kinderen verdienen een zo passend mogelijke plek in het onderwijs. Onderwijs dat leerlingen uitdaagt, dat uitgaat van hun mogelijkheden en rekening houdt met hun beperking. Kinderen gaan, als het kan, naar het regulier onderwijs. Zo worden ze zo goed mogelijk voorbereid op een vervolgopleiding en op een plek in de samenleving. Het speciaal onderwijs blijft bestaan voor kinderen die daar het best op hun plek zijn. Scholen hebben zorgplicht. Dat geldt dus ook voor onze school. Dat betekent dat wij ervoor verantwoordelijk zijn om alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een passende plek te bieden. Het gaat daarbij om leerlingen die bij ons worden aangemeld en leerlingen die al op school zitten. Wij zoeken in overleg met de ouders een passende plek. Op onze eigen school of, als de school niet de juiste begeleiding kan bieden, op een andere reguliere of speciale school. In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) hebben we vastgelegd welke ondersteuning wij kunnen bieden. Wij werken daarbij vanuit het bovenschools beleidskader voor leerlingbegeleiding. In het SOP kunt u de ondersteuning vinden die wij bieden. Dit document kunt u vinden op de website van de school: https://stjozef.scoba.nl. De extra ondersteuning die wij kunnen bieden binnen onze school is er in de vorm van:
- zeer intensief aanbod ( tijd/middelen/aanpak) door middel van leerkracht/onderwijsassistent m.b.t. de leerontwikkeling.
- kindgesprekken t.b.v sociaal-emotionele ontwikkeling.
- preventieoverleg met orthopedagoog, medewerker Jeugd en Gezin, Jeugdarts (GGD) en BPO-er.
- peereiland voor (hoog) begaafde leerlingen
Onze school is deskundig in:
- Onderwijs aan (hoog) begaafden leerlingen
- Onderwijs aan kinderen met een leerachterstand.
- Onderwijs aan leerlingen met een lichte vorm van gedragsproblematiek/sociaal-emotionele problematiek
- Onderwijs aan kinderen met een leerstoornis, zoals dyslexie, dyscalculie
- Onderwijs aan leerlingen met een ontwikkelingsstoornis, zoals Autisme, TOS en ADHD.
- Onderwijs aan NT2 leerlingen.
- Onderwijs aan leerlingen met problemen in de executieve functies.
Binnen onze school werken we volgens het StiCoRDi principe. We stimuleren (Sti)onze leerlingen hun sterke kanten te gebruiken. We compenseren (Co) om de negatieve gevolgen van de problematiek te verminderen. We remediëren (R) onze leerlingen door individuele leerhulp aan te bieden. Soms wordt er gedispenseerd (Di)rondom een leerling. Onze school wilt zich de komende jaren verder verdiepen in de extra ondersteuning van leerlingen met sociaal-emotionele problematiek en problemen in de executieve functies.
Doubleren
Op basisschool Sint Jozef kan elk kind functioneren op zijn of haar niveau. Op onze school blijft een kind enkel zitten (doubleren) wanneer de school overtuigd is dat een leerling het daarna beter zal gaan doen. We geven de voorkeur aan een aangepast lesprogramma, zodat een leerling gewoon kan doorstromen naar de volgende groep. We proberen doubleren zoveel mogelijk te voorkomen, maar soms zijn er omstandigheden waarbij een doublure een goede oplossing kan zijn. Doubleren gebeurt alleen als het aanbieden van dezelfde leerstof voor een tweede jaar zinvol is. Voor kinderen met een niet op te heffen leerstoornis biedt een doublure meestal geen oplossing. Voor deze groep kinderen is het aanbieden van aangepaste leerstof een betere oplossing. De procedure bij doublures staat beschreven in een protocol. Ouders worden betrokken tijdens deze procedure. De uiteindelijke beslissing ligt bij de school.
Kleuterverlenging
Kinderen stromen op 4-jarige leeftijd in in groep 1 van het basisonderwijs. Deze instroom vindt gedurende het hele schooljaar plaats. Groepen 1 en 2 van het basisonderwijs zijn de zogenaamde kleutergroepen. Volgens de onderwijsinspectie is er sprake van kleuterverlenging als een kind is geboren voor 1 januari en niet overgaat van groep 2 naar groep 3. Uitgangspunt is dat een kind nog onvoldoende vaardigheden heeft ontwikkeld om te kunnen deelnemen aan het aanvankelijk lees- en schrijfprogramma en het rekenprogramma van groep 3. Op basisschool Sint Jozef vindt kleuterverlenging plaats wanneer de school overtuigd is dat een leerling het daarna beter zal gaan doen. Dat de kleuterverlenging in belangrijke mate zal bijdragen aan de ontwikkeling van de benodigde vaardigheden. De procedure bij kleuterverlenging staat beschreven in een protocol.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
In ons schoolondersteuningsprofiel hebben we beschreven dat we momenteel leerlingen met een lichte gedragsproblematiek of sociaal emotionele problematiek kunnen ondersteunen binnen onze school. Onze school wil een gedragsexpert binnen de school opleiden. Daarnaast wil onze school zich de komende jaren verder verdiepen in de extra ondersteuning van leerlingen met sociaal-emotionele problematiek en problemen in de executieve functies.
Vanaf twee jaar is uw kind welkom in de peuterklas. Uw kind maakt spelenderwijs kennis met school. De kinderen beginnen de dag in de kring. Ze maken daarna vaak een werkje wat met het thema van de peuterklas te maken heeft. Er wordt daarna vaak gespeeld in speelklas en buiten. Minstens vier keer in het jaar hebben de peuterklas en kleuterklas een gezamenlijk thema waar ze samen aan werken. Tijdens vieringen, zoals het sinterklaasfeest, het voorleesontbijt en de kerstviering, worden de kinderen van de peuterklas ook betrokken bij het feest. We werken samen als school en opvang om de ontwikkeling van kinderen te bevorderen. Het onderwijs in de peuterklas is 4 dagdelen gratis en afgestemd op de doorgaande leerlijn in onze basisschool. Bij het onderdeel kwaliteitszorg (hieronder) kunt u lezen hoe wij de samenwerking met de kinderopvang willen verdiepen.