CNS-basisschool De Vuursteen

Balgzand 2 6718 MJ Ede

Schoolfoto van CNS-basisschool De Vuursteen

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De resultaten van ons onderwijs
De resultaten van ons onderwijs verantwoorden wij in eerste instantie aan de hand van de Cito Eindtoets.
We gebruiken de resultaten van de Eindtoets en de Cito LOVS toetsen om ons te verantwoorden, maar vooral ook om ons onderwijs te evalueren.

In 2016 was het schoolgemiddelde 535,0; boven het landelijk gemiddelde.
In 2017 heeft het resultaat van de Eindtoets, met een groepsgemiddelde van 540,7 alle verwachtingen overtroffen.
Daarmee zaten wij ruim boven het landelijk gemiddelde dat op 535,6 lag.
Ook in het jaar 2018 kon De Vuursteen met een gemiddelde score van 536,5 zich op positieve wijze verantwoorden naar de Onderwijsinspectie.

De resultaten die wij u hierboven presenteren zijn anders dan de resultaten hieronder weergegeven. Vanuit de fusie(2014) zijn de scores van deze leerlingen nog niet meegeteld. Dit gaat om meer dan de helft van de leerlingen. Momenteel nemen wij contact op met Scholen op de kaart.

Korte analyse eindtoets 2018
Afgelopen jaar hebben 31 leerlingen meegedaan aan de Centrale Eindtoets.
De resultaten van de leerlingen komen overeen met het beeld dat deze leerlingen de afgelopen jaren hebben laten zien en de adviezen richting  VO. Drie leerlingen hebben de toets digitaal gemaakt, in verband met ernstige enkelvoudige dyslexie.
Twee leerlingen hebben de toets digitaal gemaakt in verband met verwachtte uitstroom richting PROO/LWOO.
Onze opbrengsten zijn met 536,5 opnieuw boven het landelijk gemiddelde.

De Vuursteen heeft in schooljaar 2017-2018 nog het -niet verplichte- onderdeel wereldoriëntatie afgenomen. In vergelijking met de verplichte onderdelen lezen, taal, rekenen en spelling, is de score op dit onderdeel laag.
De toetsvragen van dit onderdeel, die gericht zijn op kennisverwerving, passen niet bij het curriculum wereldoriëntatie, IPC (International Primary Curriculum), dat De Vuursteen vanuit haar visie op 21ste eeuws onderwijs biedt. IPC richt zich, naast groei in kennis, op het ontwikkelen van vaardigheden en inzicht. Dit wordt niet getoetst in de Centrale Eindtoets.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Naast methodetoetsen en dagelijkse observatie maken wij gebruik van het leerlingvolgsysteem van Cito om de leerlingen zo goed mogelijk in hun ontwikkeling te volgen Door middel van observaties en landelijk genormeerde toetsen houden wij bij op welk niveau een leerling functioneert. Op deze manier kunnen wij leerlingen die op één of meerdere ontwikkelingsgebieden uit- of opvallen signaleren. Om de leerlingen in groep 1 en 2 goed te kunnen volgen in hun ontwikkeling gebruiken we het observatiesysteem KIJK!. De sociaal emotionele ontwikkeling in groep 3 t/m 8 wordt, naast de dagelijkse observatie, in kaart gebracht met het sociaal emotioneel leerlingvolgsysteem ZIEN!. Dit leerlingvolgsysteem heeft ook een vragenlijst voor leerlingen. Vier keer per jaar worden er groepsbesprekingen gehouden. De leraar spreekt dan samen met de IB-er over de leerlingen uit de groep en de groep als geheel. Bovengenoemde gegevens zijn uitgangspunt voor onze gesprekken. Daarnaast bestaat er de mogelijkheid van een extra leerlingbespreking. Wanneer er zorg is over een leerling brengen wij de ouders hier zo spoedig mogelijk van op de hoogte. Wij zien de ouders als partners in de zorg en de begeleiding van hun kinderen. We vinden het leren van de leerling en het leren van de leerkracht erg belangrijk.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven