CNS-basisschool De Vuursteen

Balgzand 2 6718 MJ Ede

Schoolfoto van CNS-basisschool De Vuursteen

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Door ziekte of andere omstandigheden, kan de directie soms op zeer korte termijn met een situatie geconfronteerd worden, waarbij vervanging voor een groep nodig is. Dit kan een invalleraar zijn. De vervanging voor verlof of ziekte bij het personeel wordt geregeld vanuit de flexpool die CNS heeft samengesteld. Daarnaast kan het ook zo zijn dat het invalverzoek via IPPON(vervangingspool) wordt uitgezet. Groepen kunnen verdeeld worden bij gebrek aan een vervanger, of in een enkel geval wordt een groep naar huis gestuurd. Als een leraar ziek of om een andere reden (onverwacht) afwezig is, proberen wij de lessen door te laten gaan.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De aanpak van speciale zorg op het gebied van leerlingenzorg op De Vuursteen staat gedetailleerd beschreven in het Zorgplan, meer op hoofdlijnen in het Schoolondersteuningsprofiel. Bij de zorg om en begeleiding van de leerlingen neem het groepsplan een belangrijke plaats in. Hierin beschrijven, plannen en evalueren we de aanpak en begeleiding van leerlingen met een (ongeveer) gelijke onderwijsbehoefte. Zo willen we de leerlingen zo effectief mogelijk ondersteunen en begeleiden in hun cognitieve en sociaal emotionele ontwikkeling. Op deze manier willen we zoveel mogelijk leerlingen minimaal de basisleerlijn van hun groep laten volgen. Indien nodig en/of wenselijk stellen we voor een leerling een individueel ontwikkelingsplan op.   Gelukkig gaat het met de meeste kinderen goed op school. Maar wat als een kind – om welke reden dan ook – meer ondersteuning nodig heeft? Dan gaat de leraar uiteraard in overleg met ouders, of andersom. Samen met de intern begeleider wordt gezocht naar de meest passende onderwijsondersteuning, zodat een kind zich optimaal kan ontwikkelen.

Onze school en/in het samenwerkingsverband

Ons schoolbestuur werkt met andere schoolbesturen in de regio samen in het samenwerkingsverband primair onderwijs Rijn & Gelderse Vallei. In totaal 35 schoolbesturen zorgen er samen voor dat ieder kind in de gemeenten Barneveld, Ede, Renswoude, Rhenen, Scherpenzeel, Veenendaal en Wageningen kan rekenen op passend onderwijs. De samenwerkende schoolbesturen doen er alles aan om ervoor te zorgen dat ieder kind in de regio succesvol kan zijn op school.

Passend onderwijs: hoe en wat

Passend onderwijs is niets anders dan onderwijs bieden dat aansluit bij de ontwikkeling van kinderen, ook als een kind extra ondersteuning of begeleiding nodig heeft, bijvoorbeeld omdat het leren moeilijker gaat, omdat een kind meer begaafd is en wellicht een uitdaging mist, of omdat extra begeleiding nodig is vanwege een beperking of gedragsproblemen. Vaak kan de leraar extra ondersteuning prima zelf bieden, met advies van onze intern begeleider die de onderwijsondersteuning coördineert op onze school. Is er meer nodig, dan kan onze school een beroep doen op de schoolondersteuner, die vanuit het samenwerkingsverband aan de school is toegewezen. Samen met deze schoolondersteuner en de Steunpunt Coördinator van het Regionaal Steunpunt in ons samenwerkingsverband, kijken we dan welke extra zorg en/of begeleiding er voor deze leerling nodig is. Is een kind bij ons – of eventueel op een andere basisschool - echt niet op zijn plek, dan is er speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs dat passend onderwijs kan bieden. Hiervoor is een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) nodig, die via ons samenwerkingsverband wordt afgegeven. Vinden ouders, school en twee deskundigen uit het samenwerkingsverband plaatsing in het speciaal (basis) onderwijs nodig en zijn alle betrokkenen het hierover eens, dan is dat voldoende. Zijn betrokkenen het niet eens met elkaar, dan geeft de onafhankelijke deskundigencommissie advies. Het samenwerkingsverband (swv) toetst of het advies op de juiste wijze tot stand is gekomen. Is dat zo, dan wordt het advies overgenomen. Zijn ouders het niet eens met dit besluit, dan kunnen zij een beroep doen op de Geschillenregeling. In het swv Rijn & Gelderse Vallei ondersteunen we drie niveaus van ondersteuning. Hoe dat precies zit, en hoe passend onderwijs verder georganiseerd is in onze regio, staat in het Ondersteuningsplan van ons samenwerkingsverband. Dat is te downloaden via www.swvrgv.nl.

Kindkans

Vanaf 1 november 2015 werken alle scholen die deel uitmaken van samenwerkingsverband Rijn en Gelderse Vallei met het onlineleerlingenadministratieprogramma Kindkans. We kunnen daardoor sneller extra ondersteuning en toelaatbaarheidsverklaringen die noodzakelijk zijn voor inschrijving in het speciaal (basis)onderwijs aanvragen bij het samenwerkingsverband. De privacy van de kwetsbare persoonlijke gegevens is veel beter beschermd dan wanneer deze uitwisseling per mail en/of op papier plaatsvindt. Het programma is beschermd met inloggegevens en wachtwoorden en kan slechts door een zeer beperkt aantal mensen in de school worden ingezien. Met de inschrijving van uw kind op onze school heeft u toestemming gegeven om gegevens over uw kind uit te wisselen binnen de school. Iedere school heeft een Ondersteuningsteam, waar de intern begeleider een coördinerende rol bij heeft. Een medewerker van het samenwerkingsverband (SWV) kan lid zijn van het Ondersteuningsteam, als er voor een leerling extra ondersteuning wordt aangevraagd. Deze medewerker krijgt dan de informatie van het kind te zien. Aan ouders wordt apart toestemming gevraagd voor het delen van informatie, als externe functionarissen uitgenodigd worden voor het Ondersteuningsteam.

Visie op passend onderwijs

De basisvraag voor passend onderwijs in het SWV Rijn & Gelderse Vallei: wat heeft dit kind nu nodig om tot leren te komen en zich goed te ontwikkelen? Daarbij past een positieve grondhouding naar kinderen. Over wat elke school in ons samenwerkingsverband minimaal moet bieden aan ondersteuning, hebben de schoolbesturen afspraken gemaakt. Zij zien een sterke ‘basisondersteuning’ letterlijk als de basis voor passend onderwijs. Oftewel: passend onderwijs gebeurt vooral in de eigen klas, bij de eigen leraar op de eigen school. Ook zijn afspraken gemaakt waaraan extra onderwijsondersteuning moet voldoen: zo snel mogelijk, zo dicht mogelijk bij huis, op de meest adequate manier, door de meest aangewezen persoon of instelling, samen met ouders en (zo nodig) partners in de (jeugd)zorg. Samen met als uitgangspunt een kind, een gezin, een plan. Op die manier ondersteunen we een kind optimaal in verschillende domeinen in zijn of haar leven: school, ‘thuis’ en vrije tijd.

School-ondersteuningsprofiel biedt duidelijkheid

Ouders kunnen zich voordat zij hun kind aanmelden bij een school goed oriënteren. Wat de school te bieden heeft op het gebied van (extra) onderwijsondersteuning staat beschreven in Schoolondersteuningsprofiel (SOP). Ook onze school heeft zo’n profiel gemaakt. Ouders kunnen dit inzien of bekijken op onze website. Net als andere scholen in ons samenwerkingsverband werkt ook onze school ‘handelingsgericht’. Wij kijken naar wat een kind wel kan en wat een kind nodig heeft om zich verder te ontwikkelen. Dit wordt samen met ouders onderzocht. Ook kijken we naar de ondersteuningsbehoefte van de leraar: hoe kan hij/zij passend onderwijs vormgeven?

Wetgeving en zorgplicht

De Wet passend onderwijs is sinds 1 augustus 2014 van kracht. Daarmee hebben schoolbesturen zorgplicht gekregen. Scholen zijn verantwoordelijke voor het vinden van een passende onderwijsplek voor ieder kind dat wordt aangemeld. Dit kan op de eigen school zijn, of op een andere school. Om dit goed te kunnen regelen werken regulier en speciaal(basis)onderwijs samen in ons samenwerkingsverband. Samen zorgen schoolbesturen ervoor dat voor ieder kind een passende onderwijsplek is. Alleen voor zeer specialistische onderwijsondersteuning kan het zijn dat een kind niet in onze regio terecht kan. Ouders melden hun kind schriftelijk aan bij de school van hun keuze. Verwachten ze dat hun kind extra ondersteuning nodig heeft, dan geven ze dit meteen aan. Ook als ouders hun kind bij meerdere scholen hebben aangemeld, moeten ze dit bij de aanmelding aangeven. In dat geval krijgt de school van eerste voorkeur de zorgplicht. Dat betekent dat die school de taak heeft om het kind een passende onderwijsplek te bieden.

Binnen de school of op een andere school

De school moet vervolgens een zo passend mogelijk aanbod doen op de eigen, een andere reguliere of een speciale school. Na aanmelding heeft de school 6 weken de tijd om te beslissen over de toelating van de leerling. Deze periode kan eenmaal met 4 weken worden verlengd. De school onderzoekt eerst of ze de leerling zelf de extra onderwijsondersteuning kan bieden, eventueel met extra ondersteuning vanuit het (voortgezet) speciaal onderwijs of van het samenwerkingsverband. Soms heeft de school meer informatie nodig om dit goed te beoordelen. Scholen kunnen daarvoor om extra informatie vragen bij de ouders. Kan de school zelf geen passende onderwijsplek bieden, dan moeten zij een passende plek op een andere reguliere of speciale school regelen. Dat gebeurt in overleg met de ouders.

Zorgbegeleiding

De leraar is verantwoordelijk voor het signaleren van problemen bij leerlingen en het bieden van begeleiding om deze problemen te verminderen. De leraren worden hierbij ondersteund door een intern begeleider. Een intern begeleider (ook wel ib-er genoemd) is een speciaal opgeleide leraar, die de algemene coördinatie heeft van alles wat met leerlingenzorg te maken heeft. De ib-er is o.a. verantwoordelijk voor dossiervorming, de externe contacten, coaching en ondersteuning van leraren en is een vraagbaak voor leraren en ouders. Door middel van meerdere leerling- en groepsbesprekingen per jaar, worden de leerlingen in hun ontwikkeling gevolgd en besproken. Wij vinden het belangrijk dat de ouders goed geïnformeerd worden over de vorderingen en plannen met betrekking tot hun kind. De leraar is hierbij voor de ouders het eerste aanspreekpunt. Welke zorg ook verleend wordt, de leraar is en blijft eindverantwoordelijk voor zijn/haar groep. • De leraar stelt ouders op de hoogte van het feit dat hun kind is aangemeld voor een leerlingbespreking. • De leraar meldt de ouders dat er een observatie of nader diagnostisch onderzoek gaat plaatsvinden door de intern begeleider. • De intern begeleider informeert de ouders over de uitkomst van het diagnostisch onderzoek, bij dit gesprek is meestal ook de leraar aanwezig. • De leraar (al dan niet in aanwezigheid van de ib-er) brengt de ouders op de hoogte van het opstellen en uitvoeren van het plan van aanpak. • Ouders worden uitgenodigd voor het evaluatiegesprek. • De leraar of ib-er overlegt met de ouders over de eventuele betrokkenheid van het ondersteuningsteam bij hun kind. • Als er sprake is van een aanmelding of onderzoek bij externe instanties, brengen wij hierover aan ouders een advies uit. Ouders melden zelf hun kind aan bij een externe instantie voor nader onderzoek en/of begeleiding.

Welke specialisten ondersteunen op deze school?

Terug naar boven