Protestants Christelijke Basisschool de Brugge

Wilsondreef 45 6716 DN Ede

  • Schoolfoto van Protestants Christelijke Basisschool de Brugge
  • Schoolfoto van Protestants Christelijke Basisschool de Brugge
  • Schoolfoto van Protestants Christelijke Basisschool de Brugge
  • Schoolfoto van Protestants Christelijke Basisschool de Brugge
  • Schoolfoto van Protestants Christelijke Basisschool de Brugge

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Doordat we als school open staan voor Passend Onderwijs en niet snel kinderen doorverwijzen, heeft dit gevolgen voor het schoolgemiddelde.

Alle kinderen doen mee met de Centrale Eindtoets en vallen dan ook met hun resultaten binnen het gemiddelde van de vergelijkingsgroep. De resultaten van schooljaar 2022-2023 zijn passend bij de gegeven schooladviezen en komen overeen met de ontwikkeling van de leerlingen gedurende de schoolperiode. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Twee keer per schooljaar evalueert de school met het hele team de resultaten van de midden- en eindtoetsen van alle groepen. Er wordt gekeken naar doorgaande lijnen, afwijkingen in doorgaande lijn naar boven en beneden, verschil tussen parallelgroepen en andere opvallende zaken. Op een professionele manier wordt de ontwikkeling van de individuele kinderen en van de groepen bekeken op basis van de ambitieuze opbrengstdoelen die de school heeft opgesteld. De resultaten van de observaties, methodetoetsen en methode onafhankelijke toetsen worden verwerkt in een groepsplan. De onderwijsbehoefte van de leerling staat daarbij centraal. 

Twee keer per jaar wordt het rapport uitgereikt aan de leerlingen. Er zijn meerdere gespreksmomenten gepland in de jaarkalender om ouders te informeren over de ontwikkeling van hun kind.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het schooladvies voor de leerlingen is gebaseerd op de ontwikkeling van de leerlingen tijdens de schooljaren op De Brugge. Eind groep 7 wordt door de leerkracht(en), IB en directie op basis van observaties, de Cito gegevens en methodetoetsen een 1e voorlopig schooladvies gegeven.

In groep 8 hanteren we vanaf dit schooljaar de volgende route:

Wij starten schooljaar 2023-2024 met het gebruik van Leerling In Beeld, zowel voor onze reguliere toetsen als voor de doorstroomtoets.

  • Tussen 1 oktober en 15 november: scholen melden zich aan voor de doorstroomtoets van Leerling In Beeld, bij Cito.
  • Tussen 10 en 31 januari: leerlingen ontvangen hun 2e voorlopig schooladvies
  • 1e of 2e volle week van februari: leerlingen maken de doorstroomtoets.
  • Uiterlijk 15 maart: we ontvangen op school de uitslag van de doorstroomtoets.
  • Uiterlijk 24 maart: ouders ontvangen het definitieve schooladvies. Is de uitslag van de doorstroomtoets hoger dan het (2e) voorlopig advies wat leerlingen van ons hebben ontvangen in januari? Dan wordt het advies aangepast, tenzij er zwaarwegende redenen zijn vanuit school om dit niet te doen. Dit moet dan met ouders worden besproken.
  • Tussen 25 en 31 maart: Centrale aanmeldweek. Leerlingen melden zich, met hun definitief advies, aan bij de middelbare school naar keuze.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We werken met het programma De Vreedzame School: een compleet programma voor basisscholen waarin sociale competentie en democratisch burgerschap aan bod komen. Het beschouwt de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. De kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap en zij staan open voor de verschillen tussen mensen. De Vreedzame School zal voor De Brugge nog meer verdieping aanbrengen in de school- en klasculturen.

Wij werken al jaren met de visie vanuit teamcoachen / groepsprocessen en De Vreedzame School is hierop een mooie aanvulling. In het programma van De Vreedzame School krijgen kinderen taken en verantwoordelijkheden in de klas, in de school en ook in de omgeving van de school. Zij krijgen een stem: ze denken mee over hun omgeving en nemen daarvoor verantwoordelijkheid. Zo leren de kinderen vaardigheden die ze nodig hebben als (toekomstig) burger in onze democratische samenleving: de klas en de school als een oefenplaats voor democratisch, actief burgerschap.

In schooljaar 2023-2024 starten we met het gebruik van Kindbegrip om de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen te volgen. Het team volgt een nascholing om het programma goed te kunnen gebruiken en invullen. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Open staan voor verschillen
  • Verantwoordelijkheid nemen
  • Democratisch besluiten nemen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven