Op welke manier informeert deze school de ouders?
Inloop:
Aan het begin van het schooljaar verzorgen de leerlingen voor hun eigen ouders het inloopmoment. In de groep wordt samen met de kinderen besproken, voorbereid en geoefend hoe ze hun ouders kunnen informeren over de methoden en werkwijze in de klas.
Lowietje:
Eén keer in de maand wordt de nieuwsbrief verstuurd (Lowietje) met daarin de actuele zaken over de school. Op de website van de school www.delouise.cnsede.nl worden de brieven ook gepubliceerd.
Parro:
Middels een ouderapp communiceert de leerkracht op groepsniveau met alle ouders tegelijk. De leerkracht kan dan informatie geven wat er is gedaan en daarbij leuke foto's toevoegen. Ouders kunnen ook één op één communiceren met de leerkracht middels een 'chat'functie in de app. Tevens beschikt deze app over een gesprekkenplanner en agenda, waardoor snel ouders kunnen worden geïnformeerd over uitjes, hulpvragen van leerkrachten en oudergesprekken kunnen worden gepland.
Ouder- en kindgesprekken:
Vanuit ons concept "The Leader in Me" heeft het kind bij de gesprekken een centrale rol. Door mét hen te praten en niet óver hen, leren zij eigenaarschap te dragen voor hun gedrag en hun ontwikkeling. Zo voelen zij zich betrokken en leren zij belangrijke levensvaardigheden. Ouders en school hebben hierin een gezamenlijke verantwoordelijkheid: samen met ouders zoeken we naar synergie in de samenwerking.
Het is het gesprek van het kind - kinderen zijn gelijkwaardige gesprekspartners
Ouders en school hebben elkaar nodig - ouders zijn dan ook geen klanten
Ouders en leerkrachten gunnen het kind leerervaringen - en doen dus zelf een stapje terug
Er vinden zeven gesprekken per jaar plaats.
1. Kindgesprekken (oktober en maart):
De leerkracht en het kind praten samen over de ontwikkeling van het kind. De gesprekken duren 15 minuten.
2. Groeigesprekken: n.a.v. portfolio (november en april):
Het kind leidt het gesprek en vertelt aan de hand van het protfolio aan de ouders hoe hij/zij de afgelopen periode heeft gewerkt.
De portfoliogesprekken duren maximaal een half uur, de leerkracht loopt rond en is beschikbaar voor vragen en ondersteuning.
3. Driehoekgesprekken:
Startgesprek (september): kennismaking, gebruiksaanwijzing , verwachtringen van het jaar, toelichting op de gesprekkencyclus,
afspraken over oudercontact.
Rapportgesprek (februari): voortgang op de doelen, rapport, toetsgegevens
Eindgesprek (juni): voortgang op de doelen, rapport, toetsgegevens, afspraken volgend jaar.
De leerkracht leidt het gesprek en spreekt tot het kind in aanwezigheid van de ouders. Centraal staat de persoonlijke ontwikkeling.
Voor elk gesprek staat 15 minuten gepland